عظمتی با بیان اینکه مشکل مهم ما تربیت ۲۵ هزار نیرویی است که باید تا سال ۱۴۰۰ به آن دست یابیم، بیان کرد: امیدواریم با تعاملات برقرار شده و حمایت مجلس بتوانیم آموزشکدههای فنی را باز پس بگیریم چرا که دوره یک ساله برای تربیت نیرو یک مُسکن است و ما در کنار دوره چهار ساله دوره دو ساله را پیشنهاد میکنیم.
وی تاکید کرد: برای هدایت ۵۰ درصد دانشآموزان به شاخه فنیوحرفهای و کاردانش به سه هزار و ۵۰۰ هنرستان نیاز داریم.
دانشگاه فنیوحرفهای سالانه ۴۵ هزار فارغ التحصیل دارد
در ادامه برنامه پرسشگر، ناصر شمس، رئیس دانشگاه فنیوحرفهای نیز بیان کرد: این دانشگاه میتواند در بخش تربیت نیروی استادکار به آموزش و پرورش کمک کند. روند کشور به سوی تحصلات تکمیلی است، این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد فارغ التصحیلات دانشگاه فنی و حرفهای وارد بازار کار میشوند.
وی افزود: دانشگاه فنیوحرفهای سالانه ۴۵ هزار فارغ التحصیل دارد، این دانشگاه میتواند در کنار دانشگاه شهید رجایی به کمک آموزشوپرورش بیاید اما در این رابطه نیازمند یک کار اساسی هستیم و دولت باید سیاستگذاری لازم را در این رابطه انجام دهد.
رئیس دانشگاه فنیوحرفهای عنوان کرد: بیش از ۱۲۰۰ کارگاه داریم و اکثر تجهیزات دانشگاه قدیمی است، تعداد نیروهای قراردادی بیش از نیروهای رسمی است که این نیروها از ۷ سال تا ۲۵ سال سابقه دارند.
وی با بیان اینکه تعداد هیئت علمی دانشگاه فنیوحرفهای بسیار اندک است گفت: حدود ۲ هزار عضو هیئت علمی داریم. سرانه ما به ازای ۲۰۰ هزار دانشآموز ۵۰۰ میلیارد است و به ازای هر دانشجو دو میلیون و ۵۰۰ سرانه داریم
وی تا کید کرد: دانشگاه فنیوحرفهای که چند سالی است زیر مجموعه وزارت علوم قرار گرفته هنوز نیازهایش تامین نشده است و برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه نیاز به حمایت داریم.
حمیدرضا عظمتی در برنامه پرسشگر درباره چالشهای تربیت دبیر فنی در نظام آموزشی گفت: عمده تمرکز دانشگاه شهید رجایی بر آموزشهای فنیوحرفهای است و به طور متوسط سالانه ۷۵۰ نفر فارغ التحصیل می شوند. این دانشگاه در حوزه فنیوحرفهای با تربیت هنرآموزان از طریق برنامههای درسی، دانش تعلیم و تربیت را نیز آموزش میدهد.