حجتالاسلام والمسلمین علیرضا صادقزاده مشاور عالی دانشگاه فرهنگیان در برنامه پرسشگر با اشاره به اینکه یکی از قدمهای اصلی و بنیادین احیای نظام تعلیم و تربیت، تأسیس دانشگاه فرهنگیان بود، اظهار داشت: تربیت معلم بیش از 100 سال سابقه دارد اما دانشگاهی که از سویی با آموزش و پرورش و از سوی دیگر با آموزش عالی ارتباط داشته باشد و بحث تربیت معلم را انجام دهد، در کشور بیسابقه است.
وی با اشاره به اینکه آنچه به نام نظام تربیت معلم قرار است احیا شود، کلید تحول آموزش و پرورش است، افزود: ما در تحول بنیادین کلید واژههایی همچون هویت، شایستگی و حیات طیبه داشتیم که ما را به تعریفی از تربیت رساند و در مبانی نظری سند تحول، تربیت از تعلیم تفکیک نشده است.
حجتالاسلام والمسلمین صادقزاده گفت: تربیت معلم هدف خاصش تربیت متربیان برای حیات طیبه که شکل ایدهآل زندگی اسلامی بوده، است؛ در این دیدگاه آموزش به مثابه تربیت دیده میشود و خود بخشی از تربیت است و مربیگری از معلمی جدا نیست.
مشاور عالی دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: معلم در این تعریف خودش آمادگی حیات طیبه را دارد و سایرین را با عمل به سوی حیات طیبه میکشاند.
وی ادامه داد: این دانشگاه برای تولید علم و فناوری نیست بلکه ساخت هویت حرفهای معلم خوب را مدنظر دارد زیرا شخصیت معلم مهمتر از مهارت و دانش است.
حجتالاسلام والمسلمین صادقزاده تصریح کرد: کسی که وارد این دانشگاه میشود باید شخصیت معلمی پیدا کند و روحیه تربیتی در او نهادینه شود.
مشاور عالی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه اگر میخواهیم دانشگاه فرهنگیان انتظارات را فراهم کند باید فرآیند لازم را طی کند، خاطرنشان کرد: ما مهارتمحور و دانشمحوریم اما تربیت معلم، تحول هویتی انجام میدهد و عوامل بیرون و درون دانشگاه باید به این نظام تحول هویتی کمک کند.
وی خاطر نشان کرد: زمانی که در سال 90 این دانشگاه را به این شکل ترسیم کردیم و در سال 91، 25 هزار دانشجو گرفتیم برنامه درسی دانشگاه تغییر نکرده بود و این یک نقص تأسیس کننده بود. بنابراین وقتی قضاوت میکنیم باید منصفانه قضاوت کنیم.