علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، جداسازی به صورت حداقلی مطرح شده است، اظهار داشت: رویکرد غالب باید رویکرد فراگیر باشد و آموزش و پرورش در این زمینه با توجه به مصوبه 20 سال گذشته تجربه مثبتی دارد.
وی افزود: بر اساس این مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش بسیاری از دانشآموزان با نیاز ویژه به مدارس عادی رفتند و تحت پوشش آموزش تلفیقی قرار گرفتند.
زرافشان اضافه کرد: این مصوبه در عین حال که رویکرد فراگیر دارد اما جداسازی را برای همه دانشآموزان با نیازهای ویژه توصیه نمیکند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رقم استاندارد جهانی دانشآموزان تیزهوش 2 درصد است، عنوان کرد: چند سال گذشته این رقم در کشور ما رشد کرد و به 4.2 درصد رسید که راه غلطی بود و ما در حال بازگشت به استاندارد جهانی هستیم.
وی ادامه داد: روشهای مختلفی برای جایگزینی جداسازی دانشآموزان وجود دارد که میتوان به غنیسازی محتوای آموزشی، جهش پایهای و جهش درسی اشاره کرد.
زرافشان با بیان اینکه در گذشته مدارس شاهد و نمونه دولتی هم به یکباره افزایش جمعیت داشتند، خاطرنشان کرد: ما در کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش با پرونده دانشآموزانی مواجه بودیم که کف نمره برای استمرار حضور در مدارس استعدادهای درخشان را نداشتند و این مسئله آسیب فراوانی به آنها وارد کرد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: جداسازی، دانشآموزان را از تربیت اجتماعی مناسب محروم میکند و از جهت شکلگیری شخصیت، آسیبهای فراوانی برای آنها ایجاد میکند.
وی با بیان اینکه با برگزاری هرگونه آزمون جداسازی در پایه ششم مخالف هستم، ابراز داشت: آزمونهای ورود به مدارس استعدادهای درخشان استاندارد نیست و این آزمونها به برنامه درسی ما جهت میدهند و سیستم ارزشیابی توصیفی را از کارایی میاندازند.
زرافشان تصریح کرد: خانوادهها باید به این نتیجه برسند که جداسازی به نفع فرزندانشان نیست و مانع رشد طبیعی آنها میشود و در صورت پذیرفته نشدن در آزمون ورودی، اولین شکست زندگی یک دانشآموز 12 ساله رقم میخورد.