به گزارش روابط عمومی شبکه هفت سیما، محمود نیلی احمدآبادی شب گذشته ششم مهرماه دربرنامه «به وقت ایران» شبکه آموزش، در مورد کارکرد رسانه ملی در دوران بحرانی مثل شیوع کرونا گفت: وقتی پدیده کرونا پیش آمد هیچکدام از مردم با این بحران آشنایی نداشتند و ابتدای امر نمیدانستیم دقیقا باید چه عملکردی داشته باشیم. در این بین آموزش آن هم از طریق رسانه ملی یکی از اتفاقات بسیار خوبی بود که محقق شد.
او افزود: صدا و سیما مجبور است با شرایط کرونا خودش را تطبیق بدهد و متناسب با تغییرات آن آموزشهای تازه ای را به مخاطبان ارائه دهد و برای چنین اتفاقی لازم است که تعامل خوبی با مردم برقرار شود. آموزشها و مهارتهایی که لازم بود به بینندگان برسد در این مدت به خوبی از طرف صدا و سیما انجام شد، ولی حس میکنم کم کم این شیوه انتقال مطالب آموزشی تاثیرگذاری خود را از دست داده و به نوعی برای مردم عادی شده و یک مسئول تکراری مدام مسائل را به صورت کلیشه ای تعریف میکند و مخاطب دیگر تحت تاثیر قرار نمی گیرد.
رئیس دانشگاه تهران در ادامه در مورد راهکار برون رفت از این تکرار آموزشی توضیح داد: شاید حالا وقت آن رسیده که صدا و سیما با این میزان گستردگی، روشهای تازه ای را پیش بگیرد و با کمک محققان و جامعه دانشگاهی در امر آموزش تسهیلگری کند.
او گفت: من به دکتر حریرچی هم گفته ام که خیلی خوب است اگر از علم متخصصان حوزه های علوم اجتماعی و سایر رشتههایی که میتوانند درست با مردم ارتباط برقرار کنند، در این دوران بحرانی بهره ببرند. ارتباط با مردم تنها از طریق صدا و سیما کافی نیست و این سازمان میتواند در تعامل با سایر ارگانها مثل دانشگاه ها و... تاثیر بیشتری در عملکردش داشته باشد.
او در مورد آمادگی بستر و ظرفیتهای صدا و سیما برای پیوند عمیقتر با دانشگاه توضیح داد: رسانه ملی اگر بتواند ظرفیتهای دانشگاه را برای جامعه بازتعریف و معرفی کند به نفع خودش و دانشگاه است. دانشگاه بحثهای عمومی و گسترده ای دارد و صدا و سیما هم در زمینه های مشخص خودش میتواند بسترسازی کند، اما توان این رسانه برای همکاری با آموزش و پرورش بیشتر از دانشگاه است و کاری که میتواند برای دانشگاه انجام دهد این است که به معرفی شرکتهای دانش بنیان بپردازد یا فعالیتهای دانشجویی را به مردم اطلاع رسانی کند.
نیلی احمدآبادی تصریح کرد: صدا و سیما میتواند ارزشها را باز تعریف کند مثلا بگوید کارآفرینی ارزشمند است، دانشگاه ها و اقدامات پژوهشی آن را به مخاطبان رسانه ملی اعلام کند تا راه برای آیندگانی که قرار است به دانشگاه بیایند از طریق اطلاعاتی که از صدا و سیما دریافت کرده اند هموار و روشنتر شود.
برنامه «به وقت ایران» با رویکرد مهارتی روزهای یکشنبه و سهشنبه از ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش میرود.