اپلیکیشن شبکه آموزش
دریافت نسخه اندروید

تشریح برنامه تلویزیونی رویش از نگاه مجری برنامه

مهندس فرشید فهیم رییس گروه رادیویی تلویزیونی دفتر شبکه دانش و رسانه‌های ترویجی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و مجری برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، در گفتگو با روابط عمومی موسسه، برنامه تلویزیونی رویش را تشریح کرد و از محتوا، چالش‌ها و پشت صحنه این برنامه گفت.
دسته بندی:

توضیحات

وی در خصوص اینکه برنامه رویش از چه زمانی شروع شده و تا چه زمان ادامه دارد اظهار کرد: پخش این برنامه تلویزیونی از خرداد ماه سال 99 در شبکه آموزش شروع شد. در ابتدا حدود یک ماه هفته‌ای  3 روز برنامه داشتیم تا بازخورد برنامه را ببینیم که اگر مشکلاتی داشت  آن‌ها را بر طرف کنیم. از مردادماه برنامه هر روز پخش شد. از شنبه تا پنج شنبه، ساعت 7 الی 8 شب حدود یک‌ساعت که برنامه رو تقدیم خانواده بزرگ کشاورزی کردیم. پخش برنامه رویش تا خرداد ماه سال 1400 به‌طور مستمر ادامه خواهد داشت و پس از آن با نگاه مخاطبان که چقدر از این برنامه راضی هستند و اعمال تغییراتی بر اساس بازخورد مخاطبان در برنامه، این برنامه را ادامه خواهیم داد.

فرشید فهیم مخاطبان اصلی برنامه رویش را تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت:  هدف اصلی این برنامه در راستای نیاز کشاورزان برای افزایش کمیت و کیفیت تولید است و تمام نگاه ما این است که برنامه رویش دانش‌بنیان باشد و یافته‌های جدید بخش کشاورزی را بتوانیم به تولیدکنندگان منتقل کنیم. از این‌رو با حضور مسؤولان، کارشناسان و حتی خود تولیدکنندگان برتر و کشاورزان پیشرو که تجربیات و تخصص ارزشمندی در این زمنیه دارند برای حضور در برنامه دعوت می‌کنیم. ضمن اینکه یک نگاهی هم ما به مخاطب عام داریم به جهت اینکه فعالیت‌های بخش کشاورزی تبلیغ و ترویج خوبی در سطح جامعه ندارد. ما می‌خواهیم در این برنامه بگوییم که کشاورزی چه اهمیتی دارد، امنیت غذایی چقدر مهم است و توسعه پایدار بخش کشاورزی چقدر می‌تواند مهم باشد. این که در کشور ما، با وجود کرونا توانسته‌ایم 8 درصد رشد و ارزش افزوده در بخش کشاورزی داشته باشیم باید اطلاع‌رسانی شود.

محتوا و چالش‌هایی که در تولید برنامه رویش وجود دارد

از زمانی که ستاد ملی رسانه وزارت جهادکشاورزی در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تشکیل شد، در ابتدا ریاست آن بر عهده دکتر خاوازی بود که آن زمان رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بودند و سپس دکتر مویدی رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی مسؤولیت این ستاد را به‌عهده گرفت و دبیر این ستاد مهندس اسحاقی مدیرکل دفتر شبکه دانش و رسانه‌های ترویجی است. هسته‌های محتوایی این ستاد در ابتدا با 14 سر فصل تشکیل شد و بعد از آن این سر فصل‌ها افزایش پیدا کرد و بعضی از این سر فصل‌ها تفکیک شدند به‌خاطر اهمیت و تنوع  موضوعی به 17 موضوع رسید که ما این 17 سرفصل را در زیر بخش‌های مختلف کشاورزی تعریف کرده‌ایم. برنامه‌های گفتگو محور، انیمیشن، موشن‌گرافی، برنامه کوتاه و هر آنچه که مد نظر تهیه کننده و تولید شبکه است، روسا، دبیران و اعضای هسته‌ها در اختیار ما قرار می‌دهند. ضمن اینکه کشاورزی یک تقویمی دارد. ما اگر یک زمانی کاشت و داشت و برداشت را نتوانیم به موقع تصویرش را بگیریم آن موضوع برای ما از دست می‌رود.  برای مثال در بخش امور دام، آبزیان و شیلات مشکل تقویم زمانی را نداریم و در هر فصل و زمانی می‌توانیم تصویر مربوطه را بگیریم اما در بخش زراعت و باغبانی به‌خصوص برای تهیه تصاویر مرتبط در عرصه این مشکل را داریم. از طرفی هماهنگی هر روز برنامه زنده یک‌ساعته و آماده کردن گزارشات تصویری واقعا کار بسیار سختی است و جا دارد از همه دوستانی که به‌صورت یک تیم بزرگ دارند این کار را انجام می‌دهند، بسیار تشکر کنم همه عزیزان چه در مجموعه  سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، چه در وزارت جهادکشاورزی و چه در دفتر شبکه دانش و رسانه‌های ترویجی و همین طور همکاران رسانه‌ای‌ ما در شبکه آموزش سیما، تقدیر و تشکر می‌کنیم.

مهندس فهیم افزود: اداره روابط عمومی هم در بخش اطلاع‌رسانی خیلی  به ما کمک کرده و جا دارد از همه همکاران بخش روابط عمومی تشکر کنیم.  ضمن اینکه ما استودیو کشاورز را هم در کنار برنامه رویش داریم و هر روز برنامه‌های استودیو کشاورز را به‌صورت زنده و مستقیم پخش می‌کنیم و در زیر بخش‌های کشاورزی و موضوعات مهم و حتی با توجه به شرایط کرونایی تمام ویدیو کنفرانس ها و نشست‌هایی که  برگزار می‌شود را ما توانستیم از طریق استودیو کشاورز با لینک سامانه تاک در اختیار همه بهره‌برداران قرار دهیم. قابل ذکر است، برای تولید گزارش‌های تصویری در استان‌ها با توجه به شرایط کرونا، کمی کار ما سخت شد و تیم تولیدکننده نمی‌توانست در استان‌ها حضور پیدا کند. اما همکاران خوب ما در بخش رسانه‌ای در مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان‌ها به کمک ما آمدند و توانستند بخش تولیدات گزارشی و تصویری ما را برای برنامه رویش آماده کنند.

کمی از پشت صحنه برنامه رویش بگویید.....

در بخش پشتیبانی همکاران زیادی تلاش می‌کنند. وقتی برنامه‌ریزی می‌کنیم برای حضور یک مهمان با توجه به تقویمی که در اختیار داریم باید تنوعی در موضوع  برنامه رویش ایجاد کنیم و موضوع تکراری نباشد و به‌خاطر همین تنوع موضوعات و کارشناسانی که دعوت می‌شوند، باید با دقت و حساسیت زیادی انتخاب شوند که دکتر بازرگان رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر مویدی رییس ستاد ملی رسانه وزارت جهادکشاورزی و مهندس اسحاقی دبیر ستاد ملی رسانه جداولی که در هسته‌های محتوایی تهیه می‌شود و در دفتر رسانه نهایی شده است را بازبینی می‌کنند و در کمیته تلفیق توسط اعضای کمیته نهایی می‌شود، پس از آن، برای پخش برنامه در طول هفته ما مشکلاتی داریم که آیا مهمانی که دعوت شده برای برنامه، این مهمان می‌تواند به برنامه بیاید و اگر خدایی نکرده بیماری یا مشکلی داشت باید چه کار کنیم. برای مثال پیش آمده است که ما روز قبل برنامه که خبر دادند مهمان، کرونا گرفته و این جابجایی مهمان کار را سخت می‌کند و از سوی دیگر چون برنامه زنده است دو روز قبل باید مهمان آفیش شده و به تلویزیون معرفی شود.

گاهی پیش آمده به خاطر ترافیک ده دقیقه از برنامه گذشته است و مهمان دیر رسیده به برنامه و من و مجری مقابلم خانم هاشمی مجبور بودیم برنامه را با پخش اخبار، گزارشات و تصاویر پیش ببریم.  در واقع همیشه باید دست ما پر باشد تا خلاها را پوشش دهیم. معمولاً این‌ها چالش‌های ما است، در برنامه رویش که گاهی باعث اضطراب ما مجری‌ها می‌شود که سعی می‌کنیم هر ماه دو جلسه را با تیم محتوایی و تیم تولید که در شبکه آموزش است داشته باشیم. تمام تلاش ما این است که این برنامه هم تخصصی باشد و هم جذابیتش را برای مخاطبان خاص ما یعنی کشاورزان، تولیدکنندگان و بهره‌برداران ایجاد کند و هم مخاطبان عام ما که مصرف‌کنندگان محصولات بخش کشاورزی هستند آگاه شوند که کشاورزان، محققان، مروجان، تولیدکنندگان، پژوهشگران و مسؤولان بخش کشاورزی چه فعالیت‌ها و تلاش‌هایی را انجام می دهند تا امنیت غذایی در کشور فراهم شود.

وی در بخشی از این گفتگوی صمیمانه با اشاره به اینکه روزهای یکشنبه را به حضور روسای سازمان  جهادکشاورزی استان‌ها اختصاص داده ایم، گفت: باید تشکر کنیم از حضور روسای سازمان جهادکشاورزی استان‌ها که با وجود شرایط کرونا در برنامه حضور پیدا می کنند و از توانمندی‌های بخش کشاورزی استان خودشان در برنامه صحبت کنند که مورد توجه سرمایه گذاران بخش کشاورزی در استان ها قرار گرفته است.

مجری برنامه رویش در پایان سخنان خود، با اشاره به اینکه بخش روابط عمومی هم یکی از هسته‌ای مهم این ستاد است گفت:  آن چیزی که می‌تواند برنامه ما را کیفی تر کند نگاه نقادانه اصحاب مطبوعات و رسانه است. ما دوست داریم دوستان برنامه را ببینند اگرنکاتی هست و اگر شده در برخی از مجلات تخصصی مثل برزگر، کشاورز، دام و کشت و صنعت هر کدام از این ها  با توجه به موضوعات تخصصی برنامه ما را پوشش دهند که امروز مثلا در برنامه رویش این نکات مطرح شد و این باعث می‌شود که این برنامه دیده بشود و اگر کسی هم این برنامه را نمی‌بیند با دیدن این مجله کشش پیدا کند برای دنبال کردن برنامه و این‌ها مکمل هم هستند یعنی رسانه تصویری با رسانه مکتوب می‌توانند همدیگر را به چالش بکشند و نقد منصفانه بکنند و از این طریق باعث رشد برنامه می‌شوند و ما همیشه می‌گوییم ما را نقد کنید تا ما در جا نزنیم و این کیفیت برنامه را بالا می‌برد و هم به نفع ما است و هم به نفع مخاطبان؛

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها