به گزارش روابط عمومی شبکه هفت سیما، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «عملکرد معاونت پرورشی در تعطیلات مدارس»، اظهار کرد: در دورانی که مدارس تعطیل بود، با وجود اینکه معلمان، مربیان و مشاوران ما دغدغه آموزش را داشتند و مباحث آموزشی پررنگتر دنبال شد اما به معنای تعطیلی مباحث پرورشی و فرهنگی نبود.
وی با بیان اینکه معتقدیم «آموزش» و «پرورش» از یکدیگر جدا نیستند، افزود: «آموزش» و «پرورش» هر دو بخشی از فرایند تربیت هستند؛ در واقع هرکدام کارکردی دارند که در نهایت خروجی آن تربیت است؛ البته خاطر نشان میشود فعالیتهای ارزشمندی در این ایام در حوزه پرورشی صورت گرفته است.
* استراتژیهای معاونت پرورشی در مواجهه با کرونا
کاظمی، فعالیتهای تربیتی انجام شده را به دو بخشِ قبل و بعد از راهاندازی شبکه شاد تقسیم کرد و گفت: از زمان شروع بحران، استراتژیهایی برای خودمان تعریف کردیم؛ استراتژی اول ما این بود که تمام مربیان و مشاوران در راستای آگاهیسازی دانشآموزان برای مقابله با کرونا کمک کنند؛ پویشهایی به همت مربیان و مشاوران در گروههای مجازی شکل گرفت که از جمله آنها میتوان به پویش «در خانه بمانیم» و «کرونا را شکست میدهیم» اشاره کرد.
وی به تشکیل گروه همیاران سلامت نیز اشاره کرد و افزود: تشکلهای دانشآموزی به میدان آمدند و به عنوان مثال سازمان بسیج دانشآموزی بیش از دو میلیون ماسک تولید کرد؛ در کانونهای تربیتی نیز بیش از یک میلیون ماسک تولید شد و در هنرستان ها نیز این اتفاق افتاد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: 2000 گروه همیار سلامت توسط سازمان بسیج دانش آموزی در بیش از هزاران اماکن عمومی تشکیل شد و خود این اتفاق را یک موقعیت تربیتی در مواجهه با یک بحران میدانیم؛ در واقع یک رویکرد جهادی شکل گرفت.
وی اضافه کرد: استراتژی دوم این بود که تلاش کردیم استرس و اضطراب را در فضای خانواده کاهش دهیم و مهارت دانشآموزان را برای تاب آوری در بحران کرونا بالا ببریم؛ سه کار در این زمینه انجام شد؛ پروتکل مداخلات روانی و اجتماعی را جهت استفاده مشاوران توزیع کردیم، صدای مشاور را راه انداختیم و شماره تماس 750 مرکز مشاوره را از طریق گروههای مدارس به اطلاع خانوادهها رساندیم که بیش از 70 هزار تماس تلفنی داشتیم.
کاظمی افزود: دومین اقدام، پیام مشاور بود؛ تمام مشاوران ما با تولید پیامهای متنی، صوتی و کلیپهای جذاب در حوزه گروههای مجازی تلاش کردند تا مهارت دانشآموزان برای مواجهه با کرونا افزایش دهند؛ سومین اقدام افزایش فضای معنوی در خانوادهها با راهاندازی پویشهایی نظیر «هرخانه یک مسجد»، پویش «دعای هفتم صحیفه سجادیه»، پویش «حفظ جز سیاُم قرآن کریم» و پویشهای «ختم قرآن» است.
* تزریق 5 میلیون کتاب به کتابخانه مدارس در 3 سال گذشته
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات انجام شده در زمینه توسعه کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: یکی از بخشهایی که حوزه معاونت پرورشی آموزش و پرورش خوب در آن درخشیده است همین افزایش سرانه مطالعه و توسعه کتابخانههاست.
وی افزود: قطعا کمبودهایی وجود دارد و وجود مدارس روستایی و محروم که فاقد کتابخانههای مجهز هستند را رد نمیکنیم. طبیعتاً در این حوزه مشکل داریم اما تجهیز کتابخانه جزو مباحث و اموری بوده است که به آن توجه کردهایم و حدود 5 میلیون کتاب در دو، سه سال گذشته به کتابخانههای مدارس با کمک وزارت ارشاد تزریق کردهایم و سرانه را به یک کتاب به ازای هر 9 دانشآموز افزایش دادهایم.
کاظمی به برگزاری جشنواره دانایی و توانایی که از کف مدارس شروع می شود نیز اشاره و بیان کرد: یک میلیون دانشآموز در این جشنواره شرکت می کنند.
* مجلس جدید سد بزرگ کنکور را که فراروی تربیت دانشآموزان است، بردارد
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این گفته که دولت دغدغه کار آموزشی و پرورشی ندارد، گفت: باید برای این گفتهها شاخص ارائه داد؛ بنده از اقدامات انجام شده شاخص ارائه میدهم که دولت در حوزه آموزش و پرورش دغدغه دارد و حداقل در همین شرایط، شبکه شاد با همت وزیر و حمایت دولت راه اندازی شد و تحول خوبی ایجاد کرد یا میزان افزایش بودجه آموزش و پرورش را باید بررسی کرد؛ بنده به عنوان معاون پرورشی، فقط برنامههای پرورشی را تبیین میکنم.
وی افزود: یکی از شاخصهای مهم، توسعه آموزش و پرورش همین راهاندازی و ادامه فعالیت دانشگاه فرهنگیان است؛ اکنون نزدیک به 100 هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان داریم و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در اختیار تربیت نیروی انسانی است؛ هرچند با فضای مطلوب و آرمانی فاصله داریم.
کاظمی ادامه داد: برای نشان دادن میزان اثربخشی برنامهها و فعالیتها نیز باید گفت که اثربخشی تابع عوامل متعددی است که صرفا به کارکردهای نظام تعلیم و تربیت برنمیگردد؛ زمانی که کارکردهای تربیتی خانواده، جامعه و مدرسه همراستا باشد ما به اهداف تربیتی مدنظر میرسیم ولی اگر هرکدام از این چرخ دندهها به درستی نچرخد با بحران مواجه میشویم.
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا برنامههای فعلی پرورشی نظیر سرودخوانی که در مدارس انجام میشود، فعالیتهای دهه شصتی نیست؟ و آیا دانش آموختههای سال 99 و 1400 این روشها را میپذیرند؟»، گفت: موضوع پرورش را با موضوع تربیت مترادف در نظر نگیریم؛ معاونت پرورشی متولی تربیت نیست بلکه همه متولی تربیت هستند؛ حوزه پرورشی و فرهنگی بخشی از فعالیتهای فرهنگی را برعهده دارد و ما در کنار معلمان کمک میکنیم که برخی آموزههای تربیتی در وجود دانشآموزان نهادینه شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: به عبارت دیگر کمک میکنیم موقعیتهای تربیتی برای دانشآموزان فراهم شود؛ اینکه فعالیتهای حوزه پرورشی را به برگزاری سرود و ... تنزل دهیم، صحیح نیست؛ اقدامات مختلفی انجام میشود. در سند تحول بنیادین به خلق موقعیتهای تربیتی برای تعلیم و تربیت تمام ساحتی اشاره شده است و شعار ما این است که هر دانشآموز حداقل یک نقش و حداقل یک تشکل داشته باشد که در واقع الگوی نهادینهشدن آموزههای تربیتی است.
وی با بیان اینکه مسؤولیت پذیری، اعتماد به نفس و روحیه پرسشگری از جمله مهارتهایی هستند که در این قالب محقق میشوند، اظهار کرد: در کنار فعالیت تشکلهای دانشآموزی، تشکلهای غیررسمی فراوانی مانند تشکل همیار مشاور را شکل دادهایم.
کاظمی درباره اینکه «دانشآموزان ما شرایط مدرسه را تا چه حد به روز میدانند و محصولات و برنامههای فرهنگی که در آن شرکت میکنند دارای جذابیت و اثرگذاری است؟»، گفت: آموزش و پرورش با محدودیتهایی در حوزه امکانات و تجهیزات روبه رو است اما با وجود تمام مشکلات، اقدامات خوبی را توانسته در بخشهای مختلف انجام دهد و مدیریت کند.
وی افزود: ممکن است با مطلوبیتها فاصله داشته باشیم که طبیعتا همه آن به آموزش و پرورش بر نمیگردد که جهتگیری جامعه به سمت کنکور و پررنگتر بودن آموزش نسبت به پرورش از این جمله است؛ امیدواریم مجلس جدید سد بزرگ کنکور را که فراروی تربیت دانشآموزان است، بردارد و مجموعه قوا باید کمک کنند تا این اتفاق رقم بخورد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بودجه سالیانه معاونت پرورشی حدود 235 میلیارد تومان است، در واکنش به این گفته که «آموزش و پرورش با کارتلهای اقتصادی آموزش همکاری دارد»، گفت: تمام فعالیتهای آموزش و پرورش برای کاهش موانع کنکور است و چه طور میتواند همکار کارتلهای اقتصادی باشد؟
وی ادامه داد: اجرای سندتحول بنیادین در اولویت است؛ وزیر جدید برای اولین بار 25 بسته تحولی که شاخص های تحولی دارد را رونمایی کرده و در دستورکار قرار داده است؛ حوزه پرورشی و فرهنگی امروز با رویکرد دیجیتال در فضای مجازی دارد به کار خودش ادامه میدهد.
کاظمی افزود: بیش از 30 هزار پایگاه تابستانی آماده فعالیت در بستر فضای مجازی با رویکرد جدید هستند؛ حدود یک میلیون و 500 هزار دانشآموز عضو کانال های مجازی فرهنگی هستند و 5000 محتوا توسط مشاوران و دانش آموزان تولید شده است.