به گزارش روابط عمومی شبکه هفت سیما، مستند مسابقهها از آن عناوینیاست که خیلی وقت است در کشورهای دیگر برای خودشان اسم و رسمی بههم زدهاند و مدتی است در تلویزیون ما هم باب شدهاست. «سرزمیندانایی»، «خانهما»، «ضدگلوله» و... نمونههایی از این داستاناند که قبلتر از شبکههای مختلف روی آنتن رفتند. در این برنامهها گروهی از شرکتکنندهها در مدت زمان مشخصی باید با چالشهایی که طراح قصه درنظرگرفته روبهرو شوند و از عهده آن بربیایند، رقابتهایی که گروهی بودن آن و در ادامه فضایی که شکل میدهند باعث میشود تا در حدی هیجانانگیز باشند و مخاطب را با خودش همراه کند. اینبار هم سعید ابوطالب که این شبها بازپخش برنامه «هفتروز و هفتساعت» را در شبکهنمایش دارد، سراغ تولید مستند مسابقه 77ساعت رفتهاست؛ برنامهای که توسط شبکه هفت تولید میشود و احتمالا با این اندازه عدد هفتی که در اسم و شبکه آن وجود دارد، شانس بالایی برای دیدهشدن هم دارد. ابوطالب درباره این مسابقه میگوید: 77 ساعت حاصل تجربه ما از برنامه سرزمیندانایی، رالیایرانی و مجموعههایی است که تا الان در این فضا آن را ساختهایم مثل هفتشهرعشق، دستمرابگیر و ... . اتفاقی که در آن همه تجربههایمان جمعشده و باعثشده به قالب جالبی برسیم. در ادامه میتوانید از کموکیف این برنامه که فراخوان آن بهزودی از تلویزیون هم پخش میشود باخبر شوید.
خانمهاهم هستند
حضور خانمها در طول این برنامه از اتفاقاتی است که کمتر در رئالیتیشوهای تلویزیونی رخ میدهد یا اگر هم شاهد آن باشیم تنها بعضی از بخشها به آنها اختصاص پیدا میکند. اما این بار قرار است که در این برنامه گروههایی از خانمها حاضر شوند و با هم به رقابت بپردازند، موضوعی که ابوطالب دربارهاش گفت: در سرزمین دانایی هم ما خانمها را در آن مسابقه داشتیم و این بار هم اگر گروهی از خانمها به مرحله بعدی راه پیدا کند، طبق روال مسابقه این رقابتها ادامه پیدا میکند. ما تا حد امکان با در نظر گرفتن همه ملاحظاتی که برای خانمها وجود دارد، مسابقه را به شکلی طراحی کردهایم که آنها هم بتوانند در مسابقه شرکت کنند و از آنجاکه تجربه این اتفاق را داشتیم، هم نگرانی بابتش نداریم.
چرا چهرهها؟
یکی دیگر از اتفاقاتی که اغلب در رئالیتیشوها رخ میدهد، دعوت از چهرهها و بازیگرانی است که از ابتدا تا انتهای ماجرا با گروه همراه میشوند. برخیها معتقدند که این انتخابها برای دیده شدن هر چه بیشتر برنامه انجام میشود، ابوطالب هم این موضوع را رد نمیکند اما در پاسخ به این که چرا او به این سمت رفته، بیان کرد: برای اجرا، داوری و مربیگری در چنین کاری به افرادی نیاز داریم که دوربین را بشناسند و نمیتوانیم کسانی را بیاوریم که به رسانه آشنا نباشند، چرا که در این شرایط نمیتوانند جلوی دوربین حضور خوبی داشته باشند؛ به همین دلیل ما مجبور هستیم از بازیگران و مجریان مطرح استفاده کنیم که این توانایی را به عنوان داور، مجری و مربی داشته باشند. او افزود: میتوانم بگویم که ما از بازیگر در جایی که باید استفاده میکنیم در نه در جایی که نباید. البته که چهرهها به دیده شدن کمک میکنند اما ما در سرزمین دانایی بدون حضور هیچ بازیگری باز هم بیننده داشتیم.
ابوطالب که در سرزمین دانایی کار را با نریشن و داوریهایی که در پشتصحنه انجام میشد جلو برد، درخصوص تغییر رویکرد در این برنامه گفت: به نظر میرسد وقتی داوری و امتیازدهی جلو دوربین اتفاق میافتد، به بیننده کمک میکند تا ارتباط بیشتری با برنامه بگیرد، ضمن آنکه ما دیگر اطلاعرسانی را با نریشن حل نمیکنیم بلکه یک نفر جلو دوربین آن را انجام میدهد.
زیاد هزینه نمیکنیم
هزینهای که برای تولید چنین پروژهای صرف میشود هم موضوع دیگری است که خیلیها معتقدند ارقام بالایی را باید به آن اختصاص داد اما آقای تهیهکننده نظر دیگری دارد و میگوید: مساله هزینه این تولیدات را قبول ندارم چون این کارها برخلاف تصوری که همه دارند به فضای تجملی و استودیوی ویژهای نیاز ندارد و از بسیاری از برنامههای استودیویی ارزانتر درمیآید؛ تا جایی که میشود گفت یک برنامه استودیویی مثل عصر جدید، دورهمی، خندوانه و... هزینه بیشتری برای تولید صرف میکند. اما دشواری این کارها در تولید آنهاست چون ما شبانهروز درگیر کاری از جنس مستند هستیم و گروهی که در کنارشان هستیم برای این کار آموزش دیدهاند. عوامل این مجموعه با آثار دیگر فرق میکند و هرکدام تجربیات ویژهای دارند.
ماجرا چیست؟
77 ساعت یک مسابقه مهارتی است که دو بخش میدانی و استودیویی دارد. در این مسابقه که در ژانر رئالیتیشو ساختهمیشود، فراخوانی منتشرشده و از جوانانی که مهارتهای فنی و کاربردی دارند دعوت میشود. در ادامه بعد از گزینش گروهها سه شب و چهار روز کامل در مسابقه حاضر میشوند و باید فعالیتهای مهارتی انجامدهند. اتفاقی که با عملیاتی مثل کوهنوردی، قایقرانی، پاراموتور و ... همراه است، اقداماتی که قبلتر در مجموعه رالیایرانی و هفتروز و هفتساعت هم رخ دادهبود. درواقع علاوهبر فعالیتهای ماجراجویانه، عملیات مهارتی هم بخش دیگری از این مسابقه را شکل دادهاست. در این بخش هم شرکتکنندگان باید بتوانند در کارگاه و فضای باز، نجاری و آهنگری کنند، احتمالا یک خانه بسازند، ماشین تعمیر کنند و برای خودشان جانپناهی بسازند. درواقع از انواع مهارتهای فردی که در لیست مهارتهای بینالمللی هم مطرح است، حدود نیمی از آن را در این برنامه میبینیم.
مراحل مسابقه
در مرحله مقدماتی 9 مسابقه برگزار میشود که در هر مسابقه سه تیم سهنفره حاضر میشوند. از بین همه شرکتکنندگان هم مجموعا 82 نفر از بین تمام داوطلبان انتخاب میشوند. در هر مسابقه مقدماتی یک بازیگر حضور دارد که خودش تواناییهای فردی و مهارتی دارد و نقش مربی را برای هر قسمت بازی میکند. بعد از هر مسابقه هم آن بازیگر اگر تیمش بالا بیاید، عضوی از آن میشود. تیمها از اینجا به بعد چهارنفره هستند و با این تعداد رقابت در مرحله نیمهنهایی و نهایی ادامه پیدا میکند.
در مرحله نیمهنهایی ماموریتها و مسابقات سختتر شده و لوکیشن عوض میشود. در تمام مدت دو مجری بازیگر حضور دارند که از چهرههای سینمایی و تلویزیونی هستند و کار اجرا و داوری را انجام میدهند. در گیر و دار ماجرا گروهها 77 ساعت فرصت دارند تا ماموریتهایی که به آنها داده شده را انجام دهند و در پایان هر روز آنها داخل استودیو میآیند و آنجا توسط تیم کارشناسی داوری میشوند. در این گروه هم بازیگرانی حضور دارند که در کنار کارشناسان، برنامه را پیش میبرند. در واقع در بخش استودیویی هم مسابقاتی برای گروهها تدارک دیده شده که شرکتکنندگان با آن دست و پنجه نرم میکنند.
به گفته ابوطالب، برای این مسابقه سه لوکیشن در شمال، مرکز و جزایر جنوبی کشور تدارک دیده شده است.