مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر در خصوص «تغییرات کتب درسی»، اظهار داشت: در برنامه درسی دو نوع هدف مطرح است؛ یکی هدف ضمنی و سریع و دومین هدف، اهداف پنهان است.
وی ادامه داد: در مدل برنامه درسی سنتی به دلیل دانشگاه، کنکور زدگی و علمزدگی به دنبال اهداف سریع رفتیم و هدف پنهان و ضمنی را فراموش کردیم؛ در حالی که باید در مدل مدرسهای به دنبال خلاقیت، انگیزه خدمت و بزرگی شخصیتی دانشآموزان باشیم و آن را تقویت کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، یادآور شد: در کنار این مقوله یادگیری، دروس ریاضی، شیمی و یا تاریخ به صورت صفرهایی است که در مقابل عدد یک قرار میگیرد که متأسفانه آن عدد یک، مغفول شده و علت آن نیز به خاطر کنکور، دانشگاه و فشارهای برونمدرسهای است.
فیض خاطرنشان کرد: تلاش معلم معطوف به این مقوله است و دانشآموز نه لذت یادگیری را میچشد و نه آن چیزی که باید در اهداف ضمنی و پنهان آموزش و پرورش باشد، صورت میگیرد.
وی تصریح کرد: خلاقیت، مهارت یادگیری مادامالعمر و آنچه که در زندگی برای یک عمر دانشآموز لازم است، فدای یکسری معلوماتی میشود که عمدتاً برای دانشگاه موضوعیت دارد، نه برای حال دانشآموز؛ در نتیجه باید این مدل را تغییر اساسی داد.