مدیرکل سابق آموزشهای فنی و حرفهای وزارت آموزش و پرورش گفت: آمار ورود به فنی و حرفهای در زمان دولت یازدهم به 33 درصد رسیده بود و اصرار داشتند این کاهش آمار را با برنامهریزی شتابزده و اجرای هدایت تحصیلی 40 سال قبل جبران کنند.
به گزارش روابط عمومی شبکه آموزش سیما، محمد شریفزاده مدیرکل سابق آموزشهای فنی و حرفهای وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر در خصوص هدایت تحصیلی دانشآموزان متوسطه اظهار داشت: در ستاد وزارت آموزش و پرورش برنامهای برای هدایت تحصیلی دانشآموزان وجود ندارد و کاری که سال گذشته انجام شد، ابلاغ یک ورقه بود که انتظار داشتند بعد از این ابلاغ که مربوط به 40 سال قبل است، نتایج خوبی هم بگیریم.
وی افزود: بخشنامه سال 54 را به عنوان برنامه جامع هدایت تحصیلی عرضه کردند که توصیهنامه قدیم هم همین بود و کمی تغییرات در آن دادند.
شریفزاده با بیان اینکه از سال 92، میتوانستند برنامه جامع هدایت تحصیلی را بنویسند، گفت: در آن سالها اقدامی نکردند و در سه ماه باقیمانده، شتابزده طرحی را به شورای عالی آموزش و پرورش بردند که نتیجه آن اعتراض کشوری بود.
مدیرکل سابق آموزشهای فنی و حرفهای وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توصیهنامه 40 سال قبل قابلیت اجرا برای رشتههای فنی و حرفهای را ندارد، اضافه کرد: در سال تحصیلی 92 ـ 91، 44 درصد دانشآموزان به هنرستانها هدایت شدند و علیرغم اصرار برنامههای کلان، این آمار در زمان دولت یازدهم به 33 درصد رسیده بود و اصرار داشتند این کاهش آمار را با برنامهریزی شتابزده جبران کنند.
وی بیان داشت: اسم برنامه را انتخاب آزادانه و آگاهانه گذاشتند در صورتی که در آن اجبار بود.
شریفزاده با بیان اینکه برای داشتن یک برنامه جامع هدایت تحصیلی باید شرایطی از قبل فراهم باشد، گفت: آمایش سرزمینی، برنامه توسعه استانی و برنامه نیاز بازار کار پیش از تصویب هدایت تحصیلی باید آماده باشد.
در ادامه برنامه عضو هیأت مدیره انجمن مشاوره ایران گفت: آموزش و پرورش موظف بود علاوه بر نظام استعدادیابی، زمینه مشاوره را در سه دوره تحصیلی فراهم کند اما هیچ کدام از دو راهکار سند تحول بنیادین که لازمه یک هدایت تحصیلی علمی است، فراهم نشد.
عزتالله فولادی عضو هیأت مدیره انجمن مشاوره ایران در برنامه پرسشگر با بیان اینکه هدایت تحصیلی در سند تحول بنیادین آمده است، اظهار داشت: رهبر معظّم انقلاب از سالها قبل، اجرای سند تحول بنیادین را مطالبه کردند و امسال هم خواست جدی ایشان، اجرای این سند بود.
وی افزود: در راهکارهای 3- 21 و 5- 13 سند تحول بنیادین، راجع به هدایت تحصیلی صحبت شده است و تکالیفی برای آموزش و پرورش تعیین شده تا نظام استعدادیابی را طراحی و اجرا کند که یک بخش آن هدایت تحصیلی است.
فولادی اضافه کرد: آموزش و پرورش موظف شده بود علاوه بر نظام استعدادیابی، زمینه راهنمایی و مشاوره را در سه دوره تحصیلی فراهم کند اما هیچ کدام از دو راهکار سند تحول بنیادین که لازمه یک هدایت تحصیلی علمی است، فراهم نشد.
عضو هیأت مدیره انجمن مشاوره ایران با بیان اینکه مشاوران در دهه 70 بار اصلی هدایت تحصیلی را بر دوش داشتند، ادامه داد: مشاوران از دهه 70 به شکل جدی وارد مدارس شدند و با وجود زحمات بسیار حمایت کاملی نداشتند اما بعد از شناخته شدن مشاوران در مدارس به یکباره سال گذشته تغییری رخ داد و مشاوران به اجبار به متوسطه اول رفتند.
فولادی تصریح کرد: چون زیرساختها بر اساس سند تحول فراهم نشد ناگهان مشاورههای مدارس از متوسطه دوم به متوسطه اول منتقل شدند و چالشهای فراوانی برای آنها ایجاد شد. مشاوران نمیدانستند که کاری که انجام میدهند، نتیجهاش چه خواهد بود.
عضو هیأت مدیره انجمن مشاوره ایران با اشاره به اینکه هدایت تحصیلی سال 95 ابلاغ شد، گفت: دوستان بنا بود شیوهنامه بنویسند و مشاوران در دوره ابتدایی هم حاضر باشند.
وی ابراز داشت: مشاور متخصص که رشتهاش مشاوره باشد، در دوره 6 سال اول ابتدایی حضور ندارد در حالی که سند تحول بنیادین هدایت تحصیلی را به سابقه 6 ساله تحصیلی منوط کرده است.
فولادی خاطرنشان کرد: بحث ما ستادی و مدیریتی است، همزمان بدون تمهید مقدمات، فرمهای الکترونیکی را پر کردند در حالی که باید ابتدا مشاوران حضور مییافتند و بعد این اتفاق میافتاد.
وی بیان داشت: پرونده الکترونیکی بدون حضور مشاور یک معضل است و شرایط ایدهآل این است که حداقل در ازای هر مدرسه یک کارشناس مشاوره داشته باشیم.
عضو هیأت مدیره انجمن مشاوره ایران بیان کرد: چرا دوستان زمانی که هدایت تحصیلی ابلاغ شد منفعل بودند و بیشتر جلسات به جای اینکه با معاونت فرهنگی و پرورشی باشد، با معاونت متوسطه بود؟