اپلیکیشن شبکه آموزش
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

شنبه 10 تیر 1402

مهر محمدی: عدالت چیزی جز تامین فرصت‌های یادگیری کیفی برای آحاد دانش‌آموزان نیست

سرپرست پیشین دانشگاه فرهنگیان گفت: کیفیت و عدالت دو روی یک سکه هستند اگر فقر و بحران کیفیت در آموزش و پرورش داریم به موازات آن فقر عدالت هم داریم چون عدالت چیزی جز تامین فرصت‌های یادگیری کیفی برای آحاد دانش‌آموزان نیست .

 


به گزارش روابط عمومی شبکه آموزش سیما، برنامه «پرسشگر» جمعه نهم تیر ماه  با حضور دکتر مهر محمدی، استاد دانشگاه و سرپرست پیشین دانشگاه فرهنگیان و مسعود کبیری عضو  هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش پیرامون کیفیت آموزشی در ایران به روایت اعداد روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت. 
دکتر مهر محمدی، استاد دانشگاه و سرپرست پیشین دانشگاه فرهنگیان درباره کیفیت آموزشی گفت: کیفیت آموزشی ابعاد مختلفی دارد یکی از مولفه‌های کیفیت عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در آزمون‌های بین‌المللی است اما حتی اگر عملکرد دانش‌آموزان در آزمون‌های بین‌المللی خوب شود حال آموزش و پرورش خوب نمی‌شود چون موضوع عملکرد ضعیف دانش‌آموزان ایرانی به طور مستمر در آزمون‌های بین‌المللی فقط یکی از شاخص‌های مهم کیفیت آموزشی و نظام و آموزش و پرورش است.

سرپرست پیشین دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه برای بررسی وضعیت نظام‌ آموزشی شاخص‌های کمی‌ کیفی گوناگونی داریم اظهار کرد: در بحث کمی عملکرد دانش‌آموزان در آزمون‌های بین‌المللی، نهایی و کنکور آموزش و پرورش وضعیت خوبی ندارد، اما نباید فقط با شاخص‌های کمی توجه شود.

مهر محمدی با اشاره به شاخص‌های کیفی ادامه داد: آنچه که امروزه به عنوان طیف رنگارنگ آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه می‌بینیم نشان‌دهنده آن است که آموزش و پرورش عملکرد مطلوبی ندارد. بحث افول سرمایه اجتماعی یک آسیب جدی است که در آموزش و پرورش باید برای آن چاره‌اندیشی شود. همچنین اینکه آموزش و پرورش تا چه اندازه توانسته کمالاتی مانند حب به وطن، حب به میهن، نقدپذیری، کار گروهی، تاب‌آوری و شایستگی‌ها که بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت و سند تحول به دنبال آن‌ها هستیم را محقق کند. پس مت منشوری از شاخص‌های کمی و کیفی را داریم که بر اساس آن‌ها می‌توانیم قضاوت کنیم که حال آموزش و پرورش خوب نیست.

وی با اشاره به عدالت آموزشی تصریح کرد: کیفیت و عدالت دو روی یک سکه هستند اگر فقر و بحران کیفیت در آموزش و پرورش داریم به موازات آن فقر عدالت هم داریم چون عدالت چیزی جز تامین فرصت‌های یادگیری کیفی برای آحاد دانش‌آموزان نیست و بی‌عدالتی هم جز محروم کردن دانش‌آموزان از یادگیری کیفی و عمیق نمی‌تواند باشد و عدالت و کیفیت دو مسئله هم‌آغوش در آموزش و پرورش هستند و امیدوارم به راه‌حلی برسیم که بتواند کیفیت و عدالت را به طور همزمان درمان کند.

این استاد دانشگاه وجود مدارس غیردولتی را یکی از نمادهای بی‌عدالتی ساختاری در نظام آموزشی خواند و بیان کرد: سطح کیفی مدارس دولتی ما آنقدر باید ارتقا پیدا کند که تقاضا برای مدارس خصوصی رو به افول برود و از طریق کاهش تقاضای اجتماعی بساط مدارس خصوصی از کشور برچیده شود.

مهر محمدی با بیان اینکه در بحث کیفیت آموزشی همه چیز با عدد و رقم به دست نمی‌آید گفت: نشانه‌های فقر کیفیت آموزشی مانند آسیب‌های اجتماعی، بزهکاری و افول سرمایه اجتماعی به صورت واضح و عددی قابل محاسبه نیست البته آموزش و پرورش مسئول تام و تمام این مسئله نیست اما نقش زیربنایی دارد. در حوزه عدد و رقم‌ها پیمایش‌های اجتماعی مانند باورهای اعتقادی، حس امید به آینده، اعتماد نسبت به حرفه‌ها و مشاغل، اعتماد به عموم مردم و غیره مولفه‌های مهمی است که باید به آن توجه شود.

او با اشاره به اینکه اگر سیاستی برای ارتقای کیفیت آموزشی در نظر گرفته می‌شود آن سیاست باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که تضمین رشد و حرکت فزاینده را به طور مستمر بدهد می‌گوید: وقتی با تغییر و به روزرسانی کتاب‌های درسی و تغییر روش آموزش معلمان نتایج خوبی حاصل می‌شود چرا این کار را به طور مداوم انجام نمی‌دهیم. یکی از ملاک‌های مهم در ارزیابی ارتقای کیفیت این است که اکوسیستمی را در آموزش و پرورش ایجاد کنیم که زیست بوم نظام آموزشی را تغییر دهد و نظام آموزشی را بسازد که بقای اصلح در آن وجود داشته باشد به این معنا که اگر مدرسه‌ای دچار افت شد نظام آموزشی آن را پس بزند. نظام آموزشی و ارتقای سطح آموزشی باید زنده و پویا باشد و به طور مستمر به روز شود.

سرپرست پیشین دانشگاه فرهنگیان با بیان این پرسش که در راه رسیدن به عدالت و کیفیت آموزشی آیا حاضر به قربانی کردن همه باورها و سیاست‌های نادرست قبلی در نظام آموزشی هستیم؛ ادامه داد: گاهی خودمان را در تارپود سنت‌ها و رویه‌های قبل می‌پیچانیم که از چنین بافت درهم تنیده‌‌ سنت‌ها کیفیتی برای نظام آموزشی حاصل نمی‌شود. به طور مثال یکی از مهم‌ترین مولفه‌های متحول کردن آموزش و پرورش از نظر کیفیت معلم است و این معلم باید شایستگی

دسته بندی:

آخرین اخبار

شعر و موسیقی و تار و ترنج در تلویزیون بررسی ساماندهی سرمایه انسانی آموزش و پرورش در برنامه «پرسشگر» محک زنی اطلاعات عمومی دانش آموزان در «حروف دانش» «مثبت آموزش» تحولات خاورمیانه در روز همبستگی با کودکان فلسطین را بررسی می کند باز آمد بوی ماه مدرسه... کلاس درسی که به تلویزیون آمد/ دانش‌آموزان، «همشاگردی سلام» را پیش می‌برند *جامعه باید به زبان و ادبیات فارسی غیرت داشته باشد* بررسی آموزش هوش مصنوعی در «پرسشگر» جشن بازگشایی مدارس با «همشاگردی سلام» رویداد بین المللی «الف تا»؛‌ ایده ها و تجربه های تحول آفرین مدرسه روز ملی خرما در «رویش» *خبر خوش برای دانش آموزان مدارس محروم* *اطلاعاتی در مورد آغاز سال تحصیلی که باید بدانیم* 🔵 به مناسبت آغاز سال تحصیلی مدرسه موشها هر روز ساعت 7:50 از شبکه آموزش پخش می شود. *ارتقاء دانش عمومی و درسی دانش آموزان با مسابقه «حروف دانش»* نشست مدیر شبکه آموزش سیما با مجریان این شبکه دهه آخر ماه صفر همراه با شبکه آموزش نحوه جذب و نگهداشت سرمایه انسانی در آموزش و پرورش در«پرسشگر»بررسی می شود نحوه جذب و نگهداشت سرمایه انسانی در آموزش و پرورش در«پرسشگر»بررسی می شود اعلام حمایت مساجدِ سراسر کشور🇮🇷از رزمندگان جبهه مقاومت✊و مردم مظلوم فلسطین🇵🇸 معاون وزیر آموزش و پرورش به «مثبت آموزش» می آید «سفر تا اربعین» با شبکه آموزش بررسی چالش های آموزش کشور در«پرسشگر» شبکه آموزش به دنبال چهره سازی در حوزه های آموزشی و علمی کشور است شب‌نشینی با آوا و نوای ایرانی معاون وزیر آموزش و پرورش در برنامه «مثبت آموزش» در مسیرتکنولوژی همسفر «مدهوش» باشید رایزن فرهنگی هندوستان در ایران در «تار و ترنج» «فرصت برابر» آموزشی برای داوطلبان کنکور لحظه‌به‌لحظه با کربلا رئیس سازمان فنی و حرفه ای مهمان «مثبت آموزش» آموزش و ادب پارسی محور اصلی برنامه های «مثبت آموزش» و« تار و ترنج» «با کربلا» روایتگر قصه هیئت‌های دانش آموزی فصل جدید دکتر سلام متفاوت تر از قبل به قاب تلویزیون می‌آید سروده‌های نوشاعران را به صورت کتاب منتشر می‌کنیم/ تلاش‌ برای ارتقای سطح سلیقه مردم در «تار و ترنج» اعلام ویژه برنامه های ماه محرم شبکه آموزش سیما «تار و ترنج» نگاهی ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی راه اندازی دوره تحکیم نهضت سوادآموزی به کمک شبکه آموزش رئیس سازمان نهضت سوادآموزی و مدیر کل آموزش قوه قضائیه در «مثبت آموزش» بعد از ۱۷ سال هنوز به هدف اصلی برای شناخت ایران زیبا نرسیده‌ام توانمندی های ایران در پرورش دام و طیور «بیا بریم سفر» از شبکه آموزش تولید برنامه های فاخر در حوزه آموزش و پرورش دانش آموزان آموزش انتخاب درست در «دوربین ۷» و «مثبت آموزش» «تشییع بزرگ» در شبکه آموزش سیما مشاور وزیر آموزش و پرورش در«مثبت آموزش» سرپرست شبکه آموزش سیما منصوب شد «مثبت آموزش» به سوالات دانش آموزان پاسخ می دهد امتداد مهارت آموزی با مشارکت فنی و حرفه‌ای در شبکه آموزش سیما معلم ها و فعالین در حوزه آموزش صاحبان اصلی شبکه آموزش سیما هستند

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها