به گزارش روابط عمومی شبکه آموزش سیما، برنامه «پرسشگر» جمعه نهم تیر ماه با حضور دکتر مهر محمدی، استاد دانشگاه و سرپرست پیشین دانشگاه فرهنگیان و مسعود کبیری عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش پیرامون کیفیت آموزشی در ایران به روایت اعداد روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت.
دکتر مهر محمدی، استاد دانشگاه و سرپرست پیشین دانشگاه فرهنگیان درباره کیفیت آموزشی گفت: کیفیت آموزشی ابعاد مختلفی دارد یکی از مولفههای کیفیت عملکرد دانشآموزان ایرانی در آزمونهای بینالمللی است اما حتی اگر عملکرد دانشآموزان در آزمونهای بینالمللی خوب شود حال آموزش و پرورش خوب نمیشود چون موضوع عملکرد ضعیف دانشآموزان ایرانی به طور مستمر در آزمونهای بینالمللی فقط یکی از شاخصهای مهم کیفیت آموزشی و نظام و آموزش و پرورش است.
سرپرست پیشین دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه برای بررسی وضعیت نظام آموزشی شاخصهای کمی کیفی گوناگونی داریم اظهار کرد: در بحث کمی عملکرد دانشآموزان در آزمونهای بینالمللی، نهایی و کنکور آموزش و پرورش وضعیت خوبی ندارد، اما نباید فقط با شاخصهای کمی توجه شود.
مهر محمدی با اشاره به شاخصهای کیفی ادامه داد: آنچه که امروزه به عنوان طیف رنگارنگ آسیبهای اجتماعی در سطح جامعه میبینیم نشاندهنده آن است که آموزش و پرورش عملکرد مطلوبی ندارد. بحث افول سرمایه اجتماعی یک آسیب جدی است که در آموزش و پرورش باید برای آن چارهاندیشی شود. همچنین اینکه آموزش و پرورش تا چه اندازه توانسته کمالاتی مانند حب به وطن، حب به میهن، نقدپذیری، کار گروهی، تابآوری و شایستگیها که بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت و سند تحول به دنبال آنها هستیم را محقق کند. پس مت منشوری از شاخصهای کمی و کیفی را داریم که بر اساس آنها میتوانیم قضاوت کنیم که حال آموزش و پرورش خوب نیست.
وی با اشاره به عدالت آموزشی تصریح کرد: کیفیت و عدالت دو روی یک سکه هستند اگر فقر و بحران کیفیت در آموزش و پرورش داریم به موازات آن فقر عدالت هم داریم چون عدالت چیزی جز تامین فرصتهای یادگیری کیفی برای آحاد دانشآموزان نیست و بیعدالتی هم جز محروم کردن دانشآموزان از یادگیری کیفی و عمیق نمیتواند باشد و عدالت و کیفیت دو مسئله همآغوش در آموزش و پرورش هستند و امیدوارم به راهحلی برسیم که بتواند کیفیت و عدالت را به طور همزمان درمان کند.
این استاد دانشگاه وجود مدارس غیردولتی را یکی از نمادهای بیعدالتی ساختاری در نظام آموزشی خواند و بیان کرد: سطح کیفی مدارس دولتی ما آنقدر باید ارتقا پیدا کند که تقاضا برای مدارس خصوصی رو به افول برود و از طریق کاهش تقاضای اجتماعی بساط مدارس خصوصی از کشور برچیده شود.
مهر محمدی با بیان اینکه در بحث کیفیت آموزشی همه چیز با عدد و رقم به دست نمیآید گفت: نشانههای فقر کیفیت آموزشی مانند آسیبهای اجتماعی، بزهکاری و افول سرمایه اجتماعی به صورت واضح و عددی قابل محاسبه نیست البته آموزش و پرورش مسئول تام و تمام این مسئله نیست اما نقش زیربنایی دارد. در حوزه عدد و رقمها پیمایشهای اجتماعی مانند باورهای اعتقادی، حس امید به آینده، اعتماد نسبت به حرفهها و مشاغل، اعتماد به عموم مردم و غیره مولفههای مهمی است که باید به آن توجه شود.
او با اشاره به اینکه اگر سیاستی برای ارتقای کیفیت آموزشی در نظر گرفته میشود آن سیاست باید به گونهای طراحی شده باشد که تضمین رشد و حرکت فزاینده را به طور مستمر بدهد میگوید: وقتی با تغییر و به روزرسانی کتابهای درسی و تغییر روش آموزش معلمان نتایج خوبی حاصل میشود چرا این کار را به طور مداوم انجام نمیدهیم. یکی از ملاکهای مهم در ارزیابی ارتقای کیفیت این است که اکوسیستمی را در آموزش و پرورش ایجاد کنیم که زیست بوم نظام آموزشی را تغییر دهد و نظام آموزشی را بسازد که بقای اصلح در آن وجود داشته باشد به این معنا که اگر مدرسهای دچار افت شد نظام آموزشی آن را پس بزند. نظام آموزشی و ارتقای سطح آموزشی باید زنده و پویا باشد و به طور مستمر به روز شود.
سرپرست پیشین دانشگاه فرهنگیان با بیان این پرسش که در راه رسیدن به عدالت و کیفیت آموزشی آیا حاضر به قربانی کردن همه باورها و سیاستهای نادرست قبلی در نظام آموزشی هستیم؛ ادامه داد: گاهی خودمان را در تارپود سنتها و رویههای قبل میپیچانیم که از چنین بافت درهم تنیده سنتها کیفیتی برای نظام آموزشی حاصل نمیشود. به طور مثال یکی از مهمترین مولفههای متحول کردن آموزش و پرورش از نظر کیفیت معلم است و این معلم باید شایستگی