اپلیکیشن شبکه آموزش
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

شنبه 10 تیر 1402

در گفت‌وگوی «قاب‌کوچک» با علی عبدالعالی، مدیر شبکه آموزش مطرح شد

فصلی نو از «پرسشگر» در سیما


برنامه چالشی «پرسشگر» شبکه آموزش سیما بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با علی عبدالعالی، مدیر شبکه آموزش سیما که خود اجرای این برنامه چالشی را بر عهده دارد داشته باشیم. وی در گپ‌وگفتی صمیمی و شفاف با خبرنگار قاب‌کوچک با اشاره به اهداف برنامه پرسشگر شبکه آموزش رسانه‌ملی به‌طور مفصل به شرح این برنامه پرداخته است.

بفرمایید هدف و انگیزه برنامه پرسشگر چیست؟ 
پرسشگر در حقیقت امتداد اتاق‌فکر شبکه آموزش در راستای کمک مجدانه به تحقق عدالت‌آموزشی و سند تحول بنیادی در کشور است. از این جهت گفتم امتداد که بخش اصلی اتاق‌فکر در داخل شبکه است و پرسشگر نمادی از این همت و فعالیت روی آنتن.

تاکنون چه مقام‌ها و مسئولانی در این برنامه حضور پیدا کرده‌اند؟ 
معاونین رئیس‌جمهور و وزرای ادوار مختلف آموزش‌وپرورش، معاونین وزارت‌ علوم، بهداشت و وزارت صمت و نیز کار، تعاون و امور اجتماعی و‌... .

به‌غیراز مسئولان آموزشی آیا مقام‌ها و سایر مسئولان کشوری هم در برنامه پرسشگر شرکت می‌کنند؟ 
بله. نمایندگان مجلس، روسای کمیسیون‌های مربوط همچون کمیسیون‌های تلفیق، آموزش و تحقیقات مجلس، مسئولین سازمان‌های ذی‌ربط و همچنین کارشناسان زبده در این حوزه. 

چرا این برنامه چالشی است و چه موضوعاتی را به‌صورت شفاف بررسی می‌کند؟ 
در خصوص دانش‌آموزان ما بسیار حساس هستیم و مثل فرزندان ما هستند. به‌همین‌دلیل سعی کردیم که به‌طور شفاف با موضوع آموزش دانش‌آموزان با مسئولان ذی‌ربط صحبت کنیم چراکه ما سر موضوع فرزندان‌مان با هیچ‌کس تعارف و شوخی نداریم و مسئولان باید پاسخگو باشند و این برنامه مطالبه‌گری می‌کند.

بفرمایید این برنامه چند قسمت است و تاکنون چند قسمت آن پخش شده است؟ 
شروع برنامه پرسشگر از زمستان سال ۱۳۹۵ بوده و هر جمعه به‌صورت زنده از آنتن شبکه آموزش سیما پخش شده است. البته یک وقفه دوساله در پخش این برنامه به‌وجود آمد و مجددا پخش فصل جدید آن با تغییرات و فضای جدید از بهار ۱۴۰۲ با انرژی مضاعف آغاز شده است و درحال‌حاضر جمعه‌شب‌ها به‌صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

این برنامه در رابطه با موضوع مطالبه‌گری در بخش آموزشی کشور چقدر توانسته به آن اهدافی که مد نظر شبکه آموزش بوده دست پیدا کند؟
تا اندازه زیادی، چون گاهی برخی وزرای آموزش‌وپرورش همچون وزیر فعلی اعلام می‌کنند که ما برنامه پرسشگر را دنبال و حتی در شورای معاونین وزارتخانه روی آن بحث می‌کنیم و این‌ها نشان می‌دهد که پرسشگر تاثیرگذار است و اهداف ما محقق شده است.

چطور عنوان پرسشگر را برای این برنامه انتخاب کردید؟ 
به‌خاطر این‌که طرف صحبت ما مسئولان هستند و مسئول یعنی کسی که مورد سؤال یا پرسش قرار می‌گیرد و تمامی مسئولین باید در مقابل پرسشگر پاسخگو باشند و به همین منظور عنوان پرسشگر را برای این برنامه انتخاب کردیم.

بفرمایید بازتاب این برنامه در بین مردم و مسئولین چگونه بوده است؟ 
برخی از مسئولین و اغلب فرهنگیان و معلمان عزیز از برنامه پرسشگر استقبال بسیار خوبی کردند. گاهی در ساختمان وزارت آموزش‌وپرورش بنده را جدی یا شوخی پرسشگر خطاب می‌کنند و این نشان خوبی از بازخورد این برنامه است.

به نظر شما برنامه پرسشگر چه تاثیری در روند پیشرفت و تعالی آموزشی و پرورشی کشور می‌تواند داشته باشد؟ 
وظیفه رسانه‌ملی پرسشگری است و این پرسشگری در بسیاری موارد به اصلاح منجر می‌شود، کما این‌که در برنامه پرسشگر این اتفاق افتاده است. مثال‌های بسیار زیادی از ارتقای شرایط آموزش‌وپرورش بعد از پرسشگر وجود دارد.

قدری هم در خصوص فضای برنامه، دکور، عوامل پشت‌صحنه و هماهنگی بفرمایید. قطعا ساخت چنین برنامه‌ای نیاز به مشارکت و همفکری دارد. در این خصوص و نحوه به‌کارگیری شیوه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری توضیح بفرمایید.
این برنامه اتاق‌فکری دارد که مهم‌ترین بخش است و همه کارها از آنجا هماهنگ می‌شود که چه مهمان‌هایی دعوت شوند، چه زمان‌هایی را به مهمان‌ها اعلام کنیم، با چه ادبیاتی بحث را دنبال کنیم و تا نحوه اجرا و موارد دکور و نور و سایر موارد.

آیا برنامه پرسشگر همچنان ادامه خواهد داشت و آیا در آینده آیتم‌های جدیدی به برنامه افزوده خواهد شد؟ 
به ‌نظرم برنامه پرسشگر مردنی نیست. تا زمانی که مردم و مسئولین هستند و رسانه‌ملی در جایگاه و سطح شایسته خودش وجود دارد برنامه پرسشگر ان‌شاءا... پرانرژی و با آیتم‌های متفاوت ادامه خواهد یافت. خبر خوب این‌که سطح تعامل پرسش به‌زودی بالاتر خواهد رفت. یعنی مشارکت مردم هر هفته بیشتر و بیشتر خواهد شد.

به‌عنوان کلام آخر اگر خاطره‌ای از برنامه پرسشگر دارید بفرمایید.
در یکی از قسمت‌های اخیر برنامه پرسشگر که سه مهمان داشتیم (با خودم که مجری بودم چهار نفر) در بخش‌هایی از برنامه چنان هیجان مهمانان (چه‌بسا بهتر است بگویم میزبان) زیاد شد که سه نفر از ما چهار نفر ایستاد بودیم، یک نفر پای ویدئووال بود و با حرارت نمودارها را توضیح می‌داد، دیگری هم با هیجان پای تخته مخصوص بنده آمده بود و به یکی از موارد مهمی که یادداشت کرده بودم اشاره می‌کرد که در این لحظه در برنامه زنده به‌طور غیرمنتظره‌ای خنده‌ام گرفت و ... همان‌جا به اندازه ۱۰ ثانیه برنامه را متوقف کردم و گفتم این یعنی یک برنامه تراز در عصر حاضر در رسانه‌ملی که جایگاهش باید مافوق همه دستگاه‌ها باشد و به پرسشگری بپردازد.‌ پرسشگری را خیلی دوست دارم چون سال هاست در عمل به بهتر شدن حال معلم‌های خوب ایران و در نتیجه بچه‌های گل این سرزمین کمک شایانی کرده است.
 

رسول شمالی‌ورزنده - روزنامه نگار

https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/185679

دسته بندی:

آخرین اخبار

از ایده‌های تلویزیونی تا رقابت‌های جهانی در «مثبت آموزش» چاقی و بیماری‌های قلبی در برنامه امروز «دکتر سلام» ویژه‌برنامه‌های شبکه آموزش در گرامیداشت روز علم درخشش نخبگان ایرانی در المپیادهای جهانی در «مثبت آموزش» تقویت ارتباط خانه و مدرسه در «هیچ‌وقت دیر نیست» پرسش از شما، پاسخ از مسئول آموزش و پرورش در «پرسشگر» «ایران‌جان، خراسان‌جنوبی ایران» با روایت‌هایی از دانش، فرهنگ و طبیعت روی آنتن شبکه آموزش از پژوهش تا هویت؛ روایت دانش‌آموزان پژوهنده در «مثبت آموزش» از سفره تا رشد؛ تغذیه مؤثر در افزایش قد در «دکتر سلام» بررسی علل اهمال‌کاری دانش‌آموزان در «هیچ‌وقت دیر نیست» از ساعت آفتابی تا معماری قنات؛ خلاقیت‌های ایرانی در «مثبت آموزش» پیشگیری از آرتروز در برنامه امروز «دکتر سلام» باورهای نادرست درباره جراحی غدد در برنامه امروز «دکتر سلام» از نوآموز تا نونگاشت؛ بسته‌های تربیت و یادگیری در «مثبت آموزش» صدای استکبارستیزی از تریبون «مثبت آموزش» در ۱۳ آبان پوشش ویژه ۱۳ آبان از شبکه آموزش هوش مصنوعی، طراح تازه‌نفس ارائه‌های شما در برنامه «مَدهوش» تربیت معلم، مقدس‌ترین مأموریت آموزش کشور روایت معلمان ماندگار در «مثبت آموزش» نوآوری‌های پزشکی از زبان چهره برجسته سرطان اطفال ایران افزایش آمادگی ذهنی نوجوانان برای مقابله با استکبار تصویرگری مفهوم استکبار با زبان هنر و رسانه «مثبت آموزش» روایتگر مسیر درخشان دانش‌آموزان برگزیده بررسی علل و درمان‌ کمر درد در «دکتر سلام» «هویت ملی در آینه نوجوانی» در «هیچ‌وقت دیر نیست» ویژه‌برنامه‌های شبکه آموزش در روز ملی مبارزه با استکبار جهانی برنامه «فوق‌العاده» با محوریت هویت و استقلال نوجوانان روی آنتن شبکه آموزش چشم‌انداز تازه دانشگاه فرهنگیان در قاب «پرسشگر» از آزمایشگاه علوم تا گفت‌وگوهای صمیمی با نوجوانان در «مثبت آموزش» بررسی بیماری آسم در «دکتر سلام» «هیچ‌وقت دیر نیست» با نگاهی تربیتی به روز دانش‌آموز می‌پردازد سرفه‌های طولانی، زنگ خطر بیماری‌های پنهان از کلاس درس تا مجله رشد در «مثبت آموزش» آنفلوآنزا و سرماخوردگی؛ مهمان‌های ناخواسته پاییز مدیران الهام‌بخش در قاب «مثبت آموزش» پزشکی نوین، امید تازه برای بیماران ریوی روایت ایثار و امید در هیچ‌وقت دیر نیست از بی‌حوصلگی تا بی‌میلی تحصیلی؛ بررسی یک چالش جدی در مدرسه بررسی اضطراب پنهان در کودکان و نوجوانان در شبکه آموزش نگاهی متفاوت به تلفیق علم، مهارت و سلامت در «مثبت آموزش» از شعر مادر تا موسیقی با هوش مصنوعی اندومتریوز؛ درد خاموش زنان در برنامه «دکتر سلام» «مثبت آموزش» در مدرسه‌ای نو؛ جایی میان علم، احساس و تحرک درمان نوین بیماری‌های مغزی در «دکتر سلام» تأکید بر بازنگری در نظام سنجش آموزشی برای یادگیری سواد رسانه‌ای هیچ‌وقت دیر نیست برنامه «فوق‌العاده» با موضوع «بحران هویت» روی آنتن شبکه آموزش رفت زنگ خطر افت تحصیلی در «پرسشگر» شبکه آموزش بررسی نقش هنر و خلاقیت در آموزش‌های نوین دستگاه گوارش در آیینه طب ایرانی

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها