اپلیکیشن شبکه آموزش
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

شنبه 30 بهمن 1400

هشدار نسبت به بروز «گسست نسلی» و «هویت ناپایدار » در دانش آموزان در دوران کرونا و آموزش مجازی

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تاکید بر تاثیر قرنطینه و محدودیت های دو ساله پاندمی کووید ۱۹ بر "تاخیر هویت" و یا شکل گیری "هویت ناپایدار" در دانش آموزان، و با اشاره به شایعات موجود در این فضا که بر ذهن و روان و رفتار دانش آموزان اثر می گذارد، نسبت به گسست نسلی و هویت ناپایدار در نوجوانان هشدار داد.

به گزارش روابط عمومی شبکه آموزش سیما ، دکتر محمد حاتمی در برنامه دکتر سلام با اشاره به توقف رشد و تحول جسمانی، شناختی، عاطفی، رفتاری و... دانش آموزان طی دو سال محدودیت‌های حاصل از پاندمی کووید ۱۹، درباره راهکارهای مقابله با عوارض روانی کرونا خطاب به معلمین و والدین دانش آموزان گفت: طی دو سال وقفه حضور دانش آموزان در مدرسه ها، تمام سوالات دانش آموزان مطرح و به آنها پاسخ داده نشد . لازم است معلمین در ارتباط مجازی خود با دانش آموزان، انگیزه پرسش‌گری را ایجاد کنند. ممکن است طی این دو سال دانش آموزان خودشان سوالی نپرسیده باشند و این ما هستیم که باید در بچه‌ها انگیزه پرسش‌گری ایجاد کنیم زیرا اگر به این سوالات پاسخ داده نشود ممکن است دانش آموزان با تاخیر در هویت و یا هویت ناپایدار مواجه شوند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دوران نوجوانی زمان شکل گیری هویت افراد است و اگر عوامل تاثیر گذار برای شکل گیری هویت وجود نداشته باشند ممکن است نوجوان با "تاخیر هویت" یا "هویت ناپایدار" مواجه شود، افزود: با توجه به اینکه طی دو سال قرنطینه اخیر، دانش آموزان با محدودیت‌هایی مواجه بودند و حضور در مدرسه را تجربه نکردند، این احتمال وجود دارد که نوجوانان دچار تاخیر در هویت و یا هویت ناپایدار شده باشند.

به گفته حاتمی، "هویت" رابطه مستقیمی با پاسخ به سوالات نوجوان درباره خود و جهان هستی دارد و اگر نوجوان پاسخ خوبی برای این سوالات دریافت نکند دچار خلاء ذهنی شده و این خلاء ذهنی می‌تواند به ایجاد هویت ناپایدار در او بیانجامد.

 رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از والدین خواست: اگر در فرزند خود علائم جسمانی نظیر مشکلات خواب، انزوا طلبی، مشکل در ارتباط با دیگران، رفتارهای اجتنابی، مشکلات اشتها و یا سوء برداشت‌های فکری و شناختی مشاهده کردند حتما مساله را جدی گرفته و از  روانشناسان کمک گیرند.

حاتمی در عین حال به این نکته نیز تاکید کرد که اگر این نشانه‌ها زودگذر باشند از نظر روانشناسان مساله پیش آمده جدی نیست؛ اما در صورت تداوم این نشانه‌ها به طوری که در عملکرد روزانه نوجوان اختلالی ایجاد شود، مساله جدی است و باید ارزیابی شود.

این استاد دانشگاه در برنامه ای دکتر سلام  در ادامه به تاثیر شایعات موجود در فضای مجازی و بمباران اطلاعاتی بر هویت نوجوانان نیز اشاره کرد و توضیح داد: خانواده ها و معلمین باید این امر را مدیریت کنند چراکه این شایعات بر رشد روانی، اجتماعی، شناختی و... نوجوانان بسیار اثر گذار است. کودک و نوجوان این شایعات را جدی گرفته و واقعی می‌پندارد و از این رو این شایعات می‌توانند بر روی ذهن و رفتار آنها تاثیر بگذارند. باید به دانش آموزان یاد داد فضای مجازی هم محل تهدید و هم محل فرصت است و باید از این فضا به درستی استفاده کرد. این امر باید توسط خانواده‌ها نظارت و آموزش داده شود. دامنه پذیرش نوجوانان از گروه های مرجع بسیار بالا است و اگر این مسائل توسط گروه های مرجع نظیر والدین و معلمین آموزش داده شود حتما پذیرفته می شود.

وی با بیان اینکه شایعاتی که در فضای مجازی ایجاد می‌شود بسیار تخریب کننده است و باید فکر جدی برای این امر درسطح ملی و خانوادگی شود، اظهار کرد: این شایعات می‌توانند گسست نسلی ایجاد کنند و ما نسبت به این امر نگران هستیم چراکه  نسل آینده کشور در دست نوجوانان است. اگرچه همکاران ما در وزارت آموزش و پرورش در این راستا بسیار زحمت می‌کشند اما باید فعالیت‌ها برای تبیین نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی گسترده‌تر شده و توسط برنامه "شاد" نحوه استفاده از فضای مجازی برای دانش آموزان تبیین شود.

حاتمی در بخش دیگر سخنان خود درباره انگیزه دانش آموزان برای حضور در مدرسه با توجه به شرایط پاندمی کووید ۱۹، تصریح کرد: ارزیابی های ما در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نشان می دهد که متاسفانه وحشت حاصل از کرونا منجر به ایجاد ترس در برخی دانش آموزان شده و این ترس بر روی انگیزه بچه ها برای حضور در مدسه اثر منفی گذاشته است.

وی ادامه داد: در این راستا ما از همان ابتدای همه گیری به آموزش و پرورش پیشنهاد دادیم که در ایامی که با پیک کرونا مواجه نیستیم شرایط حضور محدود تعدادی از دانش آموزان در مدرسه برای ارتباط و تعامل با معلمان و در عین حال با حفظ کامل پروتکل های بهداشتی و سلامت روان را فراهم کنند. درواقع با توجه به شرایط حال حاضر باید برای دانش آموزان انگیزه حضور در مدرسه را ایجاد کنیم که مهم ترین عامل ایجاد این انگیزه، ایجاد آرامش درون خانه است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تاکید کرد که والدین باید تلاش کنند حداکثر آرامش را برای فرزندان خود ایجاد کنند. والدین می توانند با درک دانش آموزان فضای همدلی میان خود و فرزندان ایجاد کرده که این ارتباط بین پدر و مادر و فرزندان می‌تواند با انجام فعالیتهای مشترک در درون خانواده شکل گیرد. حتی اعضا خانواده در شرایط فعلی می‌توانند در فضاهای باز با هم فعالیت و بازی هایی داشته باشند.

وی معتقد است که اگر آرامش را درون خانواده ایجاد کنیم انگیزه حضور در مدرسه نیز برای بچه ها ایجاد شده و در عین حال اثر پذیری فرزندان از نظرات والدین نیز بیشتر می شود. اگر جو موجود در خانواده متشنج باشد، میل و انگیزه دانش آموزان نیز برای حضور در مدرسه کمتر می شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور همچنین در پایان سخنان خود خطاب به والدین و معلمین این را هم گفت که در شرایط فعلی باید نسبت به دانش آموزان احساس مسئولیت بیشتر داشته و به این نکته توجه کنند که اگر فضای آرامی درون خانواده ایجاد نشود و حضور در مدرسه برای دانش آموزان لذت بخش نباشد، آموزش به دانش آموزان اثر بخش نخواهد بود.

دسته بندی:

آخرین اخبار

سرپرست شبکه آموزش سیما منصوب شد «مثبت آموزش» به سوالات دانش آموزان پاسخ می دهد امتداد مهارت آموزی با مشارکت فنی و حرفه‌ای در شبکه آموزش سیما معلم ها و فعالین در حوزه آموزش صاحبان اصلی شبکه آموزش سیما هستند اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در شبکه آموزش تغییر نام «مثبت آموزش» به «استودیو معلم»/ سیروس همتی مجری شد تولید برنامه ها و مستندهای بخش كشاورزی با مشارکت مردم پویش «معلم خوب من» در شبکه آموزش بزرگداشت مقام معلم در شبکه آموزش با «مثبت آموزش» به روز باشید چگونگی مواجهه با تله های ذهنی؛ درسی متفاوت در «مدرسه جنگلی» همسفر دانش آموز راسل و آقای پندلتون در شبکه آموزش سیما داستان های پدینگتون را در شبکه آموزش سیما ببینید داستان های مدرسه و قصه های مجید از شبکه آموزش سیما برنامه های عیدانه شبکه آموزش آقا مرتضی به شبکه آموزش آمد انتصاب سرپرست گروه مهارت های تخصصی شبکه آموزش سیما انتصاب سرپرست شبکه آموزش بهار در بهار همراه با شبکه آموزش سیما روایت رمان های مطرح در«قصه شب» مستندهای جذاب و دیده نشده از شبکه آموزش سیما اعلام ویژه برنامه های روز پدر در شبکه آموزش سوباسا اوزارا میهمان برنامه و اما امروز شد! استعدادیابی کودکان و نوجوانان از اهمیت بالایی برخوردار است بازخوانی حماسه ماندگار 9 دی در شبکه آموزش سیما انتصاب مسئول روابط عمومی شبکه آموزش مدیر پخش شبکه آموزش سیما منصوب شد جشن شب یلدا در شبکه آموزش «باشگاه امید» راه اندازی شد/اعلام جزییات المپیاد سواد رسانه ای آموزش گریل تا ملیله سازی در«شبکه ماه» پر بازیگر ترین سریال کودک و نوجوان در مرحله تولید حذف‌کردن موضوعات کتاب درسی‌ راه‌حل خروج از حافظه‌محوری نیست ‌آزمون سنجش ملی امسال برای دانش‌آموزان پایه‌‌ ششم و نُهم برگزار می‌شود پیگیری«پرسشگر» از برنامه های آموزشی در راستای مدرسه قوی «گیومه» ای در عدالت آموزشی پیشنهاد مجری صداوسیما به رئیس جمهور: ابتدای جلسات هیئت دولت را هر روز به یک معلم اختصاص دهید و به همراه وزرا به احترامش بایستید! در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ سریال «سوادیاران» نشانگر اهتمام رسانه‌ملی به بحث سوادآموزی آیام شهادت جانگداز بانوی سرور عالم حضرت فاطمه الزهرا (س)را تسلیت عرض مینماییم آموزش کتیبه دوزی تا رویه کوبی مبل در "شبکه ماه" دانشگاه فرهنگیان موضوع مورد بحث «پرسشگر» بررسی چالش ها و فرصت ها ی پرورش زنبوردر«پرسشگر» رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان: مسابقه «هوش یار» فاصله دسترسی دانش آموزان به مدارس سمپاد را کم کرد «شهر به شهر» همراه با شبکه آموزش وزیر آموزش و پرورش: روز جهانی دیابت با«دکترسلام» پخش اختتامیه جشنواره ملی الگوهای تدریس برتر کشورازشبکه آموزش « یک مدرسه، یک معلم، یک ایران »آماده نمایش شد رویکرد شبکه آموزش همواره تحقق عدالت آموزشی است اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره تلویزیونی جام جم منصوب شدند آغاز پخش مجموعه جدید شبکه آموزش «سواد یاران» به جنگ بی‌سوادی می رود

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها