اپلیکیشن شبکه آموزش
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

چهار شنبه 31 شهریور 1400

آخرین جزئیات از بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان/ واکسیناسیون فرهنگیان تکمیل شد

دبیر کمیسیون آموزش مجلس گفت: واکسیناسیون فرهنگیان تمام شده است ولی جامعه دانش‌آموزی هدف تازه شروع شده است.

به گزارش روابط عمومی شبکه آموزش، حسین حق‌وردی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه به وقت ایران ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: برای نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی، اولویت اول، حفظ سلامتی جامعه فرهنگی و دانش‌آموزان و خانواده‌های آنهاست. همچنان که در آموزش عالی، حفظ سلامت اساتید و دانشجویان مورد تأکید است.

وی ادامه داد: جلسات متعددی هم در سال گذشته و هم امسال، در ارتباط با بهترین شیوه بازگشایی مدارس تشکیل شد. 

حق‌وردی افزود: واکسیناسیون فرهنگیان تمام شده است ولی واکسیناسیون جامعه دانش‌آموزی هدف، تازه شروع شده است، لذا بنا براین قرار گذاشته شد که بازگشایی حضوری نداشته باشیم تا از سلامت فرهنگیان، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها مطمئن شویم؛ یعنی واکسیناسیون انجام و تکمیل شود و به تدریج با برنامه‌های خوبی که وزارت آموزش و پرورش تدارک دیدند، در طول سال به سمت بازگشایی حضوری مدارس برویم. 

وی اضافه کرد: معتقدیم که آموزش مجازی برای ما یک اضطرار است و واقعا یک انتخاب نیست همچنین فرایند تعلیم و تربیت در بحث مجازی به درستی مانند فرایند حضوری اتفاق نمی‌افتد و به همین دلیل ناچاریم به سمت حضوری شدن آموزش برویم اما باید با تضمین سلامت فرهنگیان، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها صورت گیرد. 

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه یکی از مطالبات فرهنگیان، بحث رتبه‌بندی است، اظهار کرد: تا نیاییم زندگی معلمان را بر اساس شرایط اقتصادی جامعه، در نظر بگیریم و معاش‌ آنها را تأمین کنیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که کیفیت آموزشی خود را نشان دهد.

وی با تأکید بر اینکه رتبه‌بندی یک الزام قانونی برای دولت بود و اوایل دهه 90 باید اجرایی می‌شد، گفت: در پایان دولت قبل و آن هم با اصرار نمایندگان مجلس یازدهم، لایحه رتبه‌بندی ارسال شد و نمایندگان بررسی لایحه رتبه‌بندی را در اولویت قرار دادند یعنی به اولویتش رأی دادند و بررسی شد. 

حق‌وردی افزود: در کمیسیون آموزش هم بررسی شد و نقایصی که داشت از نظر نمایندگان مجلس در کمیسیون، رفع شد اما مشکلی پیش آمده است که به آن دلیل نمی‌توان در صحن مطرح کرد.

وی با بیان اینکه دولت قبل در سه سال قصد داشت لایحه رتبه‌بندی را اجرایی کند و حدود 15 هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی پیش‌بینی شد، گفت: فرهنگیان نگران نباشند به هر صورت، امسال رتبه‌بندی را اجرایی خواهیم کرد.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: لایحه رتبه‌بندی دولت یک بار مالی مشخصی داشت که با مصوبه کمیسیون افزایش پیدا کرد و چون افزایش زیاد است قطعا در شورای نگهبان اصل هفتاد و پنجی می‌گیرد و بر می‌گردد و در نتیجه قانون ابتر می‌داند. بحثی که با کمیسیون برنامه و بودجه داریم این است که تلاش کنیم تا این مشکل را حل کنیم.

وی با بیان اینکه لایحه دولت را کلا دگرگون کردیم، اظهار کرد: دولت به‌گونه‌ای دیگر لایحه رتبه‌بندی را طراحی کرده بود که اگر اجرا می‌شد حدودا معلمان 25 درصد از متوسط دریافتی کارمندان بیشتر می‌گرفتند. البته باید صلاحیت‌ها و شایستگی‌ها هم کسب شود چون رتبه‌بندی فقط افزایش حقوق نیست بلکه یک قسمت بهبودی دریافتی معلمان و قسمت دیگر کیفیت‌بخشی به فرایند آموزش است. 

حق‌وردی افزود: به این قید 25 درصد، قید دیگری در کمیسیون آموزش زده شد مبنی بر اینکه 80 درصد حقوق اعضای هیأت علمی قرار دهیم که عنوان شد بار مالی این رتبه‌بندی 200 هزار میلیارد تومان است و با اصل 75 مواجه می‌شود.

وی اضافه کرد: همه بحث در مجلس این است که رتبه‌بندی اجرایی شود و همان ایراد اصل 75 بر آن مترتب نشود. اعضای کمیسیون مصر هستند که مصوبه‌شان اجرایی شده و به صحن برود. البته به شرطی که در صحن هم تأیید شود و رأی بیاورد. 

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در این مرحله گیر کردیم که منابع مالی را برایش تعریف کنیم. البته قطعا آن 200 هزار میلیارد تومان نیست و در حال بررسی هم در وزارت آموزش و پرورش، هم سازمان برنامه و بودجه و هم در سازمان استخدامی و اداری کشور است تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم و در همین ماه‌های اخیر شاهد اجرایی شدن بحث رتبه‌بندی باشیم. 

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌هایی که در آموزش مجازی داریم، رفع محرومیت از دانش‌آموزانی است که به هر عنوان دسترسی به این امکانات را ندارند، گفت: حدود 3 میلیون تا 3.5 میلیون نفر هستند البته همه اینها به دلایل مختلف دسترسی ندارند مثلا در مناطق مرزی تحت پوشش شبکه نیستند. 

حق‌وردی ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که هم دولت و هم مجلس باید بیشتر توجه کند، رفع محرومیت این 3.5 میلیون دانش‌آموز است که امکان استفاده از آموزش مجازی را ندارند.

وی با بیان اینکه اینگونه نیست که فضای مجازی و «شاد» را کنار بگذاریم، افزود: در دوره پساکرونا یقینا این آموزش ادامه دار خواهد بود؛ کرونا شکل نوینی از آموزش‌ جدید را ارائه داد و آموزش‌های خوب مثل تولید محتوا را همگانی کرد و در دست عموم دانش‌آموزان قرار داد.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: درست است که سند تحول بنیادین نقش اصلی را به تربیت داده است اما نتوانستیم در پیشبرد آن موفق عمل کنیم که باید به این مسأله توجه کنیم.

دسته بندی:

آخرین اخبار

از ایده‌های تلویزیونی تا رقابت‌های جهانی در «مثبت آموزش» چاقی و بیماری‌های قلبی در برنامه امروز «دکتر سلام» ویژه‌برنامه‌های شبکه آموزش در گرامیداشت روز علم درخشش نخبگان ایرانی در المپیادهای جهانی در «مثبت آموزش» تقویت ارتباط خانه و مدرسه در «هیچ‌وقت دیر نیست» پرسش از شما، پاسخ از مسئول آموزش و پرورش در «پرسشگر» «ایران‌جان، خراسان‌جنوبی ایران» با روایت‌هایی از دانش، فرهنگ و طبیعت روی آنتن شبکه آموزش از پژوهش تا هویت؛ روایت دانش‌آموزان پژوهنده در «مثبت آموزش» از سفره تا رشد؛ تغذیه مؤثر در افزایش قد در «دکتر سلام» بررسی علل اهمال‌کاری دانش‌آموزان در «هیچ‌وقت دیر نیست» از ساعت آفتابی تا معماری قنات؛ خلاقیت‌های ایرانی در «مثبت آموزش» پیشگیری از آرتروز در برنامه امروز «دکتر سلام» باورهای نادرست درباره جراحی غدد در برنامه امروز «دکتر سلام» از نوآموز تا نونگاشت؛ بسته‌های تربیت و یادگیری در «مثبت آموزش» صدای استکبارستیزی از تریبون «مثبت آموزش» در ۱۳ آبان پوشش ویژه ۱۳ آبان از شبکه آموزش هوش مصنوعی، طراح تازه‌نفس ارائه‌های شما در برنامه «مَدهوش» تربیت معلم، مقدس‌ترین مأموریت آموزش کشور روایت معلمان ماندگار در «مثبت آموزش» نوآوری‌های پزشکی از زبان چهره برجسته سرطان اطفال ایران افزایش آمادگی ذهنی نوجوانان برای مقابله با استکبار تصویرگری مفهوم استکبار با زبان هنر و رسانه «مثبت آموزش» روایتگر مسیر درخشان دانش‌آموزان برگزیده بررسی علل و درمان‌ کمر درد در «دکتر سلام» «هویت ملی در آینه نوجوانی» در «هیچ‌وقت دیر نیست» ویژه‌برنامه‌های شبکه آموزش در روز ملی مبارزه با استکبار جهانی برنامه «فوق‌العاده» با محوریت هویت و استقلال نوجوانان روی آنتن شبکه آموزش چشم‌انداز تازه دانشگاه فرهنگیان در قاب «پرسشگر» از آزمایشگاه علوم تا گفت‌وگوهای صمیمی با نوجوانان در «مثبت آموزش» بررسی بیماری آسم در «دکتر سلام» «هیچ‌وقت دیر نیست» با نگاهی تربیتی به روز دانش‌آموز می‌پردازد سرفه‌های طولانی، زنگ خطر بیماری‌های پنهان از کلاس درس تا مجله رشد در «مثبت آموزش» آنفلوآنزا و سرماخوردگی؛ مهمان‌های ناخواسته پاییز مدیران الهام‌بخش در قاب «مثبت آموزش» پزشکی نوین، امید تازه برای بیماران ریوی روایت ایثار و امید در هیچ‌وقت دیر نیست از بی‌حوصلگی تا بی‌میلی تحصیلی؛ بررسی یک چالش جدی در مدرسه بررسی اضطراب پنهان در کودکان و نوجوانان در شبکه آموزش نگاهی متفاوت به تلفیق علم، مهارت و سلامت در «مثبت آموزش» از شعر مادر تا موسیقی با هوش مصنوعی اندومتریوز؛ درد خاموش زنان در برنامه «دکتر سلام» «مثبت آموزش» در مدرسه‌ای نو؛ جایی میان علم، احساس و تحرک درمان نوین بیماری‌های مغزی در «دکتر سلام» تأکید بر بازنگری در نظام سنجش آموزشی برای یادگیری سواد رسانه‌ای هیچ‌وقت دیر نیست برنامه «فوق‌العاده» با موضوع «بحران هویت» روی آنتن شبکه آموزش رفت زنگ خطر افت تحصیلی در «پرسشگر» شبکه آموزش بررسی نقش هنر و خلاقیت در آموزش‌های نوین دستگاه گوارش در آیینه طب ایرانی

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها