اپلیکیشن شبکه آموزش
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

چهار شنبه 13 مرداد 1400

در برنامه «به وقت ایران» مطرح شد؛دولت سیزدهم تغییر در نظام استخدام ایجاد کند

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: یک خواسته ما از دولت سیزدهم این است که تغییر در نظام استخدام ایجاد کند چراکه این نظام نیز باید زیر و رو شود و بر اساس صلاحیت حرفه‌ای افراد باشد.

به گزارش روابط عمومی شبکه آموزش سیما ، برنامه زنده و تلویزیونی «به وقت ایران» شب گذشته 12 مردادماه با موضوع بازخوانی و بازیابی مهارت روی آنتن شبکه آموزش رفت و میزبان محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و علی اوسط هاشمی رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بود.

باید حکمرانی علم و فناوری را تعریف کنیم
محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در ابتدا بیان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب بحث تمدن نوین اسلامی مطرح شده و به 7 مرحله گره خورده که اولین آن حوزه پژوهش و فناوری بوده است. ما باید در کشور حکمرانی علم و فناوری را تعریف و زوایای مختلف آن را بررسی کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه دانشگاه‌های ما حکمرانی لازم را ندارد و تا الان وارد این فاز نشده‌اند در حالی که دنیا به سرعت در حال تغییر و تحول است. این موضوع به ما می‌گوید باید رویکردهایمان را تغییر بدهیم. نظریه‌پردازی، توسعه علم، گسترش علم به صورت عمومی، مساله محور و ماموریت‌گرا بودن باید از جمله وظایف دانشگاه‌های مختلف باشد.
لزوم تغییر در نظام استخدام بر اساس صلاحیت حرفه‌ای
عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه ما نیازمند رویکردهای نوین و تازه هستیم، گفت: آموزش مهارتی باید در دانشگاه، آموزش و پرورش و سایر نهادها نهادینه شود.
زاهدی افزود: راه موفقیت کشور این است که از مسیر صلاحیت حرفه‌ای چه در بخش دولتی و چه غیردولتی گام بردارد. صلاحیت حرفه‌ای آمیزه‌ای از تجربه، مهارت، مدرک، اخلاق حرفه‌ای و متناسب با شغل و صلاحیت جسمانی است.
وی خاطرنشان کرد: در حقیقت باید در به کارگیری همه افراد بحث شایسته‌سالاری و صلاحیت حرفه‌ای مطرح باشد چراکه افزایش کمی و کیفی بهره‌وری را در پی دارد.
عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: یک خواسته ما از دولت سیزدهم این است که تغییر در نظام استخدام ایجاد کند چراکه این نظام نیز باید زیر و رو شود و بر اساس صلاحیت حرفه‌ای افراد باشد.  
تغییر اجتناب‌ناپذیر است
علی اوسط هاشمی رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: باید از بسیاری از آنچه که مبنای نوع نگاه ما بوده است، عبور کنیم و این تغییر اجتناب‌ناپذیر است. باید این را بپذیریم که جامعه جلوتر از ما حرکت می‌کند و جوانان امروز کاملا آگاه به مسایل روز هستند.
وی با اشاره به اینکه نظام آموزشی باید تغییر کند، عنوان کرد: پژوهش‌ها می‌گویند 96 درصد منشا نوآوری‌ها به صنعت، بازار کار و مشتریان باز می‌گردد. ما باید از بیگانگی نظام آموزشی با واقعیت بازار و جامعه دور شویم تا مردم نسبت به ما اقبال داشته باشند.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: تجربه کشورهای توسعه‌یافته آشکار است و ما باید به سمت بومی‌سازی آن‌ها حرکت کنیم همچنین باید به سمت سرمایه‌های ملی خود روی آوریم.
بازآرایی ساختار نظام آموزش فنی و حرفه‌ای کشور امری جدی است
اوسط هاشمی تاکید کرد: اولین سند مهارت استانی را ما در سیستان و بلوچستان با مشارکت سازمان فنی و حرفه‌ای زدیم که این سند الگویی برای دیگر استان‌ها شد. امروز استانداران همه پای کار هستند و شورای مهارت به استثنای 2 استان در بقیه استان‌ها راه‌اندازی شده است.
وی با بیان اینکه بازآرایی ساختار نظام آموزش فنی و حرفه‌ای کشور امری جدی است، مطرح کرد: با این ساختار ما نمی‌توانیم به آن چیزی که شایسته مردم ایران هستند، برسیم.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: مردم به دنبال کالای مفید و ارزشمند به حال خویش هستند پس در ابتدا باید صلاحیت حرفه‌ای مدیر یا مسئول تایید شود.
باید گفتمان‌سازی درباره آموزش‌های مهارتی اتفاق بیفتد
محمدحسین امید رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی که دیگر مهمان اینترنتی این برنامه بود در سخنانی مطرح کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه مهارتی عدم شناخت مردم نسبت به آن است. ما در دوره‌ای بدون پیش‌بینی آینده در حوزه کمی افراط کردیم که باعث کاهش راندمان و ضرر بخش خصوصی شد.
وی ادامه داد: ما در طول 2 سال اخیر آمایش آموزش عالی مهارتی را اجرا و برای کل کشور نیازهای آموزش عالی مهارتی را احصا کردیم و برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.
رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی با اشاره به اینکه همه دوره‌های این دانشگاه شغل‌محور هستند، خاطرنشان کرد: ما باید از ظرفیت‌های فعلی را به صورت بهینه استفاده کنیم همچنین باید گفتمان‌سازی و حمایت از آموزش‌های مهارتی و کسانی که آموش می‌بینند، اتفاق بیفتد.
برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه‌کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.
انتهای پیام/ن

دسته بندی:

آخرین اخبار

از ایده‌های تلویزیونی تا رقابت‌های جهانی در «مثبت آموزش» چاقی و بیماری‌های قلبی در برنامه امروز «دکتر سلام» ویژه‌برنامه‌های شبکه آموزش در گرامیداشت روز علم درخشش نخبگان ایرانی در المپیادهای جهانی در «مثبت آموزش» تقویت ارتباط خانه و مدرسه در «هیچ‌وقت دیر نیست» پرسش از شما، پاسخ از مسئول آموزش و پرورش در «پرسشگر» «ایران‌جان، خراسان‌جنوبی ایران» با روایت‌هایی از دانش، فرهنگ و طبیعت روی آنتن شبکه آموزش از پژوهش تا هویت؛ روایت دانش‌آموزان پژوهنده در «مثبت آموزش» از سفره تا رشد؛ تغذیه مؤثر در افزایش قد در «دکتر سلام» بررسی علل اهمال‌کاری دانش‌آموزان در «هیچ‌وقت دیر نیست» از ساعت آفتابی تا معماری قنات؛ خلاقیت‌های ایرانی در «مثبت آموزش» پیشگیری از آرتروز در برنامه امروز «دکتر سلام» باورهای نادرست درباره جراحی غدد در برنامه امروز «دکتر سلام» از نوآموز تا نونگاشت؛ بسته‌های تربیت و یادگیری در «مثبت آموزش» صدای استکبارستیزی از تریبون «مثبت آموزش» در ۱۳ آبان پوشش ویژه ۱۳ آبان از شبکه آموزش هوش مصنوعی، طراح تازه‌نفس ارائه‌های شما در برنامه «مَدهوش» تربیت معلم، مقدس‌ترین مأموریت آموزش کشور روایت معلمان ماندگار در «مثبت آموزش» نوآوری‌های پزشکی از زبان چهره برجسته سرطان اطفال ایران افزایش آمادگی ذهنی نوجوانان برای مقابله با استکبار تصویرگری مفهوم استکبار با زبان هنر و رسانه «مثبت آموزش» روایتگر مسیر درخشان دانش‌آموزان برگزیده بررسی علل و درمان‌ کمر درد در «دکتر سلام» «هویت ملی در آینه نوجوانی» در «هیچ‌وقت دیر نیست» ویژه‌برنامه‌های شبکه آموزش در روز ملی مبارزه با استکبار جهانی برنامه «فوق‌العاده» با محوریت هویت و استقلال نوجوانان روی آنتن شبکه آموزش چشم‌انداز تازه دانشگاه فرهنگیان در قاب «پرسشگر» از آزمایشگاه علوم تا گفت‌وگوهای صمیمی با نوجوانان در «مثبت آموزش» بررسی بیماری آسم در «دکتر سلام» «هیچ‌وقت دیر نیست» با نگاهی تربیتی به روز دانش‌آموز می‌پردازد سرفه‌های طولانی، زنگ خطر بیماری‌های پنهان از کلاس درس تا مجله رشد در «مثبت آموزش» آنفلوآنزا و سرماخوردگی؛ مهمان‌های ناخواسته پاییز مدیران الهام‌بخش در قاب «مثبت آموزش» پزشکی نوین، امید تازه برای بیماران ریوی روایت ایثار و امید در هیچ‌وقت دیر نیست از بی‌حوصلگی تا بی‌میلی تحصیلی؛ بررسی یک چالش جدی در مدرسه بررسی اضطراب پنهان در کودکان و نوجوانان در شبکه آموزش نگاهی متفاوت به تلفیق علم، مهارت و سلامت در «مثبت آموزش» از شعر مادر تا موسیقی با هوش مصنوعی اندومتریوز؛ درد خاموش زنان در برنامه «دکتر سلام» «مثبت آموزش» در مدرسه‌ای نو؛ جایی میان علم، احساس و تحرک درمان نوین بیماری‌های مغزی در «دکتر سلام» تأکید بر بازنگری در نظام سنجش آموزشی برای یادگیری سواد رسانه‌ای هیچ‌وقت دیر نیست برنامه «فوق‌العاده» با موضوع «بحران هویت» روی آنتن شبکه آموزش رفت زنگ خطر افت تحصیلی در «پرسشگر» شبکه آموزش بررسی نقش هنر و خلاقیت در آموزش‌های نوین دستگاه گوارش در آیینه طب ایرانی

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها