اپلیکیشن شبکه آموزش
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

چهار شنبه 5 خرداد 1400

لزوم اصلاحات برای زنده نگه داشتن خلاقیت و نوآوری

در برنامه «به وقت ایران» مطرح شد؛ عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه‌های بزرگ دنیا 10 ساله دیگر به دنبال دادن مدرک نیستند چراکه بازار کار برای مدرک وجود ندارد بلکه بازار کار به دنبال کسی است که مهارت و خلاقیت داشته باشد.

 

به گزارش روابط عمومی شبکه آموزش سیما ، برنامه زنده و تلویزیونی «به وقت ایران» شب گذشته چهارم خردادماه در جدیدترین قسمت خود به سراغ جایگاه علمی کشور و الزامات دولت آینده در این زمینه رفت و با عبدالله جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفتگو کرد.
حوزه آموزش عالی کشور جزو افتخارات کشور است
عبدالله جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جواب به این سوال که سپهر علمی کشور را چگونه می‌بیند، بیان کرد: ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در برخی از حوزه‌ها بسیار خوب عمل کردیم و موفقیت‌هایی را بدست آوردیم. یکی از حوزه‌هایی که قطعا کارایی زیادی داشته و از افتخارات ایران است، حوزه آموزش عالی کشور است.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب تعداد دانشگاه‌ها، فارغ التحصیل‌ها و دانشجوها بسیار کم بود و دوستان به دکتری که می‌رسیدند اکثرا باید برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌رفتند اما خوشبختانه امروز دستاوردهای علمی بسیاری را به لحاظ تعداد دانشجویان، اساتید و دانشگاه‌ها و...کسب کرده‌ایم.
ایران یک مجموعه عظیمی به لحاظ نیروهای تربیت شده در مقاطع مختلف دارد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: 90 هزار عضو هیات علمی در حال حاضر داریم و فکر می‌کنم در طول این انقلاب 7 تا 8 میلیون فارغ التحصیل در مقاطع مختلف داشته‌ایم. به جرات می‌توان گفت ایران یک مجموعه عظیمی به لحاظ نیروهای تربیت شده و تحصیل کرده در مقاطع مختلف دارد که آمادگی دارند پیشرفت کشور را تضمین کنند.
جاسبی افزود: نرخ بیسوادی پیش از انقلاب اسلامی بسیار بالا بود که کار بزرگی پس از انقلاب انجام شد. ما در تحصیلات تکمیلی هم بسیار ضعیف بودیم اما در این زمینه هم توانستیم پیشرفت کنیم.
لزوم اصلاحات برای زنده نگه داشتن خلاقیت و نوآوری
وی با بیان اینکه اگر بنا باشد خلاقیت و نوآوری را زنده نگه داریم باید یکسری اصلاحات صورت بگیرد، گفت: ما سال‌هاست روی این موضوع بحث می‌کنیم که ما برای ارتقای اساتید و برای دفاع دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی نباید به دنبال چاپ مقاله آن‌ها در خارج از کشور باشیم. ما نزدیک 60 تا 70 دانشجوی دکترا داریم و باید به جای آنکه دنبال این باشیم که در مجله‌ای چیزی بنویسند که چاپ کنند، بیایند یکی از مشکلات کشور را حل کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما حرف‌مان این است که اگر دانشجویان و اساتید را به سمتی هدایت کنیم که مشکلات خودمان را حل کنند، می‌توانیم یک تحول عمیق و فراگیر را داشته باشیم.
جاسبی خاطرنشان کرد: ما باید بیشتر به داخل نگاه داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات خود را حل کنیم. همچنین باید به توانایی‌های خود باور داشته باشیم.
در حوزه علم و فناوری مسئولیت سنگینی بر دوش دولت آینده است
محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در سخنانی بیان کرد: در حوزه علم و فناوری اگر بخواهیم به آینده نگاه کنیم باید کارهای بزرگی صورت بگیرد و مسئولیت سنگینی بر دوش دولت آینده است چراکه باید بستری برای حرکت شتابان علمی فراهم کند.
وی ادامه داد: باید کار خود را از آموزش و پرورش و قبل از دبستان یعنی از دوران مهد کودک آموزش مهارتی را آغاز و در حقیقت ابعاد مختلف سند تحول بنیادین را به کمک هم پیاده‌سازی کنیم. همچنین ما باید به فرهنگیان و معلمان توجه لازم را داشته باشیم و حتی باید بیشتر از اساتید دانشگاه به آن‌ها برسیم و کرامت و منزلت آن‌ها را بالا ببریم.
لزوم کسب درآمد از شرکت‌های دانش‌بنیان
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: در ابتدا باید به باور به تحول و نقشه راه وجود داشته باشد اما متاسفانه انگیزه لازم در مدیریت اجرایی کشور و یا وزارت علوم نبوده است که این نقشه را پیاده‌سازی کنند. کار اصلی دولت بعدی باید ریل گذاری باشد و نباید از اون انتظار معجزه داشته باشیم.
زاهدی افزود: کسب درآمد از منابع خام و طبیعی کشور ظلم بزرگی است و برای کم کردن این درآمد و پیدا کردن درآمد دیگر باید به شرکت‌های دانش بنیان توجه داشته باشیم و آن هم مستلزم تحول نظام آموزش عالی است. همچنین دگرگونی نظام پژوهش به صورت عام، فرصت مطالعاتی جزو ملزومات است.
وی تاکید کرد: دانشگاه‌های بزرگ دنیا 10 ساله دیگر به دنبال دادن مدرک نیستند چراکه بازار کار برای مدرک وجود ندارد بلکه بازار کار به دنبال کسی است که مهارت و خلاقیت داشته باشد.  
برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه‌کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

@amoozeshtv

دسته بندی:

آخرین اخبار

از ایده‌های تلویزیونی تا رقابت‌های جهانی در «مثبت آموزش» چاقی و بیماری‌های قلبی در برنامه امروز «دکتر سلام» ویژه‌برنامه‌های شبکه آموزش در گرامیداشت روز علم درخشش نخبگان ایرانی در المپیادهای جهانی در «مثبت آموزش» تقویت ارتباط خانه و مدرسه در «هیچ‌وقت دیر نیست» پرسش از شما، پاسخ از مسئول آموزش و پرورش در «پرسشگر» «ایران‌جان، خراسان‌جنوبی ایران» با روایت‌هایی از دانش، فرهنگ و طبیعت روی آنتن شبکه آموزش از پژوهش تا هویت؛ روایت دانش‌آموزان پژوهنده در «مثبت آموزش» از سفره تا رشد؛ تغذیه مؤثر در افزایش قد در «دکتر سلام» بررسی علل اهمال‌کاری دانش‌آموزان در «هیچ‌وقت دیر نیست» از ساعت آفتابی تا معماری قنات؛ خلاقیت‌های ایرانی در «مثبت آموزش» پیشگیری از آرتروز در برنامه امروز «دکتر سلام» باورهای نادرست درباره جراحی غدد در برنامه امروز «دکتر سلام» از نوآموز تا نونگاشت؛ بسته‌های تربیت و یادگیری در «مثبت آموزش» صدای استکبارستیزی از تریبون «مثبت آموزش» در ۱۳ آبان پوشش ویژه ۱۳ آبان از شبکه آموزش هوش مصنوعی، طراح تازه‌نفس ارائه‌های شما در برنامه «مَدهوش» تربیت معلم، مقدس‌ترین مأموریت آموزش کشور روایت معلمان ماندگار در «مثبت آموزش» نوآوری‌های پزشکی از زبان چهره برجسته سرطان اطفال ایران افزایش آمادگی ذهنی نوجوانان برای مقابله با استکبار تصویرگری مفهوم استکبار با زبان هنر و رسانه «مثبت آموزش» روایتگر مسیر درخشان دانش‌آموزان برگزیده بررسی علل و درمان‌ کمر درد در «دکتر سلام» «هویت ملی در آینه نوجوانی» در «هیچ‌وقت دیر نیست» ویژه‌برنامه‌های شبکه آموزش در روز ملی مبارزه با استکبار جهانی برنامه «فوق‌العاده» با محوریت هویت و استقلال نوجوانان روی آنتن شبکه آموزش چشم‌انداز تازه دانشگاه فرهنگیان در قاب «پرسشگر» از آزمایشگاه علوم تا گفت‌وگوهای صمیمی با نوجوانان در «مثبت آموزش» بررسی بیماری آسم در «دکتر سلام» «هیچ‌وقت دیر نیست» با نگاهی تربیتی به روز دانش‌آموز می‌پردازد سرفه‌های طولانی، زنگ خطر بیماری‌های پنهان از کلاس درس تا مجله رشد در «مثبت آموزش» آنفلوآنزا و سرماخوردگی؛ مهمان‌های ناخواسته پاییز مدیران الهام‌بخش در قاب «مثبت آموزش» پزشکی نوین، امید تازه برای بیماران ریوی روایت ایثار و امید در هیچ‌وقت دیر نیست از بی‌حوصلگی تا بی‌میلی تحصیلی؛ بررسی یک چالش جدی در مدرسه بررسی اضطراب پنهان در کودکان و نوجوانان در شبکه آموزش نگاهی متفاوت به تلفیق علم، مهارت و سلامت در «مثبت آموزش» از شعر مادر تا موسیقی با هوش مصنوعی اندومتریوز؛ درد خاموش زنان در برنامه «دکتر سلام» «مثبت آموزش» در مدرسه‌ای نو؛ جایی میان علم، احساس و تحرک درمان نوین بیماری‌های مغزی در «دکتر سلام» تأکید بر بازنگری در نظام سنجش آموزشی برای یادگیری سواد رسانه‌ای هیچ‌وقت دیر نیست برنامه «فوق‌العاده» با موضوع «بحران هویت» روی آنتن شبکه آموزش رفت زنگ خطر افت تحصیلی در «پرسشگر» شبکه آموزش بررسی نقش هنر و خلاقیت در آموزش‌های نوین دستگاه گوارش در آیینه طب ایرانی

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها