اپلیکیشن شبکه آموزش
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

دو شنبه 20 بهمن 1399

مدرسه تلویزیونی با کرونا شروع شد ولی تمام نمی‌شود

مدیر شبکه آموزش سیما: از آنجا که نظام آموزشی آینده در دنیا نظام رسانه محور خواهد بود، آموزش های درسی رسانه ملی نیز به دوره کرونا محدود نشده و بعد از آن نیز با هدف تحقق عدالت آموزشی و تکمیل کننده آموزش رسمی و حضوری، ادامه خواهد داشت.

 


به گزارش خبرنگار معاونت حقوقی و امور مجلس صدا و سیما، در جلسه‌ای که روز یک‌شنبه ١٩ بهمن با حضور مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش سیما، سعید سلطانی مدیرکل امور مجلس و قائم مقام معاونت صدا رسانه ملی در کمیسیون آموزش مجلس برگزار شد، موضوع آموزش در رسانه ملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به مشکلات پوششی شبکه شاد در کشور گفت: با توجه به مسائلی که از سوی اعضا محترم کمیسیون درجلسه مشترک با ریاست سازمان صدا و سیما مطرح شد، از مدیران مرتبط در این سازمان دعوت شد تا گزارشی درباره وضعیت آموزش در دوره کرونا در رسانه ملی ارائه دهند.

وی همچنین از ارائه گزارشی به صحن مجلس در خصوص وضعیت آموزش کشور در شرایط کرونا با محوریت رسانه ملی، ( مطابق ماده 45 قانون آئین نامه داخلی مجلس ) در آینده نزدیک خبر داد.

مدیر شبکه آموزش سیما نیز در این جلسه با اشاره به آمادگی رسانه ملی از اولین روزهای تعطیلی مدارس در سال ٩٨ به دلیل شیوع کرونا گفت: به فاصله سه روز از اعلام تصمیم تعطیلی مدارس، برنامه ریزی آموزشی آغاز شد و در هفته اول ٢۴ کلاس درس و در هفته دوم ٩٠ کلاس درس در این شبکه به آموزش محصلان در مقاطع مختلف تحصیلی پرداخت و تا کنون نیز بالغ بر ۶ هزار کلاس درس در مدرسه تلویزیونی ایران پخش شده است که این میزان تا پایان سال ٩٩ به ٩ هزار کلاس درس خواهد رسید.

احمدی افزادی با اشاره به نظام آموزشی در برخی کشورهای دنیا گفت: نظام رسانه ای که در این مدت در کشور شکل گرفت در دنیا بی بدیل بود و برخی کشورهای اروپایی نیز از این مدل الگوگیری کردند.

وی با اشاره به اینکه پوشش جمعیتی شبکه تلویزیونی آموزش 3/97 درصد می باشد گفت: آموزش در این شبکه در دوره کرونا در دو بخش اصلی متمرکز شد، تحقق عدالت آموزشی در فضای کشور به این ترتیب که همه دانش آموزان ایران اسلامی چه در کلان شهرهای برخوردار و چه در مناطق محروم همه به یک اندازه از تدریس با کیفیت بهره مند شدند.

مدیر شبکه تلویزیونی آموزش افزود: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی برای سلامت جامعه در مقابل این ویروس، بخش دیگری از فعالیت ها و اقدامات آموزشی رسانه ملی در این دوره بود.

احمدی افزادی از جمله مزایای تلویزیونی شدن آموزش در کشور را صرفه جویی جدی در منابع کشور اعلام کرد و افزود: اتفاق علمی–آموزشی مثبت دیگری که در این دوره محقق شد همسان سازی تدریس در کشور بود و وارد دوره رسانه معلم در کشور شدیم چرا که همه معلمان در همه سطوح تجربی و آموزشی در همه نقاط کشور به یک شیوه تدریس رسیدند.

وی به زمانبندی مدرسه تلویزیونی ایران اشاره کرد و گفت: کلاس های آموزشی تا ٢٨ اسفند ٩٩ ادامه دارد و پس از آن از ١۴ فرودین تا اول تیرماه ادامه می یابد و از اول تابستان نیز مدرسه مهارتی با آموزش های کاربردی برای دانش آموزان خواهیم داشت.

احمدی افزادی با تاکید براینکه آموزش تلویزیونی، مکمل آموزش رسمی در کشور است و نه جایگزین آن اظهار داشت: روند جامعه پذیری دانش آموزان و فرزندان کشور در مدارس و گروه های اجتماعی شکل می گیرد، لذا آموزش های رسانه ای هیچگاه جایگزین آموزش رسمی نخواهند شد.

مدیر شبکه آموزش سیما با اشاره به اینکه تحقیقات کاربردی آینده پژوهی در دنیا ثابت کرده است که شیوه آموزش رسانه ای جزء لاینفک و ضروری و تکمیل کننده آموزش است از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواست، ردیف بودجه ای مشخصی برای عملیاتی شدن این اقدام مهم آموزشی در کشور اختصاص دهند.

مظفری قائم مقام معاون صدا نیز با اشاره به فعالیت شبکه های رادیویی ایران، جوان و فرهنگ در خصوص ارائه مطالب آموزشی و درسی به دانش آموزان در این ایام گفت: خوشبختانه با توجه به پوشش صد در صد امواج رادیو در کشور ، در مواردی که پوشش شبکه شاد و حتی پوشش تلویزیونی وجود ندارد، وظیفه آموزش به دانش آموزان از کلاس های آموزشی رادیویی در رسانه ملی فراهم شده است.

وی همچنین با اشاره به تقاضای طلاب حوزه های علمیه برای ایجاد بستر آموزش دروس حوزوی باتوجه به برقرار نبودن کلاس های درس و ناکافی بودن امکانات سیستم شاد، گفت: در تلاش هستیم با راه اندازی رادیو اندیشه این مشکل نیز برطرف شود.

برخی نمایندگان نیز در این جلسه به ابراز عقاید و مسائل خود در این خصوص پرداختند از جمله زاهدی نماینده کرمان که از مدیر شبکه آموزش سیما خواست مطالب آموزش ارائه شده در این شبکه که دارای استانداردهای مورد تایید وزارت آموزش و پرورش است برای دانش اموزان مناطقی که هیچگونه دسترسی ندارند (نه اینترنت و نه رادیو و تلویزیون) به کتب کمک آموزشی تبدیل شده و در اختیار آنها قرار گیرد.

مهدی زاهدی با تشکر از اقدامات آموزشی این شبکه برای دانش آموزان، گفت: البته ضروری است که شبکه علاوه بر این اقدامات به مسائل آموزش عالی و دانشگاه ها نیز توجه داشته و بپردازد.

مهدی اسماعیلی نماینده میانه نیز در این جلسه خطاب به مدیران سازمان صدا و سیما موضوع ریشه کنی بیسوادی در کشور را مطرح کرده و خواستار برنامه ریزی در این خصوص شد.

وی همچنین توجه به آموزش های حین خدمت معلمان و دانش افزایی معلمان را جزو اولویت ها و مسائل مهم آموزش در رسانه ملی دانست.

دهمرده، نماینده زابل و زهک نیز با تاکید بر اینکه سیر آموزشی خوبی که در رسانه ملی شروع شده است نباید محدود به کرونا باشد گفت: در ده سال آینده، دنیا دچار تحولات بسیار شگرفی در خصوص مسائل آموزش و ارائه آموزش خواهد شد که بر پایه نظام رسانه ای و به خصوص فضای مجازی است، لذا نباید مسیر خوبی را که در آموزش کشور به بهانه کرونا شروع شده است حتی با اتمام آن متوقف کرد بلکه باید به عنوان یک تجربه از آن برای تقویت نظام آموزشی کشور استفاده کرد. 

دسته بندی:

آخرین اخبار

از ایده‌های تلویزیونی تا رقابت‌های جهانی در «مثبت آموزش» چاقی و بیماری‌های قلبی در برنامه امروز «دکتر سلام» ویژه‌برنامه‌های شبکه آموزش در گرامیداشت روز علم درخشش نخبگان ایرانی در المپیادهای جهانی در «مثبت آموزش» تقویت ارتباط خانه و مدرسه در «هیچ‌وقت دیر نیست» پرسش از شما، پاسخ از مسئول آموزش و پرورش در «پرسشگر» «ایران‌جان، خراسان‌جنوبی ایران» با روایت‌هایی از دانش، فرهنگ و طبیعت روی آنتن شبکه آموزش از پژوهش تا هویت؛ روایت دانش‌آموزان پژوهنده در «مثبت آموزش» از سفره تا رشد؛ تغذیه مؤثر در افزایش قد در «دکتر سلام» بررسی علل اهمال‌کاری دانش‌آموزان در «هیچ‌وقت دیر نیست» از ساعت آفتابی تا معماری قنات؛ خلاقیت‌های ایرانی در «مثبت آموزش» پیشگیری از آرتروز در برنامه امروز «دکتر سلام» باورهای نادرست درباره جراحی غدد در برنامه امروز «دکتر سلام» از نوآموز تا نونگاشت؛ بسته‌های تربیت و یادگیری در «مثبت آموزش» صدای استکبارستیزی از تریبون «مثبت آموزش» در ۱۳ آبان پوشش ویژه ۱۳ آبان از شبکه آموزش هوش مصنوعی، طراح تازه‌نفس ارائه‌های شما در برنامه «مَدهوش» تربیت معلم، مقدس‌ترین مأموریت آموزش کشور روایت معلمان ماندگار در «مثبت آموزش» نوآوری‌های پزشکی از زبان چهره برجسته سرطان اطفال ایران افزایش آمادگی ذهنی نوجوانان برای مقابله با استکبار تصویرگری مفهوم استکبار با زبان هنر و رسانه «مثبت آموزش» روایتگر مسیر درخشان دانش‌آموزان برگزیده بررسی علل و درمان‌ کمر درد در «دکتر سلام» «هویت ملی در آینه نوجوانی» در «هیچ‌وقت دیر نیست» ویژه‌برنامه‌های شبکه آموزش در روز ملی مبارزه با استکبار جهانی برنامه «فوق‌العاده» با محوریت هویت و استقلال نوجوانان روی آنتن شبکه آموزش چشم‌انداز تازه دانشگاه فرهنگیان در قاب «پرسشگر» از آزمایشگاه علوم تا گفت‌وگوهای صمیمی با نوجوانان در «مثبت آموزش» بررسی بیماری آسم در «دکتر سلام» «هیچ‌وقت دیر نیست» با نگاهی تربیتی به روز دانش‌آموز می‌پردازد سرفه‌های طولانی، زنگ خطر بیماری‌های پنهان از کلاس درس تا مجله رشد در «مثبت آموزش» آنفلوآنزا و سرماخوردگی؛ مهمان‌های ناخواسته پاییز مدیران الهام‌بخش در قاب «مثبت آموزش» پزشکی نوین، امید تازه برای بیماران ریوی روایت ایثار و امید در هیچ‌وقت دیر نیست از بی‌حوصلگی تا بی‌میلی تحصیلی؛ بررسی یک چالش جدی در مدرسه بررسی اضطراب پنهان در کودکان و نوجوانان در شبکه آموزش نگاهی متفاوت به تلفیق علم، مهارت و سلامت در «مثبت آموزش» از شعر مادر تا موسیقی با هوش مصنوعی اندومتریوز؛ درد خاموش زنان در برنامه «دکتر سلام» «مثبت آموزش» در مدرسه‌ای نو؛ جایی میان علم، احساس و تحرک درمان نوین بیماری‌های مغزی در «دکتر سلام» تأکید بر بازنگری در نظام سنجش آموزشی برای یادگیری سواد رسانه‌ای هیچ‌وقت دیر نیست برنامه «فوق‌العاده» با موضوع «بحران هویت» روی آنتن شبکه آموزش رفت زنگ خطر افت تحصیلی در «پرسشگر» شبکه آموزش بررسی نقش هنر و خلاقیت در آموزش‌های نوین دستگاه گوارش در آیینه طب ایرانی

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها