به گزارش روابط عمومی شبکه آموزش، سالار قاسمی مدانی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با حضور در برنامه «میز شفافیت» شبکه آموزش از بازطراحی شش مأموریت کلان این سازمان خبر داد.
وی نخستین محور بازطراحی را سنجش بدو ورود نوآموزان عنوان کرد و گفت: سال گذشته بیش از یک میلیون نوآموز سنجش شدند و از امسال این فرآیند از چهار سالگی آغاز خواهد شد. محور دوم نیز به شناسایی اختلالات یادگیری و دیرآموزی اختصاص یافته که هماکنون حدود ۱۲۰ هزار دانشآموز را شامل میشود و فقط در سال جاری ۴۷ هزار نوآموز دیرآموز شناسایی شدهاند.
قاسمی افزود: سومین مأموریت، توسعه مهارتآموزی و حرفهآموزی برای حدود ۸۰ درصد دانشآموزان استثنایی است که امکان ادامه تحصیل دانشگاهی ندارند. همچنین توجه به ورزش و توانبخشی از اولویتهای دیگر است؛ بهطوری که در رقابتهای ژیمنازیاد صربستان، ۱۲ دانشآموز استثنایی موفق به کسب ۱۴ مدال شدند.
به گفته وی، توانبخشی، مشاوره و حکمرانی مطلوب بر پایه مشارکت صاحبنظران و دادهمحوری دیگر محورهای بازطراحی مأموریتهاست. در این راستا «هیئت اندیشهورز آموزش و پرورش استثنایی کشور» با حضور استادان و کارشناسان تشکیل شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به آمار فعلی دانشآموزان ناشنوا اظهار کرد: بیش از ۹۵۰۰ دانشآموز ناشنوا شناسایی شدهاند که ۴۰۰۰ نفر در مدارس استثنایی و ۵۵۰۰ نفر در مدارس عادی تحصیل میکنند. در مجموع نیز بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ دانشآموز با آسیب شنوایی در کشور تحت پوشش هستند.
وی خاطرنشان کرد: برای این گروه برنامههایی از جمله شناسایی زودهنگام، پیشدبستانی تخصصی، آموزش زبان اشاره، تأمین معلم رابط، وقت اضافه در امتحانات، تولید محتوای الکترونیکی متناسب و ایجاد هنرستانهای فنی–حرفهای پیشبینی شده است.
قاسمی با اشاره به شعار جهانی روز ناشنوایان مبنی بر اینکه «بدون حقوق زبان اشاره، حقوق بشر معنا ندارد» گفت: آموزش و پرورش استثنایی کشور تلاش میکند با فرهنگسازی و ارتقای آموزشها، زمینه شکوفایی استعدادهای دانشآموزان ناشنوا را فراهم سازد.
برنامه «میز شفافیت» بخشی از مجموعه «مثبت آموزش» است که هر روز ساعت ۱۷ از شبکه آموزش سیما پخش میشود و مسئولان آموزش و پرورش در آن به پرسشهای مخاطبان پاسخ میدهند.