اپلیکیشن شبکه آموزش
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

پنج شنبه 17 تیر 1400

در برنامه «به وقت ایران» مطرح شد؛

مجموعه علمی کاربردی یک ساختار چابک دارد رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌گوید ماموریت دانشگاه علمی و کاربردی آموزش مهارتی خاص و تعداد دوره‌های مدرک‌دار آن کمتر از دوره‌های بدون مدرک و در حقیقت گواهی است همچنین دانشگاه جامع علمی و کاربردی دوره‌های انحصاری خود را دارد و با دوره‌های فنی و حرفه‌ای هم‌پوشانی ندارد.

به گزارش روابط عمومی شبکه آموزش سیما، جدیدترین قسمت برنامه زنده و تلویزیونی «به وقت ایران» در 15 تیرماه با موضوع دانشگاه جامع علمی کاربردی روی آنتن شبکه آموزش رفت و میزبان محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و محمدحسین امید رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی بود.

تجربه‌های هزار ساله ملت باید تبدیل به رشته‌های مهارتی شوند
محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در ابتدا بیان کرد: نگاه به مهارت آموزشی و آموزشی که می‌تواند در فضای کسب و کار مورد توجه قرار بگیرد، نگاه ویژه‌ای است. دانشگاه جامع علمی کاربردی دانشگاه جوانی است و توانست فرصت کسب و کار را فراهم کند.
وی ادامه داد: ساختار نظارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی توسط وزارت علوم پیگیری می‌شود اما هیات علمی به معنای دولتی ندارد و خارج از وزارت علوم است. وزارت علوم یک مجموعه کلاسیک و تابع جریان آموزشی است اما مجموعه علمی کاربردی یک ساختار چابک دارد و به دنبال توانمندسازی در دنیای کسب و کار است.
عضو کمیسیون آموزش مجلس تاکید کرد: ما 3 هزار شغل خاص در کشور داریم که تابع مهارت هستند و باید ببینیم کسانی که خروجی دانشگاه جامع علمی کاربردی هستند آیا نیاز ما را مرتفع می‌کنند یا نه.
وحیدی افزود: یکی از ضعف‌های این مراکز جدا بودن از مجموعه کار است که باید برطرف شود.
به گفته وی، تجربه‌های هزار ساله ملت باید تبدیل به رشته‌های مهارتی شوند تا دامنه گسترش داشته باشند و افراد در این زمینه آموزش ببینند.
عضو کمیسیون آموزش مجلس در ادامه خاطرنشان کرد:  حوزه‌ای که ضرورت دارد علمی کاربردی به آن ورود کند ارتباط دانشگاه با صنعت است که می‌تواند به مهارت ختم شود.   

وضعیت دانشگاه جامع علمی کاربردی از زبان رییس مجموعه
محمدحسین امید رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ابتدا بیان کرد: این دانشگاه حدود 30 سال پیش با این هدف اینکه از ظرفیت اجرایی کشور برای تربیت نیروهای ماهر استفاده کند، تاسیس شد. در برنامه اول راهبردی این دانشگاه ارتقای کیفی در دستور کار قرار گرفت و برای آن چند کار مهم هدفگذاری شد.
وی ادامه داد: ساماندهی مراکز علمی کاربردی یکی از آن کارهای مهم است. ما امروزه 600 مرکز علمی کاربردی داریم و 500 مرکز به 2 دلیل مصوبه شورای عالی اداری و سیاست توسعه کیفی امکان همراهی با ما را پیدا نکردند. همچنین از سال 95 به این سمت تدریس در این دانشگاه صرفا از طریق فراخوان امکانپذیر است و کد مدرسی به دوستان تعلق می‌گیرد. امروز 35 هزار نفر مدرس داریم که مجاز هستند با دانشگاه علمی کاربردی همکاری کنند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: این دانشگاه 2 شورا ذیل شوراهای وزارت علوم دارد که شامل شورای برنامه‌ریزی و شورای گسترش است. در شورای برنامه‌ریزی از نخبگان صنعت در تدوین برنامه‌ها در حوزه‌های مختلف بهره برده می‌شود.
96 درصد مراکز علمی کاربردی اساسنامه مصوب دارند
امید افزود: همچنین لازم است بگویم که تقریبا 96 درصد از مراکز علمی کاربردی ما دارای اساسنامه مصوب شورای گسترش شورای عالی آموزش کشور هستند و در این مدت ماموریت مراکز مشخص شده است و آن‌ها بر اساس ماموریت خود عمل می‌کند.   
وی با اشاره به اینکه 2 روش جذب مدرس برای این دانشگاه وجود دارد، تصریح کرد: مدرسان آموزشی ما سالی یکبار در فراخوان شرکت می‌کنند و یا آزمون می‌دهند اما مدرسان باتجربه ما نه در آزمون شرکت می‌کنند و نه محدود به یکسال هستند فقط لازم است در کار خود سابقه داشته باشند در حال حاضر 2 هزار نفر فرد خبره با ما در رشته‌های مختلف همکاری می‌کنند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: همه افراد خبره توان آموزش ندارند و حتی ممکن است علاقه‌مند نباشند. من در این برنامه از همه کسانی که توان انتقال دانش را دارند و علاقه‌مند به آموزش هستند، برای تدریس دعوت می‌کنم.

دانشگاه جامع علمی و کاربردی دوره‌های انحصاری خود را دارد
امید با اشاره به اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی نقاط ضعف خود را شناسایی و بخش اعظم آن را حل کرده است، توضیح داد: کارهای مشارکتی با دانشگاه‌های دنیا در بخشی از رشته‌ها با وجود تحریم‌ها داریم که اتفاق خوبی است و برخی از دانشجویان ما برای آموزش به کشورهای خارجی سفر می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه ماموریت دانشگاه علمی و کاربردی آموزش مهارتی خاص و تعداد دوره‌های مدرک‌دار ما کمتر از دوره‌های بدون مدرک و در حقیقت گواهی است، در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه جامع علمی و کاربردی دوره‌های انحصاری خود را دارد و با دوره‌های فنی و حرفه‌ای هم‌پوشانی ندارد.
برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه‌کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

دسته بندی:

آخرین اخبار

چاقی و بیماری‌های قلبی در برنامه امروز «دکتر سلام» ویژه‌برنامه‌های شبکه آموزش در گرامیداشت روز علم درخشش نخبگان ایرانی در المپیادهای جهانی در «مثبت آموزش» تقویت ارتباط خانه و مدرسه در «هیچ‌وقت دیر نیست» پرسش از شما، پاسخ از مسئول آموزش و پرورش در «پرسشگر» «ایران‌جان، خراسان‌جنوبی ایران» با روایت‌هایی از دانش، فرهنگ و طبیعت روی آنتن شبکه آموزش از پژوهش تا هویت؛ روایت دانش‌آموزان پژوهنده در «مثبت آموزش» از سفره تا رشد؛ تغذیه مؤثر در افزایش قد در «دکتر سلام» بررسی علل اهمال‌کاری دانش‌آموزان در «هیچ‌وقت دیر نیست» از ساعت آفتابی تا معماری قنات؛ خلاقیت‌های ایرانی در «مثبت آموزش» پیشگیری از آرتروز در برنامه امروز «دکتر سلام» باورهای نادرست درباره جراحی غدد در برنامه امروز «دکتر سلام» از نوآموز تا نونگاشت؛ بسته‌های تربیت و یادگیری در «مثبت آموزش» صدای استکبارستیزی از تریبون «مثبت آموزش» در ۱۳ آبان پوشش ویژه ۱۳ آبان از شبکه آموزش هوش مصنوعی، طراح تازه‌نفس ارائه‌های شما در برنامه «مَدهوش» تربیت معلم، مقدس‌ترین مأموریت آموزش کشور روایت معلمان ماندگار در «مثبت آموزش» نوآوری‌های پزشکی از زبان چهره برجسته سرطان اطفال ایران افزایش آمادگی ذهنی نوجوانان برای مقابله با استکبار تصویرگری مفهوم استکبار با زبان هنر و رسانه «مثبت آموزش» روایتگر مسیر درخشان دانش‌آموزان برگزیده بررسی علل و درمان‌ کمر درد در «دکتر سلام» «هویت ملی در آینه نوجوانی» در «هیچ‌وقت دیر نیست» ویژه‌برنامه‌های شبکه آموزش در روز ملی مبارزه با استکبار جهانی برنامه «فوق‌العاده» با محوریت هویت و استقلال نوجوانان روی آنتن شبکه آموزش چشم‌انداز تازه دانشگاه فرهنگیان در قاب «پرسشگر» از آزمایشگاه علوم تا گفت‌وگوهای صمیمی با نوجوانان در «مثبت آموزش» بررسی بیماری آسم در «دکتر سلام» «هیچ‌وقت دیر نیست» با نگاهی تربیتی به روز دانش‌آموز می‌پردازد سرفه‌های طولانی، زنگ خطر بیماری‌های پنهان از کلاس درس تا مجله رشد در «مثبت آموزش» آنفلوآنزا و سرماخوردگی؛ مهمان‌های ناخواسته پاییز مدیران الهام‌بخش در قاب «مثبت آموزش» پزشکی نوین، امید تازه برای بیماران ریوی روایت ایثار و امید در هیچ‌وقت دیر نیست از بی‌حوصلگی تا بی‌میلی تحصیلی؛ بررسی یک چالش جدی در مدرسه بررسی اضطراب پنهان در کودکان و نوجوانان در شبکه آموزش نگاهی متفاوت به تلفیق علم، مهارت و سلامت در «مثبت آموزش» از شعر مادر تا موسیقی با هوش مصنوعی اندومتریوز؛ درد خاموش زنان در برنامه «دکتر سلام» «مثبت آموزش» در مدرسه‌ای نو؛ جایی میان علم، احساس و تحرک درمان نوین بیماری‌های مغزی در «دکتر سلام» تأکید بر بازنگری در نظام سنجش آموزشی برای یادگیری سواد رسانه‌ای هیچ‌وقت دیر نیست برنامه «فوق‌العاده» با موضوع «بحران هویت» روی آنتن شبکه آموزش رفت زنگ خطر افت تحصیلی در «پرسشگر» شبکه آموزش بررسی نقش هنر و خلاقیت در آموزش‌های نوین دستگاه گوارش در آیینه طب ایرانی علت گزگز و سوزش کف پا از زبان متخصص ارتوپدی در برنامه «دکتر سلام» شبکه آموزش

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها