اپلیکیشن شبکه آموزش
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

چهار شنبه 28 آبان 1399

مشکلات مالی آموزش و پرورش از چه زمانی شروع شد؟/ کمبود معلم از زمان اجرای 3ـ3ـ6

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: چطور باید به آموزش و پرورش اهمیت بدهیم؟ این حلقه مفقوده همه سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های ماست.

مشکلات مالی آموزش و پرورش از چه زمانی شروع شد؟/ کمبود معلم از زمان اجرای 3ـ3ـ6
به گزارش روابط عمومی شبکه آموزش، علی الهیار ترکمن معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در برنامه به وقت ایران، اظهار کرد: در نظر همه صاحبنظران، متخصصان توسعه و برنامه ریزی اجتماعی و فرهنگی، در اهمیت آموزش و پرورش حرف های بسیار خوبی می زنند اما سوال اساسی این است که چطور باید این اهمیت را به آموزش و پرورش بدهیم؟ وقتی می‌گوییم آموزش و پرورش مهم است، چه عواملی باعث می‌شود نتوانیم در رده خودش اعمال کنیم و این حلقه مفقوده همه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های ماست.

وی با بیان اینکه بودجه را باید در تاریخچه‌ای تحلیل کرد که چرا بودجه آموزش و پرورش چنین وضعیتی را دارد، گفت: سابقه آموزش رسمی در کشور ما به تأسیس دارالفنون بر می‌گردد. فکر می کنم پایدارترین منبع اعتبار را ۲۰۰ سال پیش برای دارالفنون انجام دادند اما بعدش دچار یک اشکال شدند و ذهن‌شان به انحراف رفت.

الهیار ترکمن افزود: وقتی دارالفنون کار کرد، محل تأمین مالی را از محل مالیات شهر ملایر قرار دارند و توانست دارالفنون به خوبی هم فعالیت کند اما صد سال پیش وقتی دارالمعلمین به عنوان دومین ساختار آموزش شکل گرفت، تمام منابع را در دولت قرار دادند بدون اینکه منبع پایدار برای آن تأمین کنند.

وی تصریح کرد: از همان زمان، بستر ما یک بستر کاملا دولتی شد که قالب بودجه ای نتوانستیم تعریف کنیم و فقط به آموزش و پرورش تزریق پول کردیم و این در حالیست که باید بودجه آموزش و پرورش را به منبع اعتبار پایدار بازگردانیم،، در حال حاضر همه کشورهای دنیا، منبع تأمین اعتبار پایداریشان GDP است و نه صرفا منابع عمومی.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: متأسفانه ما صرفا از منابع عمومی استفاده می کنیم و هر جا که احساس می کنیم کسر بودجه می آید می گوییم یک قسمت را خرید خدمت کنیم، یک قسمت را شهریه بگیریم، یک قسمت را به سمت مدارس غیردولتی و اینچنینی ببریم؛ اگر اجزای یک پازل را درست کنار هم قرار ندهید، شکل ساخته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بحث ما این است که خرید خدمات در کنار غیردولتی و منبع تأمین اعتبار کامل دولتی می‌تواند برای آموزش و پرورش باشد، ادامه داد: اگر یک حرکت در راستای تأمین اعتبار پایدار و یک حرکت در راستای مقررات زدایی در آموزش و پرورش کشور انجام ندهیم در حد کاغذ می ماند و نمی توانیم عملکرد درستی داشته باشیم. 

الهیار ترکمن اضافه کرد: از یک طرف آموزش و پرورش را در قالب مقررات دست و پاگیر قانون محاسبات عمومی، قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت و اصلاحیه‌ها و الحاقیه‌های آن قرار می دهیم و از طرف دیگر می گوییم مدرسه محوری کن. با چه ابزار و ساز و کاری می توانیم سند مالی برای مدرسه تعریف کنیم و بودجه ریزی را به شورای مدرسه بدهیم. اگر این کار را بکنیم، یکی از نهادهای نظارتی ورود پیدا می کند و به استناد قوانین بالادستی، جلوی این کار را می گیرد. ما در حرف خیلی خوب صحبت می کنیم اما در عمل کمی مشکل داریم.‌

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: یکی از معضلات ما نداشتن تفکر سیستمی در آموزش و پرورش است و در بسیاری موارد روی معلول‌ها متمرکز می‌شویم تا روی علت‌ها. اکنون آموزش و پرورش از این پدیده رنج می‌برد.

وی در پاسخ به این گفته حاجی بابایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش مبنی بر اینکه در سال ۹۱ وزیر آموزش و پرورش بودم و بودجه وزارتخانه ۱۵.۱۸ درصد بودجه عملیاتی دولت بود. سال ۱۳۹۷ این رقم به ۱۱.۸۲ درصد رسیده است، اظهار کرد: امکان ندارد سهم بخشی از بودجه کاسته شود چراکه ماهیت افزایشی دارد و این نحوه توزیع است که سهم را تعیین می‌کند. در لایحه ۹۹ سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت ۱۳.۷ درصد بود که در کمیسیون تلفیق به ۱۲.۵ درصد کاهش یافت.

الهیار ترکمن همچنین درباره خصوصی سازی گفت: باید تعریف دقیقی داشته باشیم که منظور از خصوصی سازی چیست. ما نمی‌توانیم طبق قانون به این سمت برویم. موضوع خرید خدمات آموزشی است و شرایطی هم برای آن وجود دارد. حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ معلم خرید خدمت داریم که ۳۴۰ هزار دانش‌آموز را در سطح کشور تحت پوشش دارند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بودجه طبق قانون به مجلس می‌آید و اولین کار در کمیسیون تلفیق بررسی کلیات بودجه است، افزود: اگر قاطبه نمایندگان معتقدند دولت دارد خصوصی سازی می‌کند و نقد به آن وارد است برای آنکه وضعیت را ارتقا دهند باید کلیات بودجه را رد کنند.

وی با بیان اینکه بودجه سال 1400 اولین بودجه قرن 14 هجری است و 100 سال باقی می‌ماند، اظهار کرد: اگر بودجه آموزش و پرورش بر اساس اصول نبود، آن را رد کنند تا سهم آموزش و پرورش به 20 درصد از بودجه عمومی افزایش یابد. ما نقد را می‌پذیریم اما باید ثابت کنند پای آموزش و پرورش هستند.

 

 

بازتاب رسانه ای برنامه به وقت ایران مورخ 99/08/27

مهمانان :
حمیدرضا حاجی بابایی - رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی
علی اللهیار ترکمن - معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش

خبرگزاری فارس :
مشکلات مالی آموزش و پرورش از چه زمانی شروع شد ؟ / کمبود معلم از زمان اجرای طرح 6-3-3
https://b2n.ir/801980

خبرگزاری فارس :
برخی معتقدند که آموزش و پرورش را باید خصوصی کرد  /  کمبود 300 هزار معلم در کشور
https://b2n.ir/401957

خبرگزاری مهر :
حاجی بابایی : نگاه دولت به بودجه آموزش و پرورش غلط است
https://b2n.ir/949340

خبرگزاری تسنیم :
دولت روحانی معتقد به خصوصی سازی آموزش و پرورش است !
https://b2n.ir/607141

باشگاه خبرنگاران جوان :
قالب بودجه ای مشخص برای آموزش و پرورش نداریم !
https://b2n.ir/524970

باشگاه خبرنگاران جوان :
نسبت معلم به دانش آموز در دنیا یک به نوزده است / دولت فعلی به خصوصی سازی آموزش و پرورش معتقد است
https://b2n.ir/051708

فردا نیوز :
حاجی بابایی : خصوصی سازی آموزش و پرورش خیانت است
https://b2n.ir/746752

پایگاه خبری آفتاب :
کمبود 300 هزار معلم در کشور
https://b2n.ir/929638

خبرگزاری دانشجو :
کمبود 300 هزار معلم در کشور
https://b2n.ir/541947

خبرگزاری ایسنا :
340 هزار دانش آموز تحت پوشش طرح خرید خدمات آموزش / اجرای نظام 6-3-3 منجر به کمبود معلم شد
https://b2n.ir/497883

خبرگزاری ایسنا :
کمبود 300 هزار معلم در کشور
https://b2n.ir/073454

خبرگزاری ایلنا :
سیزده هزار و دویست معلم خرید خدمت ، سیصد و چهل هزار دانش آموز را آموزش می دهند 
https://b2n.ir/900600

خبرگزاری برنا :
معلمان خرید خدمت ، چه خدماتی را ارائه می دهند ؟
https://b2n.ir/162013

خبرگزاری آنا :
جای خالی سیصدهزار معلم در نظام آموزشی کشور
https://b2n.ir/238268

خبرگزاری تکریم خبر :
حاجی بابایی : نگاه غلط دولت به بودجه آموزش و پرورش
https://b2n.ir/658538

خبرگزاری ایلنا :
نگاه دولت به بودجه آموزش و پرورش غلط است
https://b2n.ir/900600

خبرگزاری مهر :
حاجی بابایی : در گذشته سهم آموزش و پرورش از صدا و سیما هیچ بود
https://b2n.ir/949340

آخرین اخبار

چاقی و بیماری‌های قلبی در برنامه امروز «دکتر سلام» ویژه‌برنامه‌های شبکه آموزش در گرامیداشت روز علم درخشش نخبگان ایرانی در المپیادهای جهانی در «مثبت آموزش» تقویت ارتباط خانه و مدرسه در «هیچ‌وقت دیر نیست» پرسش از شما، پاسخ از مسئول آموزش و پرورش در «پرسشگر» «ایران‌جان، خراسان‌جنوبی ایران» با روایت‌هایی از دانش، فرهنگ و طبیعت روی آنتن شبکه آموزش از پژوهش تا هویت؛ روایت دانش‌آموزان پژوهنده در «مثبت آموزش» از سفره تا رشد؛ تغذیه مؤثر در افزایش قد در «دکتر سلام» بررسی علل اهمال‌کاری دانش‌آموزان در «هیچ‌وقت دیر نیست» از ساعت آفتابی تا معماری قنات؛ خلاقیت‌های ایرانی در «مثبت آموزش» پیشگیری از آرتروز در برنامه امروز «دکتر سلام» باورهای نادرست درباره جراحی غدد در برنامه امروز «دکتر سلام» از نوآموز تا نونگاشت؛ بسته‌های تربیت و یادگیری در «مثبت آموزش» صدای استکبارستیزی از تریبون «مثبت آموزش» در ۱۳ آبان پوشش ویژه ۱۳ آبان از شبکه آموزش هوش مصنوعی، طراح تازه‌نفس ارائه‌های شما در برنامه «مَدهوش» تربیت معلم، مقدس‌ترین مأموریت آموزش کشور روایت معلمان ماندگار در «مثبت آموزش» نوآوری‌های پزشکی از زبان چهره برجسته سرطان اطفال ایران افزایش آمادگی ذهنی نوجوانان برای مقابله با استکبار تصویرگری مفهوم استکبار با زبان هنر و رسانه «مثبت آموزش» روایتگر مسیر درخشان دانش‌آموزان برگزیده بررسی علل و درمان‌ کمر درد در «دکتر سلام» «هویت ملی در آینه نوجوانی» در «هیچ‌وقت دیر نیست» ویژه‌برنامه‌های شبکه آموزش در روز ملی مبارزه با استکبار جهانی برنامه «فوق‌العاده» با محوریت هویت و استقلال نوجوانان روی آنتن شبکه آموزش چشم‌انداز تازه دانشگاه فرهنگیان در قاب «پرسشگر» از آزمایشگاه علوم تا گفت‌وگوهای صمیمی با نوجوانان در «مثبت آموزش» بررسی بیماری آسم در «دکتر سلام» «هیچ‌وقت دیر نیست» با نگاهی تربیتی به روز دانش‌آموز می‌پردازد سرفه‌های طولانی، زنگ خطر بیماری‌های پنهان از کلاس درس تا مجله رشد در «مثبت آموزش» آنفلوآنزا و سرماخوردگی؛ مهمان‌های ناخواسته پاییز مدیران الهام‌بخش در قاب «مثبت آموزش» پزشکی نوین، امید تازه برای بیماران ریوی روایت ایثار و امید در هیچ‌وقت دیر نیست از بی‌حوصلگی تا بی‌میلی تحصیلی؛ بررسی یک چالش جدی در مدرسه بررسی اضطراب پنهان در کودکان و نوجوانان در شبکه آموزش نگاهی متفاوت به تلفیق علم، مهارت و سلامت در «مثبت آموزش» از شعر مادر تا موسیقی با هوش مصنوعی اندومتریوز؛ درد خاموش زنان در برنامه «دکتر سلام» «مثبت آموزش» در مدرسه‌ای نو؛ جایی میان علم، احساس و تحرک درمان نوین بیماری‌های مغزی در «دکتر سلام» تأکید بر بازنگری در نظام سنجش آموزشی برای یادگیری سواد رسانه‌ای هیچ‌وقت دیر نیست برنامه «فوق‌العاده» با موضوع «بحران هویت» روی آنتن شبکه آموزش رفت زنگ خطر افت تحصیلی در «پرسشگر» شبکه آموزش بررسی نقش هنر و خلاقیت در آموزش‌های نوین دستگاه گوارش در آیینه طب ایرانی علت گزگز و سوزش کف پا از زبان متخصص ارتوپدی در برنامه «دکتر سلام» شبکه آموزش

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها