امروز سه شنبه  22 آبان 1397
جستجو
معرفی شبکه

معرفی  شبکه آموزش  ومهارت سیما

شبکه آموزش ومهارت سیما با هدف اصلی « ایجاد فرصت های برابر آموزشی و مهارتی اقشار مختلف جامعه و متناسب با نیاز های واقعی جامعه »  در تاریخ 23/07/1381 با یک ساعت پخش روزانه تأسیس شد که این میزان به تدریج با گسترش فعالیتهای شبکه به 18 ساعت پخش در شبانه روز افزایش یافته است. این شبکه با توجه به استقبال مخاطبان  و بر اساس به روز رسانی روند خود در اصل آموزش همگانی ، با ورود به برنامه سازی بر اساس آموزش های غیر مستقیم ، رویکردی ترکیبی(مستقیم و غیر مستقیم) را اتخاذ نمود که این امر از سال 1393 به بعد و با افزودن رویکرد مهارت آموزی و توانمند سازی در برنامه ها گسترش بیشتری یافته است . شبکه آموزش ومهارت سیما فعالیت خود را در  سمت و سوی جهت‌گیری چهارگانه مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)  در مسیر ترویج دین ، اخلاق ، آگاهی و امید ادامه می دهد. برنامه‌های شبکه آموزش ومهارت در اکثر مناطق ایران از طریق فرستنده‌های آنالوگ و دیجیتال زمینی روی باند UHF ، هر روز از ساعت هشت صبح تا دو بامداد به وقت تهران ، به صورت رایگان قابل دریافت است. این برنامه ها همچنین به صورت زنده از طریق پایگاه اینترنتی سازمان صدا و سیما و نیز از طریق ماهواره بدر روی فرکانس  11881 ، در ایران و برخی مناطق آسیا پخش می‌شود.

شبکه آموزش سیما با شعار ” ایجاد فرصت های برابر آموزشی“ و با رویکرد افزایش سطح علمی وآموزشی افراد جامعه در مهرماه 1381 فعالیت خود راآغازنمود.

شبکه آموزش سیما در نگاه کلی :
انسان امروزی ، انسانی است تغییر پذیر و لازمه تغییر ، آموزش است . آموزش فعالیتی است که طی آن استعدادهای بالقوه فرد پرورش می یابد .حال این آموزش هم میتواند جنبه رسمی داشته باشد و هم جنبه غیر رسمی و در این بین استفاده از رسانه ها در امر آموزش باعث اثر بخشی آن گردیده است . با استفاده از رسانه های فراگیری چون تلویزیون میتوان آموزش را " در دسترس کسانی که در دسترس نیستند " قرار داد .

شیوه های سنتی آموزش، به دلیل وابستگی به مؤلفه هایی همچون محیط فیزیکی، تعداد آموزش دهندگان و آموزش گیران و مواردی از این دست، عملاً فرصت های برابر آموزشی را از همگان سلب می کند؛ اما در عصر حاضر که با حضور وسایل ارتباط جمعی، دنیا به دهکده ای کوچک تبدیل شده است، دیگر نمی توان به شیوه های سنتی آموزش اکتفا کرد، ‌چرا که به راحتی می توان از تجارب دیگران آگاه شد و در حیطه آموزش، به رشد و توسعه دست یافت.

اینک، رسانه ای تصویری همچون تلویزیون، به دلیل دارای بودن مجموعه ای از ویژگی هایی مانند ‌جذابیت، فراگیری و دسترسی آسان و دائم، به یکی از مهم ترین ابزارهای آموزشی در دنیای امروز تبدیل شده است. درک این واقعیت از سوی نویسندگان سومین برنامه های توسعه اجتماعی، ‌اقتصادی و فرهنگی کشور، آنان را بر این داشت تا در بند «د» از ماده 13 فصل 13 برنامه یاد شده، ایجاد شبکه های آموزشی را با هدف ارتقای سطح آموزشی و ایجاد فرصت های برابر در این زمینه، در دستور کار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار دهند و از این رو با تکیه بر تجارب کشورهای دیگر، شبکه آموزش سیما، طراحی و راه اندازی شد.

تلویزیون آموزشی، ابزاری است که امکان دسترسی عموم آحاد جامعه را به آموزش های عمومی و فنی و حرفه‌ای و ترویجی و آموزش های عالی ، فراهم می کند و کیفیت آموزش را بهتر می سازد، به همین دلیل و با توجه به تنوع روز افزون نیازهای جامعه در تمامی عرصه ها، از فرهنگ عمومی گرفته تا دانش های جدید و آمیختگی بیش از پیش زندگی و حیات فرهنگی و اجتماعی با مظاهر علوم و فن آوری، که آموزش را به امری مستمر و پویا و بخشی جدایی ناپذیر از زندگی اجتماعی تبدیل کرده است، شبکه آموزش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده است

شبکه آموزش با هدف اصلی " ایجاد فرصت های برابر آموزشی و مهارتی اقشار مختلف جامعه و متناسب با نیاز های واقعی جامعه " راه اندازی شده است .

 

 

شکل گیری شبکه آموزش :
در ایران نخستین بار شبکه آموزش به ابتکار وزارت آموزش و پرورش در سال 1346 با پخش روزانه بین 3 تا 4 ساعت برنامه آموزشی راه اندازی شد .

در سال 1359 پس از پیروزی انقلاب اسلامی ماهیت شبکه آموزش به شبکه دو تغییر کرد. این تغییر به دلیل برخی مشکلات و تنگناهای موجود در ساخت برنامه‌های آموزشی مستقیم از یک‌سو و تغییر نگاه‌ها به سازمان صدا و سیما به عنوان دانشگاه بزرگ تقویت فرهنگ (در ابعاد گوناگون اجتماعی، سیاسی، فقهی، مذهبی، اقتصادی و اخلاقی) و از سوی دیگر به منظور ساخت همه برنامه‌ها با ماهیت آموزش غیرمستقیم انجام شد.

 

 

ضرورت تشکیل شبکه آموزش :
تأکید برنامه چهارم توسعه کشور بر توسعه مبتنی بر نوآوری و نیاز ذاتی آن به سرمایه انسانی؛
جوان بودن 60% جمعیت کشور و عدم پوشش کامل ایشان توسط مراکز آموزشی رسمی کشور؛
بالا بودن هزینه دسترسی جوانان به آموزش‌های پایه؛
دسترسی نداشتن برخی نهادهای آموزشی کشور به کل جمعیت کشور؛
نقص کارکردی سیستم‌های آموزشی رسمی کشور شامل فقدان دقت در مقدم بودن «بینش»،«خلاقیت اندیشه»، «خودآگاهی»، «اعتمادبه نفس »،«اعتلای ارزش‌های اخلاقی» و «تقویت مبانی فرهنگی» در برنامه‌ریزی‌ها؛
بهنگام نبودن محتواهای درسی متناسب با نیازهای روز و تازه‌های علم و فرهنگ؛
هدفمند نبودن و منسجم نبودن محتواهای درسی؛
عمق کم محتواهای درسی و در عین حال حجیم بودن سیستم انتخاب شده؛
خلاء وجود دیدگاه‌های مکمل در محتواهای درسی؛
خلاء امکان آزمون و مشاهده؛
آشنا نبودن یاددهندگان با آخرین یافته‌های علمی و آخرین تکنولوژی‌های آموزشی؛
فقدان هماهنگی اولیای دانش‌آموزان با سیستم‌های آموزشی؛
ضرورت پیش رو شدن رسانه ملی در تحولات
امکان نقش‌آفرینی شبکه در راه‌اندازی باشگاه‌های هم‌اندیشی و نظریه‌پردازی دانشمندان و نوآوران در تحولات آموزشی

 

 

شبکه آموزش سيما

تمامی حقوق این وب سایت به شبکه آموزش سیما تعلق دارد