اپلیکیشن شبکه آموزش
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

مهارت تربیت کودکان با پخش انیمیشن

افزایش مهارت های شناختی در کودکان مانند مهارت دیداری فضایی یکی از ابعاد تاثیرگذار مثبت انیمیشن است اما تاثیر انیمیشن ها می تواند منفی نیز باشد. البته تاثیرات مثبت و منفی انیمیشن ها روی کودکان بیشتر از نوجوانان است چون در این دوره از زندگی کودک در حال آموزش اصول و شیوه های زندگی کردن است و قسمت عمده شخصیت او در حال شکل گیری است، به همین دلیل همانندسازی و الگوبرداری در این سنین باعث می شود که انیمیشن تاثیر بیشتری روی کودکان داشته باشد.

یکی از کارهایی که والدین به عنوان نظارت کننده باید انجام دهند این است که بعد از نمایش انیمیشن در مورد موضوع آن با کودک بحث و گفتگو کنند و از او بپرسند چه معنا و مفهومی از تماشای انیمیشن درک کرده است؟

والدین می توانند با کمک بند آشنایی زدایی توضیحاتی را درخصوص انیمیشن به فرزندشان بدهند و او را برای درک آنچه که تماشا کرده است کمک کنند از این طریق کودک می تواند بین دنیای خیالی و واقعیت تفاوت قائل شود و آن دو را از یکدیگر تشخیص دهد.

برای مثال یک کودک 3 یا 4 ساله وقتی بن تن را در حال پرش از یک ارتفاع بلند می بیند، قادر به درک دنیای خیالی از واقعیت نیست و تماشای این صحنه ممکن است باعث الگوبرداری غلط و در نتیجه آسیب و خطر جدی برایش شود؛ به همین دلیل اگر کودک چنین صحنه هایی را دید، والدین باید او را توجیه کنند.

با توجه به مشغله های امروزی شاید چنین فرصتی دست ندهد تا والدین بنشینند و درباره ی یک انیمیشن و موضوعات اخلاقی آن برای کودک توضیح دهند به همین خاطر شبکه هفت سیما به دنبال پخش مجموعه انیمشن های خاطره انگیز و قدیمی، متناسب با داستان و موضوع، نکات اخلاقی و آموزشی را به صورت زیرنویس درج می‌کند.مجموعه «آخ جون کارتون» هر روز ساعت 10:30و15 از شبکه هفت سیما پخش می شود.در همین راستا بسیاری از فعالان علوم تربیتی و روانشناسی در این رابطه واکنش نشان داده که در ادامه سخنان آنها را می خوانیم.
دکتر سیما فردوسی روانشناس و استاد یار گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی در باره زیر نویس پیام های اخلاقی انیمیشن ها می گوید: امروزه یکی از عوامل موثر موفقیت در جنبه های مختلف زندگی مجهز بودن به مهارت هایی است بنام مهارت های زندگی این مهارتها انسان را در مواجهه با انسان های دیگر در اتفاقات و رویا رویی با مشکلات مقتدرتر می نماید.
وی افزود:در این میان مهارت های اخلاقی و اجتماعی اهمیت زیادی دارد البته این مهارت ها به مراحل رشد اخلاقی و اجتماعی نیز مربوط می شود خوشبختانه این مهارتها را می توان کسب نمود زیرا آنها اکتسابی است.
فردوسی خاطرنشان کرد:خانواده در درجه اول و نهاد های اجتماعی در درجه بعدی مسئولیت خطیری در آموزش این مهارتها به کودکان و نوجوانان دارند.آموزش مستقیم والدین و همچنین الگوپذیری کودکان و نوجوانان از والدین و نهادهای اجتماعی ، عامل مهمی در یادگیری این مهارتها می باشند.رسانه ها نیز می توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا نمایند.
او همچنین گفت: شبکه آموزش سیما با زیرنویس کردن این پیام های اخلاقی و اجتماعی در برنامه های انیمیشن ( آخ جون کارتون ) توانسته به نحو موثری در رشد مهارتهای اخلاقی، اجتماعی کودکان و نوجوانان کار آمد باشد.
وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان نه تنها خود این پیام ها را دریافت می نمایند بلکه می توانند آن را به دوستان خود نیز انتقال داده و به این ترتیب اشاعه دهنده ی این پیام ها در جهت رشد مهارت های اخلاقی و اجتماعی درجامعه باشند.

کار کرد شبکه هفت سیما انتقال دانش و مهارت های متناسب با کیفیت زندگی درهزاره سوم است
مهدی اسماعیل تبار روانشناس فرهنگی نیز در این خصوص گفت: کار کرد شبکه آموزش انتقال دانش و مهارت های متناسب با کیفیت زندگی درهزاره سوم است .استفاده از خاطره های مردم با کارتون های قدیمی و تلفیق آن با نکته های آموزشی و پیام های اخلاقی به صورت زیر نویس ، فضایی را ایجاد می کند که مخاطب ، یادگیری با لذت را تجربه می کند.
وی افزود:برخلاف درس خواندن اجباری در مدرسه این بار شبکه هفت سیما، با استفاده از خاطره بازی با کارتون سعی می کند محتوای جدیدی را به مخاطب خود منتقل کند.

پخش کارتون های قدیمی همراه با پیام های آموزشی و اخلاقی ، قدم دیگری برای تحقق اهداف آموزشی
گیتی خامنه مجری و کارشناس کودک شبکه هفت سیما،می گوید: شبکه هفت سیما با پخش کارتون های قدیمی همراه با پیام های آموزشی و اخلاقی به صورت زیر نویس ، قدم دیگری برای تحقق اهداف آموزشی برداشته است.
او می افزاید: پخش کارتون هایی که آموزش دهنده ی مهارت های زندگی به کودکان دهه های شصت و هفتاد بود و واقعیت های زندگی را با ارزش های اخلاقی می آمیخت،نه گفتن به بدی ها، ارزشمندی تلاش صادقانه و آمادگی برای مقابله با مشکلات و بسیاری از درس های دیگر خوب زیستن را به آن ها می آموخت. تاکید بر پیام های مستتر در داستان های این کارتون ها هم،منجر به کسب توفیق شبکه ی آموزش در ایفا نقش اصلی اش در رسانه شده است.
زمینه ای مساعد برای پرداختن بیشتر به تربیت کودکان
مونا قدسی کارشناس امور کودک و نوجوان می گوید: ارائه ی محتوایی یکسان در دو قالب زیرنویس (یادگیری آشکار) و کارتون (یادگیری پنهان) تجربه ای خوشایند و لذتبخش است ، که باعث توجه و تمرکزبیشترکودک می شود و به تثبیت نکته اخلاقی و فهم بیشتر و بهتر آنها به صورت مجزا کمک می کند.چنین فعالیت هایی می تواند زمینه ای مساعد برای رشد و توسعه شخصیتی کودکان باشد.

فرهنگ سازی به زبان کودکان صورت گیرد
بهرام عظیمی کاریکاتوریست می گوید: نفس کار خوب است و شبکه هفت سیما با این کار دارد فرهنگ سازی می کند و این کار جذاب و تاثیر گذار است و باید تاثیر نهایی اش در چند سال آینده مشخص بشود ولی این کار دو مشکل دارد یکی اینکه انیمیشن های قدیمی که پخش می شود برای بزرگتر ها و پدر و مادر ها حالت نوستالژِی دارد و خوششان می آید اما برای کودکان امروز زیاد جذابیت ندارد. برای کودکان باید انیمیشن های امروزی پخش کرد ومشکل دیگر اینکه چیزی که شبکه هفت سیما به صورت زیرنویس پخش می کند خیلی حرف سنگینی است وبرای کودکان قابل هضم نیست، اگر دارید برای بچه ها می نویسید باید به زبان خودشان بنویسید.
او همچنین افزوده است: من اگر جای طراحان این کار بودم می نوشتم بچه ها وقتی که کارتون تمام شد بدوید بروید دست پدر و مادر تان را ببوسید. پسرم برو موهای خواهر کوچولوت رو شانه بزن،برو لامپ اضافه رو خاموش کن، برو کتاب های مدرسه را مرتب کن، کارهایی که بچه ها همان لحظه انجام دهند این جوری باید فرهنگ سازی کرد، سیستم فرهنگ سازی شما خوب است ولی برای بزرگسالان است.
زیرنویس نکات اخلاقی انیمیشن ها مکمل خوبی برای یاد آوری نکات آموزشی و تربیتی
ماهرو یوسفی،مشاور مدیر شبکه جهانی الکوثر در راه اندازی کانال اینترنتی کودک و نوجوان نیز در این باره می گوید:تماشای انیمیشن همیشه برای هر گروه سنی و در همه جای دنیا امری خوشایند و لذت بخش است . سازندگان انیمیشن ها به واسطه کمک گرفتن از تکنولوژی باعث ساختن فضاهایی شاد، خوش رنگ و فانتزی شده و برای مدتی ذهن انسان رو از دغدغه های روزمره جدا کرده و به فضای جذاب تخیل وارد می کنند . حتی آن دسته از انیمیشن هایی هم که برگرفته از داستانهای واقعی و زندگی شخصیت های بزرگ ایرانی و جهانی هستند باز هم با توجه به داشتن فضایی خوش رنگ و جذاب در کنار جلوه های ویژه بصری باز می توانند مدتها باعث ایجاد لحظات زیبا برای مخاطب شوند .
وی می افزاید: انیمیشن ها تاثیر زیادی در روند رشد شخصیتی کودکان و نوجوانان دارند. حتی می توان گفت برخی از انیمیشن ها که در قالب بازی به کودکان ارائه می شود، تاثیر خوبی بر روند یادگیری آنها می گذارد. افزایش مهارت های شناختی در کودکان مانند مهارت دیداری فضایی یکی از ابعاد تاثیرگذار مثبت انیمیشن است همچنین تاثیر پذیری اخلاقی و رفتاری کودکان ونوجوانان از شخصیت های مثبت و منفی موجود در انیمیشن ها هم می تواند در روند شکل گیری شخصیتی کودک ونوجوان تاثیر بسیاری داشته باشد به نوعی که حتی در بسیاری از موارد شاهد همزاد پنداری مخاطب کودک ونوجوان با شخصیت های داستان های انیمیشنی هستیم . فرقی هم نمی کند که این انیمیشن ها زاییده تخل تیم سازنده آن یا بر گرفته از یک داستان واقعی باشد زیرا در این دوره از زندگی کودک در حال آموزش اصول و شیوه زندگی کردن است و قسمت عمده شخصیت او در حال شکل گیری است ، به همین دلیل همانندسازی و الگوبرداری در این سنین باعث می شود که انیمیشن ها تاثیر بیشتری روی کودکان داشته باشد. بنابراین انیمیشن ها می توانند باعث فرهنگ سازی شوند و روی نگرش ها و ارزش های افرادی که نسل آینده را می سازند، تاثیر بگذارند و در شکل گیری شخصیت کودکان نقش عمده ای را ایفا کنند.
یوسفی خاطرنشان می کند: شبکه آموزش در حرکتی زیبا با ساخت برنامه « آخ جون کارتون»سعی در ایجاد فضایی خاطره انگیز برای مخاطبان خود نموده است. مخاطبانی از کوچکترین تا بزرگترین سن، بیننده این برنده هستند . تا کنون دراین برنامه شاهد پخش انیمیشنهای بی خانمان (پرین) ، مهاجران ،آن شرلی دختری با موهای قرمز و ... بودیم . یکی از محاسن انیمیشن هایی که در گذشته از شبکه های سیما پخش می شد ، داشتن بار محتوایی آن بود که عمدتا در این انیمیشن ها آموزش همکاری و مسئولیت پذیری در خانواده ، اتحاد داشتن ، مبازره با مشکلات و سختی های پیش رو در زندگی ، احترام به والدین ، مهربانی با همنوعان ، شکر گزاری از نعمت های خداوند و ... چیزی هایی که متاسفانه امروزه در انیمیشن های جدید کمپانی های تولید کننده انیمیشن خارجی شاهد آن نیستیم و یا اینکه این فضایل اخلاقی بسیار کم رنگ شده اند و جای خود را به جنگ، خشونت، قلدری و یا آموزش نکات منفی اخلاقی داده است.
وی ادامه داد: پخش انیمیشن های قدیمی در برنامه « آخ جون کارتون» فرصت مغتنمی است هم برای بزرگسالان که یاد آور خاطرات شیرین دوران کودکی آنهاست و هم به نسل جدید و کودک و نوجوان امروزی فرصت تماشای انیمیشن هایی با محتوا ، زیبا و حتی آرامش بخش را بدور از فضای خشونت و پر استرس انیمیشن های امروزی ، هدیه می دهد. در کنار پخش انیمیشن های قدیمی، زیر نویس نکات اخلاقی و آموزنده در آن هم می تواند مکمل خوبی برای یاد آوری نکات آموزشی و تربیتی باشد اما پخش این انیمیشن ها بدون زیر نویس هم می تواند بار محتوایی خود را به مخاطب برساند و از آنجائیکه قطعا بخشی از مخاطبان این برنامه کودکان هستند که یا فاقد سواد خواندن بوده و یا در دوران آموزش ابتدائی هستند ، خواندن زیر نویس ها جذاب نبوده و امکان پذیر نیست و حتی ممکن هست که حواس مخاطب را از اصل موضوع منحرف نماید. اما در کل ساخت و پخش برنامه هایی از این دست ارزشمند و قابل توجه هستند که خود می تواند به عنوان نوعی کلاس آموزشی نیز برای مخاطب کودک ونوجوان در نظر گرفته شود.

دسته بندی:

آخرین اخبار

بررسی يكپارچه سازي اراضي كشاورزي در«رویش» تمجید رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از برنامه به وقت ایران واکنش دبیر شورای عالی مهارت آموزش کشور به آغاز پخش برنامه به وقت ایران در «به وقت ایران» عنوان شد: مدرک‌گرایی اصلی‌ترین مانع مهارت آموزی است بازتاب برنامه زنده شبانه "به وقت ایران‌ " در خبرگزاریها منادی: باید به مهارت نگاه ویژه داشت گفتگوهای چالشی حوزه آموزش در «به وقت ایران» «میز مهارت» برنامه‌ای برای کمک به اقتصاد خانوار/ با این برنامه خودکفا شوید! بامحوریت شبکه آموزش سیما؛ کارگروه تخصصی رسانه در شورای عالی مهارت تشکیل شد «مدرسه تلویزیونی ایران» چگونه پا گرفت؟/ برپایی 8806 کلاس درس تا پایان 99 فعالیت 30 هزار پایگاه تابستانی در فضای مجازی/ ثبت 70 هزار تماس با صدای مشاور باید آموزش و پرورش را از سیطره نگاه‌های سیاسی خارج کرد همه دانش‌آموزان از برنامه‌های پرورشی استفاده نمی‌کنند شبکه هفت سراغ تولید یک مستند مسابقه تازه به تهیه‌کنندگی سعید ابوطالب رفته‌است «77 ساعت» چالش خدمات رسانی در حوزه عشایری در«رویش» بررسی می شود «رویش» به پیشرفت های بخش دام و طیور می پردازد مسابقه بزرگ «۷۷ ساعت» پاییز روی آنتن شبکه هفت سیما می رود/ تجربه ای تازه از تیم مسابقه تحسین شده «سرزمین دانایی» بررسی توانمندی های بخش شیلات کشور در«رویش» «تلویزیون تابستانی» برای دانش‌آموزان در راه است «مدرسه تابستانی» ازهفته اول تیر ماه روی آنتن می رود/ حضور مجریان مطرح کودک در برنامه مدرسه تلویزیونی تعطیل نمی‌شود پایان سال تحصیلی دانش آموزان با مدرسه تلویزیونی ایران طراحی سؤالات و تصحیح امتحانات پایه نهم در اختیار مدرسه است/ امتحانات شهریور برقرار است واکنش آموزش و پرورش به ماجرای «رومینا»/ سرانه 400 تومانی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی! تولید 2 میلیون و 300 هزار ماسک در هنرستان‌ها/ اعلام نحوه امتحانات دانش‌آموزان هنرستانی عزم شبکه آموزش برای تحقق رهنمود رهبر انقلاب در تحول آموزشی «رویش» توانمندی های باغبانی کشور را بررسی می کند حفاظت از منابع طبیعی در«رویش» بررسی می شود مسابقه رویش با فضایی متفاوت در شبکه آموزش/ یاوران تولید به یاری کشاورزان می آیند «هفت رنگ» در شبکه هفت سیما برنامه مهارتی «رویش» از شنبه روی آنتن شبکه آموزش کمره ای : ۷۰ درصد دانش‌آموزان از برنامه‌های آموزش تلویزیونی بهرمند شدند ویژه برنامه «شعر علوی» از شبکه هفت سیما دیدار مدیر شبکه و جمعی از مدیران شبکه آموزش با معاون وزیر آموزش و پرورش تلاش بی وقفه عوامل تولید و پخش شبکه آموزش در شب قدر مدیر شبکه آموزش مطرح کرد؛ شب های قدر همراه با شبکه آموزش سیما مدیر اطلاعات و برنامه ریزی شبکه آموزش سیما منصوب شد بررسی بازار بورس در«راهش اینه» قدردانی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس از شبکه آموزش سیما بررسی بیماری های شایع زنان در«دکتر سلام» بازدید وزیر آموزش و پرورش از مدرسه تلویزیونی ایران/ مدرسه‌ای که در سلیمانیه عراق هم دانش‌آموز دارد گوشه ای از بازتاب برنامه پرسشگر ۱۲ اردیبهشت در خبرگزاریها همکاری شبکه آموزش سیما با معاونت اشتغال وزارت کار و وزارت آموزش و پرورش حاجی میرزایی در حاشیه بازدید از استودیوی مدرسه تلویزیونی ایران: حاجی میرزایی در ویژه برنامه روز معلم: وزیر آموزش و پرورش: حرکت جهادی صدا و سیما در مدرسه تلویزیونی ایران بی‌سابقه بود حاجی بابایی: شبکه آموزش سیما در ایام کرونا ایثار کرد / رسانه ملی و شبکه آموزش در پخش مدرسه تلویزیونی ایران اقدام خوبی کردند بازتاب حمایت جانانه رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی فرایند آموزش مجازی و کرونا موضوع این هفته برنامه‌ پرسشگر

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها