اپلیکیشن شبکه آموزش
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

مهارت آموزی «فرصت برابر» در آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه «فرصت برابر» از مهارت آموزی تا ارتقاء کیفیت آموزش و حیاط پویا به همراه اصلاح  معیشت فرهنگیان و حذف کنکور از رشته های مختلف سخن گفت.

 

به گزارش روابط عمومی شبکه هفت سیما، دکتر بطحایی وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه «فرصت برابر»، شبکه هفت تلویزیون را همراهی همیشگی برای این وزارتخانه خواند و تاکید کرد: بدون تردید نهضت مهارت آموزی بدون همکاری رسانه ملی امکان پذیر نخواهد بود. بیان نظرات موافق و مخالف در زمینه نهضت مهارت آموزی در برنامه هایی همچون «فرصت برابر» می تواند به روشنگری والدین و ارتقاء کیفیت آن یاری رساند.

وی شبکه هفت سیما را به عنوان فرصتی مقتضی در امر آموزش کشور دانست و گفت: رسانه ملی در تغییر دیدگاه مدیریت نظام آموزشی جایگاه ویژه ای دارد. دیدگاهی که با محوریت مهارت آموزی و ارتقاء سطح کیفی آموزش بنا می شود و مدرک گرایی صرف را تقبیح می کند.

وزیر آموزش و پرورش با ورود به موضوع  مشق شب  و نظرات موافق و مخالف در این زمینه گفت: متاسفانه در سال های گذشته سیستم آموزشی ما با تحمیل انبوهی از تکالیف مکتوب به دانش آموزان باعث می شد که از تربیت و پرورش آنها غفلت شود. در حالی که دانش آموز همراه با انجام تکالیف باید توانمند گردد. به عنوان مثال یک کودک دبستانی می تواند تنها بستن کفشش را در خانه به عنوان مشق شب داشته باشد.

 

وی وضعیت معیشتی معلمان کشور را از دغدغه ای اصلی دولت دانست و تاکید کرد: گزینه های متعددی باعث شده تا دولت نتواند دغدغه های معیشتی این قشر فرهیخته را مرتفع سازد ولی همچنان دولتمردان ما به مشکلات همکاران واقف هستند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به مقایسه نسل های مختلف دانش آموزی پرداخت و گفت: اصولا در سال های اول انقلاب و دوران دفاع مقدس دانش آموزان برای خود رسالت های دیگری به غیر از درس خواندن داشتند بنابراین به تعبیر امروزی تنها به درس خواندن محدود نمی شدند و به اصطلاح اجتماعی تر بودند. امروزه دانش آموزان به مراتب کم جنب و جوش تر هستند و والدین از آنها تنها انتظار دارند، نمرات خوب بگیرند.

«حیاط پویا» موضوع دیگری بود که دکتر بطحایی به آن اشاره کرد و  ادامه داد: مدرسه خانه دوم دانش آموزان است و باید در آن احساس آرامش و شادی کند. اینکه تعطیلی مدارس باعث خوشحال شدن دانش آموزان می شود نشان دهنده ضعف نظام آموزشی ماست.

وی خمودی دانش آموزان در زمینه یادگیری را ناشی از عوامل مختلف دانست و افزود: وقتی کودک هفت ساله را مقید کنید تا در یک فضای خسته کننده ساعت ها نشسته و به سخنان معلم گوش کند دیگر انگیزه ای برای دانش افزایی نخواهد داشت. «حیاط پویا» طرحی است که به بچه ها این امکان را می دهد تا در زنگ های تفریح جنب و جوش بیشتری داشته باشند. چرا با تغییرات کوچک و ارزان قیمت در سطح مدارس مانند بهره گیری از رنگ آمیزی های شاد و یا خط کشی های بازی در حیاط مدرسه درصدد ساخت خانه دومی شاد برای آنها نباید بود.

دکتر بطحایی آموزش و پرورش را دستیار تربیتی خانواده ها خواند و گفت: ما و والدین دو بال یک پرنده هستیم که اگر همزمان با یکدیگر کار نکنیم پرواز تربیتی کودکان ما ناقص می ماند. متاسفانه امروزه ما و خانواده ها رفتار تربیتی یکدیگر را خنثی می کنیم. اگر خانواده ها به کمک آموزش و پرورش بیایند و بخشی هایی از هزینه ها و کارهای مدرسه را بپذیرند، بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد. به عنوان مثال والدین در رنگ آمیزی مدرسه ها می توانند همکاری کنند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم به نسل های آینده آموزش دهیم که برنده شدن افراد به برنده بودن جمع بستگی دارد، قدم های موثری برداشته ایم. باید به این رویکرد دست یابیم که تکلیف کودک پیش دبستانی ما مهارت در زندگی باشد حتی اگر این مهارت در اندازه بستن یک بند کفش باشد.

وزیر آموزش و پرورش در مورد سند تحول آموزش چنین توضیح داد: در مسیر تحول، نظام آموزشی باید چنان باشد تا دانش آموز در همه عرصه ها به طور متوازن رشد کند. این بدان معناست که کودکان ما به همان اندازه که ریاضی یاد می گیرند با هنر نیز آشنا شوند و ساعات ورزشی صحیح داشته باشند.

دکتر بطحایی نقش آموزش و پرورش در مسیر مهارت آموزی را پررنگ توصیف کرد و این دیدگاه که میزان بیکاری در کشور تنها ناشی از کمبود فرصت های شغلی است اشتباه دانست و افزود: مشکل اصلی در میان جوانان ما مهارت آموزی است. کودکان ما سال های بسیاری را در مدارس و دانشگاه ها می گذرانند و در نهایت مهارتی به دست نمی آورند. در دنیای امروز افراد ماهر نیازمند ایجاد شغل نیستند و تنها مهارت در زمینه های مختلف برای آنها شغل ایجاد می کند.

وی کار آموزش و پرورش را پیچیده و طاقت فرسا دانست و در پایان از رسانه ملی خواست تا همچنان در کنار این وزارتخانه تمام قد بایستد و از برنامه سازان این رسانه خواست تا  موضوعات هیجان برانگیز با تامل بیشتری  مطرح نمایند. به عنوان مثال موضوعی مانند آسیب های اجتماعی در مدارس باید با بهره گیری از اساتید و مدیران اجرایی مطرح گردد و آمار و ارقام ارائه شده در چنین مباحثی باید کاملا مستند و مقایسه ای بیان گردد.

گفتنی است دکتر احمدی افزادی مدیر شبکه هفت از وزیر آموزش و پرورش پیش از حضور در برنامه «فرصت برابر» استقبال کرد.

دسته بندی:

آخرین اخبار

«میز مهارت» برنامه‌ای برای کمک به اقتصاد خانوار/ با این برنامه خودکفا شوید! بامحوریت شبکه آموزش سیما؛ کارگروه تخصصی رسانه در شورای عالی مهارت تشکیل شد «مدرسه تلویزیونی ایران» چگونه پا گرفت؟/ برپایی 8806 کلاس درس تا پایان 99 فعالیت 30 هزار پایگاه تابستانی در فضای مجازی/ ثبت 70 هزار تماس با صدای مشاور باید آموزش و پرورش را از سیطره نگاه‌های سیاسی خارج کرد همه دانش‌آموزان از برنامه‌های پرورشی استفاده نمی‌کنند شبکه هفت سراغ تولید یک مستند مسابقه تازه به تهیه‌کنندگی سعید ابوطالب رفته‌است «77 ساعت» چالش خدمات رسانی در حوزه عشایری در«رویش» بررسی می شود «رویش» به پیشرفت های بخش دام و طیور می پردازد مسابقه بزرگ «۷۷ ساعت» پاییز روی آنتن شبکه هفت سیما می رود/ تجربه ای تازه از تیم مسابقه تحسین شده «سرزمین دانایی» بررسی توانمندی های بخش شیلات کشور در«رویش» «تلویزیون تابستانی» برای دانش‌آموزان در راه است «مدرسه تابستانی» ازهفته اول تیر ماه روی آنتن می رود/ حضور مجریان مطرح کودک در برنامه مدرسه تلویزیونی تعطیل نمی‌شود پایان سال تحصیلی دانش آموزان با مدرسه تلویزیونی ایران طراحی سؤالات و تصحیح امتحانات پایه نهم در اختیار مدرسه است/ امتحانات شهریور برقرار است واکنش آموزش و پرورش به ماجرای «رومینا»/ سرانه 400 تومانی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی! تولید 2 میلیون و 300 هزار ماسک در هنرستان‌ها/ اعلام نحوه امتحانات دانش‌آموزان هنرستانی عزم شبکه آموزش برای تحقق رهنمود رهبر انقلاب در تحول آموزشی «رویش» توانمندی های باغبانی کشور را بررسی می کند حفاظت از منابع طبیعی در«رویش» بررسی می شود مسابقه رویش با فضایی متفاوت در شبکه آموزش/ یاوران تولید به یاری کشاورزان می آیند «هفت رنگ» در شبکه هفت سیما برنامه مهارتی «رویش» از شنبه روی آنتن شبکه آموزش کمره ای : ۷۰ درصد دانش‌آموزان از برنامه‌های آموزش تلویزیونی بهرمند شدند ویژه برنامه «شعر علوی» از شبکه هفت سیما دیدار مدیر شبکه و جمعی از مدیران شبکه آموزش با معاون وزیر آموزش و پرورش تلاش بی وقفه عوامل تولید و پخش شبکه آموزش در شب قدر مدیر شبکه آموزش مطرح کرد؛ شب های قدر همراه با شبکه آموزش سیما مدیر اطلاعات و برنامه ریزی شبکه آموزش سیما منصوب شد بررسی بازار بورس در«راهش اینه» قدردانی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس از شبکه آموزش سیما بررسی بیماری های شایع زنان در«دکتر سلام» بازدید وزیر آموزش و پرورش از مدرسه تلویزیونی ایران/ مدرسه‌ای که در سلیمانیه عراق هم دانش‌آموز دارد گوشه ای از بازتاب برنامه پرسشگر ۱۲ اردیبهشت در خبرگزاریها همکاری شبکه آموزش سیما با معاونت اشتغال وزارت کار و وزارت آموزش و پرورش حاجی میرزایی در حاشیه بازدید از استودیوی مدرسه تلویزیونی ایران: حاجی میرزایی در ویژه برنامه روز معلم: وزیر آموزش و پرورش: حرکت جهادی صدا و سیما در مدرسه تلویزیونی ایران بی‌سابقه بود حاجی بابایی: شبکه آموزش سیما در ایام کرونا ایثار کرد / رسانه ملی و شبکه آموزش در پخش مدرسه تلویزیونی ایران اقدام خوبی کردند بازتاب حمایت جانانه رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی فرایند آموزش مجازی و کرونا موضوع این هفته برنامه‌ پرسشگر مدرسه ای به وسعت ایران مدیر شبکه آموزش خبر داد: برگزاری ۱۱۰۰ کلاس درسی تا ۱۵ فروردین‌ در صداوسیما مدرسه تلویزیونی و مناسب سازی برای معلولان واکنش رئیس شبکه آموزش به گلایه معلمان/ ادامه کار مدرسه تلویزیونی ایران بعد از "کرونا" وزیر آموزش و پرورش:مدرسه تلویزیونی زمینه های عدالت آموزشی و فرصت های برابر را فراهم کرد سخنگوی دولت در "زنگ هفت" مطرح كرد؛ احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش(هفت):درگذشت یک  مدیر جهادگر رسانه ای در سیما

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها