اپلیکیشن شبکه آموزش
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

در «به وقت ایران» عنوان شد: مدرک‌گرایی اصلی‌ترین مانع مهارت آموزی است

در برنامه «به وقت ایران» شبکه آموزش سیما به بررسی راه کارهای مهارت آموزی و موانع آن در جامعه و همچنین مشکلات صنعتگران به دلیل نگاه دولتی به تولیدکنندگان اشاره شد.

به گزارش روابط عمومی شبکه آموزش، برنامه « به وقت ایران» با موضوع مهارت آموزی، یکشنبه شب 22 تیر ماه با حضورعلی جدی نماینده مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و محمودرضا آقا میری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت.

در این برنامه، علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تجهیزات کارگاه های سازمان فنی حرفه ای، دانشگاه فنی حرفه ای و دانشگاه آزاد اسلامی برای 15 سال گذشته است و به نوعی متناسب  با روح محیط کار نیست. این امر در حالی است که تجهیزات،تکنولوژی و دانش روز به روز در حال تغییر است.

وی افزود: تجهیزات و تکنولوژی کارگاه های دانشگاه های مهارتی باید به روز باشد و خصوصیت دیگر اینکه مدرسین دانشگاه و اعضای هیات علمی دانشگاه باید در متن صنعت فعال بوده و با تولید و صنعت درگیر باشند. همچنین در آئین نامه نظام آموزشی و فناوری آمده است: مهارت آموزی باید در محیط کار واقعی یا شبیه سازی شده انجام شود؛ما در نظام آموزشی خود تا چه حد به این موارد پایبند هستیم؟

جدی خاطرنشان کرد: اولین مشکل در نظام آموزشی ما این است که دانش آموزان تا 18 سالگی در مدرسه مشغول تحصیل هستند. پس از آن خانواده ها آنها را راهی خدمت سربازی می کنند و بدون مهارت وارد جامعه می شوند.

وی اظهار داشت: دانش آموزان دهه 60 و 70 که خبره تر بودند، به رشته ریاضی فیزیک و پس از آن رشته تجربی و انسانی  و اگر دانش آموزان از همه جا می ماندند به فنی حرفه ای و هنرستان که مهارت آموزی بودند، می رفتند. خانواده ها جوانان را ترغیب به پشت میز نشینی کرده بودند، ولی در حوزه مهارت آموزی باید هدف محور باشیم.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از اشکالا ت مجلس ما متاسفانه این است که دولت ساخته است.مجلسی که ما تشکیل می دهیم بیش 90 درصد از بدنه دولت است. در کمیسیون صنایع و معادن دولتگرایانی هستند که نگاه دولتی دارند و دست و پای صنعتگران را بسته اند.

وی افزود: در بخش صنایع در بخش دولتی و شبه دولتی کار شده است اما کسی که در دولت کار می کند مشکلات صنعتگر را نمی بیند. وقتی در کمیسیون صنایع و بخش های مرتبط قانونی را می خواهند، بگذارند چون که نگاه دولتی دارند، نگاه کنترلی و بندها را بیشتر می کنند.

جدی با اشاره به نگاه وزارت صمت به صنعتگران بیان داشت: چون  نگاه به تولیدکنندگان و صنعتگران نگاه مثبتی نیست، کسانی که در اتاق بازرگانی و صمت هستند این تصور را ندارند که حقوقی که می گیرند غیر مستقیم از آن کارآفرین و صنعتگرمی گیرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نگاه ها به کارآفرین که فردی جهادگر است باید عوض شود و فضا را باید برای صنعتگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان باز کنیم.

همچنین محمودرضا آقا میری با بیان اینکه دربحث مدرک گرایی مشکل از نظام آموزشی است که رشد کمی گسترده ای کرده است، گفت: در کشور ما جوانان به سمت مدرک گرایی رفته‌اند به حدی که  وجود مدرک را برابر با استخدام می دانند.

وی افزود: دانشگاه 20سال پیش دانشگاه نسل اول بود که فقط آموزش می داد بعد از آن تعداد زیادی از دانشگاه ها به سمت دانشگاه نسل دوم که پژوهش نیز به آن اضافه شد، رفتند و اکنون دانشگاه های نسل سوم وچهارم باید کارآفرین باشند؛ چرا که دانشگاه زمانی معنا پیدا می کند که مفید باشد و اگر مساله محور نباشد همین می شود که در حال حاضر شاهد آن هستیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی خاطرنشان کرد: کشور ما در دانشگاه بسیار جوان است. ما حدود 100 سال است که در کشور دانشگاه داریم و بنده به عنوان استاد دانشگاه شهید بهشتی عنوان می کنم که ارتباط دانشگاه کاملا با صنعت قطع است.

وی اضافه کرد: از آنجایی که مدرک قبل از بروز خلاقیت مطرح می شود، مدرک گرایی اولویت شده است و ما باید سیاست های مهارت و اشتغالزایی را اصلاح کنیم؛ چرا که ورودمان به اشتغال بر اساس مهارتمان نیست.

آقا میری بیان داشت: در این زمینه دانشگاه آزاد قدم هایی برداشته و در کنار رشته های مختلف فضاهای کارورزی ایجاد کرده است، اما باز هم به توانایی دانشجو بستگی دارد که اگر بخواهد می تواند مهارت را کسب کند.

برنامه «به وقت ایران» با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور،یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می رود.

دسته بندی:

آخرین اخبار

تربیت و مهارت آموزی به کودکان موضوع امشب برنامه به وقت ایران بابایی: اقدام عملی درباره کسب و کار اینترنتی در مجلس دهم نداشتیم / الفت نسب: به‌رسمیت نشناختن شبکه‌های مجازی، شکایت از صفحات را بی‌تاثیر می‌کند #برنامه های زنده چهارشنبه #22مرداد 1399 شبکه آموزش سیما برنامه های زنده سه شنبه 21 مرداد 1399 شبکه آموزش سیما #برنامه های زنده #دوشنبه20 مرداد 1399 شبکه آموزش سیما بررسی افزایش تولید برنج در«رویش» #برنامه های زنده #یکشنبه 19 مرداد 1399 شبکه آموزش سیما معرفی خانواده های برتر در «کی میاد ستاره چینی» مدیر شبکه آموزش سیما احکام جدید صادر کرد شبکه  آموزش سیما جمعه ها «نوسان» خواهد داشت دربرنامه « صبحی دیگر» مطرح شد/برگزاری مسابقات ملی مهارت به صورت غیر متمرکز برپایی کارگاه مجازی مجسمه سازی در شبکه آموزش #برنامه های زنده #چهارشنبه 15 مرداد 1399 شبکه آموزش سیما برنامه های زنده سه شنبه 14 مرداد 1399 شبکه آموزش سیما کرونا و توفیق اجباری نظام آموزش کشور برای تحول به سوی " رسانه معلم #برنامه های زنده #دوشنبه ۱۳ مرداد 1399 شبکه آموزش سیما #برنامه های زنده #یکشنبه 12 مرداد 1399 شبکه آموزش سیما #برنامه های زنده #پنجشنبه 9 مرداد 1399 شبکه آموزش سیما عیسی‌زاده: ۵ میلیون نفر نیازمند کمک اورژانسی هستند/دولت مکلف است به زنان سرپرست خانوار مهارت آموزش دهد #برنامه های زنده #چهارشنبه 7 مرداد 1399 شبکه آموزش سیما «مدرسه تلویزیونی ایران» نو می‌شود/ طرحی برای آموزش به ناشنوایان موفقیت شبکه آموزش در جذب نوجوانان #برنامه های زنده #سهشنبه 7 مرداد 1399 شبکه آموزش سیما #برنامه های زنده #یکشنبه ۵ مرداد 1399 شبکه آموزش سیما جزئیات فعالیت «مدرسه تلویزیونی ایران» در سال تحصیلی 99/ احمدی: همراه با مدارس هستیم با حضور نماینده کارگران در شورای عالی کار و یک نماینده مجلس؛ اوسط هاشمی در برنامه «صبحی دیگر» مطرح کرد: #برنامه های زنده #چهارشنبه 1 مرداد 1399 شبکه آموزش سیما موضوع و میهمانان برنامه های شبکه آموزش سیما سه شنبه 31 تیر 1399 کریمی در برنامه «به وقت ایران»: مجلس خلاءهای قانونی مهارت سربازان را رفع می‌کند پیام تسلیت شبکه آموزش سیما به مناسبت درگذشت آقای روح الله رجایی سردبیر فقید روزنامه جام جم در نشست مشترک فرهنگستان زبان و ادب فارسی و شبکه آموزش سیما؛ بررسی توسعه زنجيره هاي ارزشي طیور در«رویش» کودکان و کرونا در«دکتر سلام» بررسی يكپارچه سازي اراضي كشاورزي در«رویش» تمجید رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از برنامه به وقت ایران واکنش دبیر شورای عالی مهارت آموزش کشور به آغاز پخش برنامه به وقت ایران در «به وقت ایران» عنوان شد: مدرک‌گرایی اصلی‌ترین مانع مهارت آموزی است بازتاب برنامه زنده شبانه "به وقت ایران‌ " در خبرگزاریها منادی: باید به مهارت نگاه ویژه داشت گفتگوهای چالشی حوزه آموزش در «به وقت ایران» «میز مهارت» برنامه‌ای برای کمک به اقتصاد خانوار/ با این برنامه خودکفا شوید! بامحوریت شبکه آموزش سیما؛ کارگروه تخصصی رسانه در شورای عالی مهارت تشکیل شد «مدرسه تلویزیونی ایران» چگونه پا گرفت؟/ برپایی 8806 کلاس درس تا پایان 99 فعالیت 30 هزار پایگاه تابستانی در فضای مجازی/ ثبت 70 هزار تماس با صدای مشاور باید آموزش و پرورش را از سیطره نگاه‌های سیاسی خارج کرد همه دانش‌آموزان از برنامه‌های پرورشی استفاده نمی‌کنند شبکه هفت سراغ تولید یک مستند مسابقه تازه به تهیه‌کنندگی سعید ابوطالب رفته‌است «77 ساعت» چالش خدمات رسانی در حوزه عشایری در«رویش» بررسی می شود «رویش» به پیشرفت های بخش دام و طیور می پردازد

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها