اپلیکیشن شبکه آموزش
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

فعالیت 30 هزار پایگاه تابستانی در فضای مجازی/ ثبت 70 هزار تماس با صدای مشاور

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ایام کرونا بیش از 70 هزار تماس تلفنی با صدای مشاور ثبت‌ شده است، گفت: بیش از 30 هزار پایگاه تابستانی آماده فعالیت در بستر فضای مجازی با رویکرد جدید هستند.

به گزارش روابط عمومی شبکه هفت سیما، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «عملکرد معاونت پرورشی در تعطیلات مدارس»، اظهار کرد: در دورانی که مدارس تعطیل بود، با وجود اینکه معلمان، مربیان و مشاوران ما دغدغه آموزش را داشتند و مباحث آموزشی پررنگ‌تر دنبال شد اما به معنای تعطیلی مباحث پرورشی و فرهنگی نبود.

وی با بیان اینکه معتقدیم «آموزش» و «پرورش» از یکدیگر جدا نیستند، افزود: «آموزش» و «پرورش» هر دو بخشی از فرایند تربیت هستند؛ در واقع هرکدام کارکردی دارند که در نهایت خروجی آن تربیت است؛ البته خاطر نشان می‌شود فعالیت‌های ارزشمندی در این ایام در حوزه پرورشی صورت گرفته است.

* استراتژی‌های معاونت پرورشی در مواجهه با کرونا

کاظمی، فعالیت‌های تربیتی انجام شده را به دو بخشِ قبل و بعد از راه‌اندازی شبکه شاد تقسیم کرد و گفت: از زمان شروع بحران، استراتژی‌هایی برای خودمان تعریف کردیم؛ استراتژی اول ما این بود که تمام مربیان و مشاوران در راستای آگاهی‌سازی دانش‌آموزان برای مقابله با کرونا کمک کنند؛ پویش‌هایی به همت مربیان و مشاوران در گروه‌های مجازی شکل گرفت که از جمله آنها می‌توان به پویش «در خانه بمانیم» و «کرونا را شکست می‌دهیم» اشاره کرد.

وی به تشکیل گروه همیاران سلامت نیز اشاره کرد و افزود: تشکل‌های دانش‌آموزی به میدان آمدند و به عنوان مثال سازمان بسیج دانش‌آموزی بیش از دو میلیون ماسک تولید کرد؛ در کانون‌های تربیتی نیز بیش از یک میلیون ماسک تولید شد و در هنرستان ها نیز این اتفاق افتاد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: 2000 گروه همیار سلامت توسط سازمان بسیج دانش آموزی در بیش از هزاران اماکن عمومی تشکیل شد و خود این اتفاق را یک موقعیت تربیتی در مواجهه با یک بحران می‌دانیم؛ در واقع یک رویکرد جهادی شکل گرفت.

وی اضافه کرد: استراتژی دوم این بود که تلاش کردیم استرس و اضطراب را در فضای خانواده کاهش دهیم و مهارت دانش‌آموزان را برای تاب آوری در بحران کرونا بالا ببریم؛ سه کار در این زمینه انجام شد؛ پروتکل مداخلات روانی و اجتماعی را جهت استفاده مشاوران توزیع کردیم، صدای مشاور را راه انداختیم و شماره تماس 750 مرکز مشاوره را از طریق گروه‌های مدارس به اطلاع خانواده‌ها رساندیم که بیش از 70 هزار تماس تلفنی داشتیم.

کاظمی افزود: دومین اقدام، پیام مشاور بود؛ تمام مشاوران ما با تولید پیام‌های متنی، صوتی و کلیپ‌های جذاب در حوزه گروه‌های مجازی تلاش کردند تا مهارت دانش‌آموزان برای مواجهه با کرونا افزایش دهند؛ سومین اقدام افزایش فضای معنوی در خانواده‌ها با راه‌اندازی پویش‌هایی نظیر «هرخانه یک مسجد»، پویش «دعای هفتم صحیفه سجادیه»، پویش «حفظ جز سی‌اُم قرآن کریم» و پویش‌های «ختم قرآن» است.

* تزریق 5 میلیون کتاب به کتابخانه مدارس در 3 سال گذشته

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات انجام شده در زمینه توسعه کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: یکی از بخش‌هایی که حوزه معاونت پرورشی آموزش و پرورش خوب در آن درخشیده است همین افزایش سرانه مطالعه و توسعه کتابخانه‌هاست.

وی افزود: قطعا کمبودهایی وجود دارد و وجود مدارس روستایی و محروم که فاقد کتابخانه‌های مجهز هستند را رد نمی‌کنیم. طبیعتاً در این حوزه مشکل داریم اما تجهیز کتابخانه جزو مباحث و اموری بوده است که به آن توجه کرده‌ایم و حدود 5 میلیون کتاب در دو، سه سال گذشته به کتابخانه‌های مدارس با کمک وزارت ارشاد تزریق کرده‌ایم و سرانه را به یک کتاب به ازای هر 9 دانش‌آموز افزایش داده‌ایم.

کاظمی به برگزاری جشنواره دانایی و توانایی که از کف مدارس شروع می شود نیز اشاره و بیان کرد: یک میلیون دانش‌آموز در این جشنواره شرکت می کنند.

* مجلس جدید سد بزرگ کنکور را که فراروی تربیت دانش‌آموزان است، بردارد

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این گفته که دولت دغدغه کار آموزشی و پرورشی ندارد، گفت: باید برای این گفته‌ها شاخص ارائه داد؛ بنده از اقدامات انجام شده شاخص ارائه می‌دهم که دولت در حوزه آموزش و پرورش دغدغه دارد و حداقل در همین شرایط، شبکه شاد با همت وزیر و حمایت دولت راه اندازی شد و تحول خوبی ایجاد کرد یا میزان افزایش بودجه آموزش و پرورش را باید بررسی کرد؛ بنده به عنوان معاون پرورشی، فقط برنامه‌های پرورشی را تبیین می‌کنم.

وی افزود: یکی از شاخص‌های مهم، توسعه آموزش و پرورش همین راه‌اندازی و ادامه فعالیت دانشگاه فرهنگیان است؛ اکنون نزدیک به 100 هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان داریم و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در اختیار تربیت نیروی انسانی است؛ هرچند با فضای مطلوب و آرمانی فاصله داریم.

کاظمی ادامه داد: برای نشان دادن میزان اثربخشی برنامه‌ها و فعالیت‌ها نیز باید گفت که اثربخشی تابع عوامل متعددی است که صرفا به کارکردهای نظام تعلیم و تربیت برنمی‌گردد؛ زمانی که کارکردهای تربیتی خانواده، جامعه و مدرسه همراستا باشد ما به اهداف تربیتی مدنظر می‌رسیم ولی اگر هرکدام از این چرخ دنده‌ها به درستی نچرخد با بحران مواجه می‌شویم.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا برنامه‌های فعلی پرورشی نظیر سرودخوانی که در مدارس انجام می‌شود، فعالیت‌های دهه شصتی نیست؟ و آیا دانش آموخته‌های سال 99 و 1400 این روش‌ها را می‌پذیرند؟»، گفت: موضوع پرورش را با موضوع تربیت مترادف در نظر نگیریم؛ معاونت پرورشی متولی تربیت نیست بلکه همه متولی تربیت هستند؛ حوزه پرورشی و فرهنگی بخشی از فعالیت‌های فرهنگی را برعهده دارد و ما در کنار معلمان کمک می‌کنیم که برخی آموزه‌های تربیتی در وجود دانش‌آموزان نهادینه شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: به عبارت دیگر کمک می‌کنیم موقعیت‌های تربیتی برای دانش‌آموزان فراهم شود؛ اینکه فعالیت‌های حوزه پرورشی را به برگزاری سرود و ... تنزل دهیم، صحیح نیست؛ اقدامات مختلفی انجام می‌شود. در سند تحول بنیادین به خلق موقعیت‌های تربیتی برای تعلیم و تربیت تمام ساحتی اشاره شده است و شعار ما این است که هر دانش‌آموز حداقل یک نقش و حداقل یک تشکل داشته باشد که در واقع الگوی نهادینه‌شدن آموزه‌های تربیتی است.

وی با بیان اینکه مسؤولیت پذیری، اعتماد به نفس و روحیه پرسشگری از جمله مهارت‌هایی هستند که در این قالب محقق می‌شوند، اظهار کرد: در کنار فعالیت تشکل‌های دانش‌آموزی، تشکل‌های غیررسمی فراوانی مانند تشکل همیار مشاور را شکل داده‌ایم.

کاظمی درباره اینکه «دانش‌آموزان ما شرایط مدرسه را تا چه حد به روز می‌دانند و محصولات و برنامه‌های فرهنگی که در آن شرکت می‌کنند دارای جذابیت و اثرگذاری است؟»، گفت: آموزش و پرورش با محدودیت‌هایی در حوزه امکانات و تجهیزات روبه رو است اما با وجود تمام مشکلات، اقدامات خوبی را توانسته در بخش‌های مختلف انجام دهد و مدیریت کند.

وی افزود: ممکن است با مطلوبیت‌ها فاصله داشته باشیم که طبیعتا همه آن به آموزش و پرورش بر نمی‌گردد که جهت‌گیری جامعه به سمت کنکور و پررنگ‌تر بودن آموزش نسبت به پرورش از این جمله است؛ امیدواریم مجلس جدید سد بزرگ کنکور را که فراروی تربیت دانش‌آموزان است، بردارد و مجموعه قوا باید کمک کنند تا این اتفاق رقم بخورد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بودجه سالیانه معاونت پرورشی حدود 235 میلیارد تومان است، در واکنش به این گفته که «آموزش و پرورش با کارتل‌های اقتصادی آموزش همکاری دارد»، گفت: تمام فعالیت‌های آموزش و پرورش برای کاهش موانع کنکور است و چه طور می‌تواند همکار کارتل‌های اقتصادی باشد؟

وی ادامه داد: اجرای سندتحول بنیادین در اولویت است؛ وزیر جدید برای اولین بار 25 بسته تحولی که شاخص های تحولی دارد را رونمایی کرده و در دستورکار قرار داده است؛ حوزه پرورشی و فرهنگی امروز با رویکرد دیجیتال در فضای مجازی دارد به کار خودش ادامه می‌دهد.

کاظمی افزود: بیش از 30 هزار پایگاه تابستانی آماده فعالیت در بستر فضای مجازی با رویکرد جدید هستند؛ حدود یک میلیون و 500 هزار دانش‌آموز عضو کانال های مجازی فرهنگی هستند و 5000 محتوا توسط مشاوران و دانش آموزان تولید شده است.

دسته بندی:

آخرین اخبار

آخرین اخبار کرونایی با دکتر مسعود مردانی در صبحی دیگر سیمای مدرسه میزبانی مجید قناد، مجری همیشه جوان از بچه‌های ۳۰ سال پیش متخصص ستون فقرات میهمان دکتر سلام شبکه آموزش آخرین اخبار کرونایی با دکتر پیام طبرسی در صبحی دیگر وکیل دادگستری میهمان صبحی دیگر شبکه آموزش " بچه مهندس" در برنامه صبحی دیگر رئیس کمیسیون آموزش مجلس، میهمان به وقت ایران شبکه آموزش در برنامه «به وقت ایران» مطرح شد؛ پیام تسلیت مدیر شبکه آموزش سیما به مناسبت درگذشت حمیدعلیزاده درگذشت پدری که با عشق برای فرزندان ایران برنامه می ساخت نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس میهمان برنامه به وقت ایران شبکه آخرین اخبار کرونایی با دکتر فرید عزیزی در صبحی دیگر ویژه برنامه "پارسی بان " شبکه آموزش برای پاسداشت مقام سعدی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: 80 درصد اختیارات دست قوه مجریه آخرین اخبار کرونایی در برنامه صبحی دیگر شبکه آموزش سیما، موجب پوست اندازی در سیستم آموزشی کشور شد آخرین اخبار از شرایط کرونایی ، فردا در برنامه صبحی دیگر اسماعیلی در به وقت ایران مطرح کرد: آمایش کل کشور را نداریم شبکه آموزش سیما ۲۴ ساعته شد خسرو معتضد ، میهمان برنامه صبحی دیگر صاحبخانه صلواتی ، میهمان برنامه صبحی دیگر یکشنبه ۲۹ فروردین آخرین اخبار کرونایی با دکتر مردانی در صبحی دیگر انصاری در «به وقت ایران» مطرح کرد : عدم چابک‌سازی تعاونی‌ها در ورود به بازهای پولی و مالی یکی از تنگناها است/پیگیری اصلاح قانون تعاون ساعات پخش ترتیل قرآن در سیمای جمهوری اسلامی ایران راننده تاکسی امانت دار در صبحی دیگر شبکه آموزش بانوی دوبله ایران در برنامه صبحی دیگر زوج مکانیک ، فردا در برنامه صبحی دیگر ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان شبکه آموزش سیما ، از مشاعره رمضانی و دکتر سلام تا نسیم وصل و هفت آسمان قاسم افشار ، میهمان برنامه صبحی دیگر پلیس فداکار ، میهمان برنامه صبحی دیگر یکشنبه 22 فروردین با اعلام رییس مرکز تحقیقات صدا و سیما ؛ شبکه آموزش در جمع سه شبکه با بیشترین رشد بیننده سال کرونایی 99 قدردانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از عملکرد آموزشی شبکه آموزش سیما در دوران کرونا پشت صحنه| سرایت کرونا به «قند پهلو»/ حکایت بشکه‌هایی که ماسک زده‌اند! ساعت پخش ویژه برنامه های نوروزی شبکه آموزش سیما کارشناسی مسائل خانوادگی همراه با محمد برمایی در برنامه صبحی دیگر قبادیان در «به وقت ایران» مطرح کرد: ایران هنوز در موج اول فناوری مانده است/توسعه منابع انسانی کشور بسیار ضعیف است مهارت آموزش در صنعت موضوع  برنامه به وقت ایران شبکه آموزش «قوی شو» با شبکه آموزش نیکوکار سرپرست ۲۸ یتیم ، میهمان برنامه صبحی دیگر رئالیتی شو جدید سعید ابوطالب در تلویزیون «قند پهلو» به سبد نوروزی سیما رسید نظرات کارکنان شبکه آموزش درباره مدرسه تلویزیونی ایران  قسمت دوم معلم نیکوکار میهمان صبحی دیگر با معرفی آثار برتر؛ اختتامیه دهمین جشنواره رسانه‌های کشاورزی برگزار شد دولت باید تسهیلات ارزان‌قیمت به حوزه‌های آسیب‌پذیر تزریق کند نظرات کارکنان شبکه آموزش درباره مدرسه تلویزیونی ایران ویژه برنامه عید مبعث رسول گرامی اسلام از صبحی دیگر تا رادیو هفت در شبکه آموزش سیما نقش آموزش در مهار کرونا موضوع برنامه امشب به وقت ایران حرفه آموزی در زندان موضوع برنامه به وقت ایران شبکه آموزش با حضور رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها