اپلیکیشن شبکه آموزش
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

باید آموزش و پرورش را از سیطره نگاه‌های سیاسی خارج کرد

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه باید آموزش و پرورش را از سیطره نگاه‌های سیاسی خارج کرد، گفت: مشاهده کرده‌ایم که در دولت‌های مختلف به آموزش و پرورش به دید سازمان رأی و یک حزب سیاسی نگاه شده است.

به گزارش روابط عمومی شبکه هفت سیما، احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر اظهار کرد: در چهار دهه گذشته وضعیت پرورش یک وضعیت ناهمگون و بحران آلود بوده است که به یک بحران فرهنگی هم منجر شده است.

وی ادامه داد: یک سری آزمون و خطاهایی در حوزه فرهنگی از ابتدای انقلاب تاکنون داشته‌ایم و یک سیر و فراز و نشیب‌هایی طی شده است؛ در یک دولتی به غلط به این نتیجه رسیدند که باید این ساختار پرورشی حذف شود با این توجیه که آموزش از پرورش جدا نیست. البته اصل حرف درست است اما بدی ماجرا این بود که با یک نگاه سیاسی به این ساختار نگاه می شد اما بعد دوباره ساختار برگشت.

* در حوزه پرورش به یک ساختار منسجم نرسیده‌ایم

نادری اضافه کرد: این رفت و برگشت‌ها نشان می‌دهد که بک بحران فرهنگی درست کرده‌ایم و حوزه پرورشی از این بحران فرهنگی رنج می‌برد؛ آزمون و خطاها در حوزه ساختار و نحوه فعالیت‌ها و کارکردها فراز و نشیب‌هایی داشته است.

وی افزود: سطح پرورش را در سطح عاملیت که مربیان پرورشی هستند، تعریف کرده‌ایم و ساختاری تعریف نشده است که بزرگترین و جدی‌ترین عیب آموزش و پرورش در این حوزه محسوب می‌شود؛ در حوزه پرورش به یک ساختار منسجم نرسیده‌ایم و نتیجه این شده است که اکنون مشاهده می‌کنیم مدارس مختلفی وجود دارد و هر کدام سبک‌های مختلف در حوزه فرهنگ دارند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: تکثر متعادل فرهنگی را نفی نمی‌کنیم و مهم است و به آن پایبند هستیم اما هیچ کدام از دولت‌های ملی تا الان در بحث اصول بنیادین پرورشی کوتاه نیامده‌اند.

وی با بیان اینکه اکنون مدارس مختلفی داریم که سبک‌های آموزشی و پرورشی مختلف دارند، اضافه کرد: در یک مدرسه‌ای مذهب مهم است؛ در جای دیگر کمتر اهمیت دارد و در واقع سلایق مختلف است. این تکثر تا یک جایی قابل قبول است اما یک پایه پرورشی منظم در سطح کلان ایجاد نکرده‌ایم زیرا اساسا ساختار ما مشکل دارد؛ علت این است که در دولت‌های مختلف دیدگاه‌های سیاسی مختلف را بر آموزش و پرورش غالب کرده‌ایم.

*اکنون انبوهی از اقدامات دم دستی را در سطح پرورشی شاهدیم که مدل‌های دهه شصتی است

نادری با اشاره به پویش‌ها و برنامه‌های فرهنگی آموزش و پرورش در ایام کرونا گفت: فعالیت‌هایی از این دست از دهه 60 ادامه داشته و فقط مقداری ظاهر آن تغییر می‌کند و درون ساختاری به موضوع نگاه نمی‌شود؛ خوب است معاون پرورشی پاسخ دهد که آیا میزان شرکت در پویش‌ها قابل اندازه‌گیری است و تأ‌ثیر آن چه میزان بوده است؟ ما یک خطای تاریخی در نظام آموزشی و پرورشی از دهه 70 به بعد مرتکب شدیم که خصوصی‌سازی تمام عیار است و بحران جدی کنونی در حوزه پرورشی نتیجه آن است.

وی افزود: خصوصی سازی این بلا را آورده که اصلا فرهنگ و ارزش‌های ایرانی اسلامی انقلابی برای ما مهم نیست. به این معنا که هر کس پول بیشتری داشته باشد، آموزش بهتری دریافت می‌کند و آن هم با هدف پشت سرگذاشتن سد کنکور است؛ در سطح آموزش عالی هم فرد پول می‌دهد که آموزش ببیند که پول در آورد. یک چرخه ناقصی در سیستم آموزشی ایجاد شده که به آن بحران فرهنگی دامن زده است و اکنون انبوهی از اقدامات دم دستی را در سطح پرورشی شاهدیم که مدل‌های دهه شصتی است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت‌های توسعه‌گرا و نئولیبرال اساساً دغدغه پرورش به آن معنا را ندارند، گفت: فعالیت‌های کتابخانه‌ای و... وجود دارد اما در اولویت و دغدغه جدی نیست. نگاه به آموزش و پرورش در دولت نئولیبرال اینگونه است که آموزش و پرورش هزینه‌بر و یک امر سرباری است پس مشکل از نوع نگاه است. وقتی نگاه نئولیبرال غلبه می‌کند سیستم به سمت خصوصی سازی می رود.

وی افزود: منکر خدمات ارائه شده نیستم اما وقتی اعلام می‌شود که خصوصی سازی را تا 20 درصد افزایش داده‌اند، خلاف قانون اساسی است و قانون اساسی آموزش همگانی را حق همه می‌داند؛ در حالی که آموزش را طبقاتی کرده‌ایم؛ این یک شاخص عدم در اولویت بودن آموزش و پرورش در دولت است.

* دانشگاه فرهنگیان زمین‌گیر شده است

نادری اظهار کرد: شاخص بعدی دانشگاه فرهنگیان است که زمین‌گیر شد؛ از دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر چیزی باقی نمانده است. ورودی و خروجی که سالیانه باید می‌داشت تا نیروهای تازه نفس را به آموزش و پرورش تزریق کند با یکدیگر همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: چند روز قبل فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی گذاشتم که جامعه فرهنگیان مشکلات را اعلام کنند؛ 7000 پیام برایم ارسال شد که از این تعداد سه مشکل اصلی احصا شد که معیشت، منزلت و مدیریت از جمله آنهاست؛ نظام رتبه‌بندی، اصلاح شرایط جذب، اصلاح شرط سنی در استخدام و ... از جمله مشکلات ذیل این سه محور اصلی هستند و اینها نشان می‌دهد که در دولت نئولیبرال، معلم شأن و منزلتی ندارد.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار بود دانشگاه فرهنگیان سالانه 100 هزار خروجی داشته باشد که به حدود 25 هزار ورودی در سال رسیده است، گفت: جفاهایی در تعیین رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز صورت گرفت و با یک لجبازی روی گزینه‌ای اصرار کردند و شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن رأی نداد؛ اعضای شورا روی رئیس اسبق دانشگاه فرهنگیان حرف داشتند ولی ایشان در یک برهه‌ای به طور غیرقانونی سرپرست باقی ماند و یک درگیری در شورای عالی رخ داد و حرمت شکنی‌هایی صورت گرفت؛ اینها نشان می‌دهد که دانشگاه فرهنگیان محل بحث است.

وی ادامه داد: خبری غیررسمی رسیده است که آقای خنیفر هم از ریاست دانشگاه فرهنگیان حذف و قرار است فرد دیگری جایگزین شود که هنوز نهایی نیست.

* گردش مالی چندین هزار میلیاردی موسسات کنکوری

نادری با طرح این پرسش از معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش که «آیا تلاش‌ها و اقدامات در حال انجام در حوزه پرورشی متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی کنونی هست یا خیر؟»، گفت: به نسل فعلی، نسل دوره دیجیتال می‌گویند و فضا متفاوت از نسل‌های گذشته شده و ابزارهای آموزش و پرورش نسل‌های گذشته منسوخ شده است.

وی به گردش مالی چندین هزار میلیاردی موسسات کنکوری اشاره کرد و افزود: این گردش بالای مالی مؤسسات کنکوری نشان‌دهنده مافیای آموزشی است. پنج مشکل اصلی را در آموزش و پرورش احصا کرده‌ام؛ نابرابری آموزشی و فاصله طبقاتی، حذف جایگاه اجتماعی معلم و منزلت آن به علت مسائل مالی، نظام نابرابر خرید خدمت، عدم اهتمام به مسأله تربیت و همکاری با کارتل‌های اقتصادی آموزش از این جمله هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: مشکل اصلی آموزش و پرورش این است که سندتحول بنیادین که چندین جلسه در شورای عالی انقلاب فرهنگی صرف آن شد و چندهزار ساعت کار کارشناسی روی آن صورت گرفت، مغفول است و باید دوستان آموزش و پرورش توضیح دهند که برای عملیاتی کردن سند چه کرده‌اند؛ در کنار آن سند 2030 در همین دولت شروع به اجرا می‌کند که دوستان مدعی هستند اکنون متوقف شده و امیدواریم که به صورت عملی کنار رفته باشد.

وی با بیان اینکه باید آموزش و پرورش را از سیطره نگاه‌های سیاسی خارج کرد، گفت: مشاهده کرده‌ایم که در دولت‌های مختلف به آموزش و پرورش به دید سازمان رأی و یک حزب سیاسی نگریسته شده است؛ آموزش و پرورش در همه دولت‌های ملی، پایه‌ای‌ترین وسیله اجتماعی کردن است و باید فکر جدی به حال آن کنیم وگرنه در گام دوم انقلاب نمی‌توانیم دستاورد جدی داشته باشیم.

دسته بندی:

آخرین اخبار

در «به وقت ایران» عنوان شد: مدرک‌گرایی اصلی‌ترین مانع مهارت آموزی است بازتاب برنامه زنده شبانه "به وقت ایران‌ " در خبرگزاریها منادی: باید به مهارت نگاه ویژه داشت گفتگوهای چالشی حوزه آموزش در «به وقت ایران» «میز مهارت» برنامه‌ای برای کمک به اقتصاد خانوار/ با این برنامه خودکفا شوید! بامحوریت شبکه آموزش سیما؛ کارگروه تخصصی رسانه در شورای عالی مهارت تشکیل شد «مدرسه تلویزیونی ایران» چگونه پا گرفت؟/ برپایی 8806 کلاس درس تا پایان 99 فعالیت 30 هزار پایگاه تابستانی در فضای مجازی/ ثبت 70 هزار تماس با صدای مشاور باید آموزش و پرورش را از سیطره نگاه‌های سیاسی خارج کرد همه دانش‌آموزان از برنامه‌های پرورشی استفاده نمی‌کنند شبکه هفت سراغ تولید یک مستند مسابقه تازه به تهیه‌کنندگی سعید ابوطالب رفته‌است «77 ساعت» چالش خدمات رسانی در حوزه عشایری در«رویش» بررسی می شود «رویش» به پیشرفت های بخش دام و طیور می پردازد مسابقه بزرگ «۷۷ ساعت» پاییز روی آنتن شبکه هفت سیما می رود/ تجربه ای تازه از تیم مسابقه تحسین شده «سرزمین دانایی» بررسی توانمندی های بخش شیلات کشور در«رویش» «تلویزیون تابستانی» برای دانش‌آموزان در راه است «مدرسه تابستانی» ازهفته اول تیر ماه روی آنتن می رود/ حضور مجریان مطرح کودک در برنامه مدرسه تلویزیونی تعطیل نمی‌شود پایان سال تحصیلی دانش آموزان با مدرسه تلویزیونی ایران طراحی سؤالات و تصحیح امتحانات پایه نهم در اختیار مدرسه است/ امتحانات شهریور برقرار است واکنش آموزش و پرورش به ماجرای «رومینا»/ سرانه 400 تومانی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی! تولید 2 میلیون و 300 هزار ماسک در هنرستان‌ها/ اعلام نحوه امتحانات دانش‌آموزان هنرستانی عزم شبکه آموزش برای تحقق رهنمود رهبر انقلاب در تحول آموزشی «رویش» توانمندی های باغبانی کشور را بررسی می کند حفاظت از منابع طبیعی در«رویش» بررسی می شود مسابقه رویش با فضایی متفاوت در شبکه آموزش/ یاوران تولید به یاری کشاورزان می آیند «هفت رنگ» در شبکه هفت سیما برنامه مهارتی «رویش» از شنبه روی آنتن شبکه آموزش کمره ای : ۷۰ درصد دانش‌آموزان از برنامه‌های آموزش تلویزیونی بهرمند شدند ویژه برنامه «شعر علوی» از شبکه هفت سیما دیدار مدیر شبکه و جمعی از مدیران شبکه آموزش با معاون وزیر آموزش و پرورش تلاش بی وقفه عوامل تولید و پخش شبکه آموزش در شب قدر مدیر شبکه آموزش مطرح کرد؛ شب های قدر همراه با شبکه آموزش سیما مدیر اطلاعات و برنامه ریزی شبکه آموزش سیما منصوب شد بررسی بازار بورس در«راهش اینه» قدردانی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس از شبکه آموزش سیما بررسی بیماری های شایع زنان در«دکتر سلام» بازدید وزیر آموزش و پرورش از مدرسه تلویزیونی ایران/ مدرسه‌ای که در سلیمانیه عراق هم دانش‌آموز دارد گوشه ای از بازتاب برنامه پرسشگر ۱۲ اردیبهشت در خبرگزاریها همکاری شبکه آموزش سیما با معاونت اشتغال وزارت کار و وزارت آموزش و پرورش حاجی میرزایی در حاشیه بازدید از استودیوی مدرسه تلویزیونی ایران: حاجی میرزایی در ویژه برنامه روز معلم: وزیر آموزش و پرورش: حرکت جهادی صدا و سیما در مدرسه تلویزیونی ایران بی‌سابقه بود حاجی بابایی: شبکه آموزش سیما در ایام کرونا ایثار کرد / رسانه ملی و شبکه آموزش در پخش مدرسه تلویزیونی ایران اقدام خوبی کردند بازتاب حمایت جانانه رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی فرایند آموزش مجازی و کرونا موضوع این هفته برنامه‌ پرسشگر مدرسه ای به وسعت ایران مدیر شبکه آموزش خبر داد: برگزاری ۱۱۰۰ کلاس درسی تا ۱۵ فروردین‌ در صداوسیما مدرسه تلویزیونی و مناسب سازی برای معلولان

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها