اپلیکیشن شبکه آموزش
دریافت نسخه اندروید

مشاهده خبر

باید آموزش و پرورش را از سیطره نگاه‌های سیاسی خارج کرد

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه باید آموزش و پرورش را از سیطره نگاه‌های سیاسی خارج کرد، گفت: مشاهده کرده‌ایم که در دولت‌های مختلف به آموزش و پرورش به دید سازمان رأی و یک حزب سیاسی نگاه شده است.

به گزارش روابط عمومی شبکه هفت سیما، احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر اظهار کرد: در چهار دهه گذشته وضعیت پرورش یک وضعیت ناهمگون و بحران آلود بوده است که به یک بحران فرهنگی هم منجر شده است.

وی ادامه داد: یک سری آزمون و خطاهایی در حوزه فرهنگی از ابتدای انقلاب تاکنون داشته‌ایم و یک سیر و فراز و نشیب‌هایی طی شده است؛ در یک دولتی به غلط به این نتیجه رسیدند که باید این ساختار پرورشی حذف شود با این توجیه که آموزش از پرورش جدا نیست. البته اصل حرف درست است اما بدی ماجرا این بود که با یک نگاه سیاسی به این ساختار نگاه می شد اما بعد دوباره ساختار برگشت.

* در حوزه پرورش به یک ساختار منسجم نرسیده‌ایم

نادری اضافه کرد: این رفت و برگشت‌ها نشان می‌دهد که بک بحران فرهنگی درست کرده‌ایم و حوزه پرورشی از این بحران فرهنگی رنج می‌برد؛ آزمون و خطاها در حوزه ساختار و نحوه فعالیت‌ها و کارکردها فراز و نشیب‌هایی داشته است.

وی افزود: سطح پرورش را در سطح عاملیت که مربیان پرورشی هستند، تعریف کرده‌ایم و ساختاری تعریف نشده است که بزرگترین و جدی‌ترین عیب آموزش و پرورش در این حوزه محسوب می‌شود؛ در حوزه پرورش به یک ساختار منسجم نرسیده‌ایم و نتیجه این شده است که اکنون مشاهده می‌کنیم مدارس مختلفی وجود دارد و هر کدام سبک‌های مختلف در حوزه فرهنگ دارند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: تکثر متعادل فرهنگی را نفی نمی‌کنیم و مهم است و به آن پایبند هستیم اما هیچ کدام از دولت‌های ملی تا الان در بحث اصول بنیادین پرورشی کوتاه نیامده‌اند.

وی با بیان اینکه اکنون مدارس مختلفی داریم که سبک‌های آموزشی و پرورشی مختلف دارند، اضافه کرد: در یک مدرسه‌ای مذهب مهم است؛ در جای دیگر کمتر اهمیت دارد و در واقع سلایق مختلف است. این تکثر تا یک جایی قابل قبول است اما یک پایه پرورشی منظم در سطح کلان ایجاد نکرده‌ایم زیرا اساسا ساختار ما مشکل دارد؛ علت این است که در دولت‌های مختلف دیدگاه‌های سیاسی مختلف را بر آموزش و پرورش غالب کرده‌ایم.

*اکنون انبوهی از اقدامات دم دستی را در سطح پرورشی شاهدیم که مدل‌های دهه شصتی است

نادری با اشاره به پویش‌ها و برنامه‌های فرهنگی آموزش و پرورش در ایام کرونا گفت: فعالیت‌هایی از این دست از دهه 60 ادامه داشته و فقط مقداری ظاهر آن تغییر می‌کند و درون ساختاری به موضوع نگاه نمی‌شود؛ خوب است معاون پرورشی پاسخ دهد که آیا میزان شرکت در پویش‌ها قابل اندازه‌گیری است و تأ‌ثیر آن چه میزان بوده است؟ ما یک خطای تاریخی در نظام آموزشی و پرورشی از دهه 70 به بعد مرتکب شدیم که خصوصی‌سازی تمام عیار است و بحران جدی کنونی در حوزه پرورشی نتیجه آن است.

وی افزود: خصوصی سازی این بلا را آورده که اصلا فرهنگ و ارزش‌های ایرانی اسلامی انقلابی برای ما مهم نیست. به این معنا که هر کس پول بیشتری داشته باشد، آموزش بهتری دریافت می‌کند و آن هم با هدف پشت سرگذاشتن سد کنکور است؛ در سطح آموزش عالی هم فرد پول می‌دهد که آموزش ببیند که پول در آورد. یک چرخه ناقصی در سیستم آموزشی ایجاد شده که به آن بحران فرهنگی دامن زده است و اکنون انبوهی از اقدامات دم دستی را در سطح پرورشی شاهدیم که مدل‌های دهه شصتی است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت‌های توسعه‌گرا و نئولیبرال اساساً دغدغه پرورش به آن معنا را ندارند، گفت: فعالیت‌های کتابخانه‌ای و... وجود دارد اما در اولویت و دغدغه جدی نیست. نگاه به آموزش و پرورش در دولت نئولیبرال اینگونه است که آموزش و پرورش هزینه‌بر و یک امر سرباری است پس مشکل از نوع نگاه است. وقتی نگاه نئولیبرال غلبه می‌کند سیستم به سمت خصوصی سازی می رود.

وی افزود: منکر خدمات ارائه شده نیستم اما وقتی اعلام می‌شود که خصوصی سازی را تا 20 درصد افزایش داده‌اند، خلاف قانون اساسی است و قانون اساسی آموزش همگانی را حق همه می‌داند؛ در حالی که آموزش را طبقاتی کرده‌ایم؛ این یک شاخص عدم در اولویت بودن آموزش و پرورش در دولت است.

* دانشگاه فرهنگیان زمین‌گیر شده است

نادری اظهار کرد: شاخص بعدی دانشگاه فرهنگیان است که زمین‌گیر شد؛ از دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر چیزی باقی نمانده است. ورودی و خروجی که سالیانه باید می‌داشت تا نیروهای تازه نفس را به آموزش و پرورش تزریق کند با یکدیگر همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: چند روز قبل فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی گذاشتم که جامعه فرهنگیان مشکلات را اعلام کنند؛ 7000 پیام برایم ارسال شد که از این تعداد سه مشکل اصلی احصا شد که معیشت، منزلت و مدیریت از جمله آنهاست؛ نظام رتبه‌بندی، اصلاح شرایط جذب، اصلاح شرط سنی در استخدام و ... از جمله مشکلات ذیل این سه محور اصلی هستند و اینها نشان می‌دهد که در دولت نئولیبرال، معلم شأن و منزلتی ندارد.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار بود دانشگاه فرهنگیان سالانه 100 هزار خروجی داشته باشد که به حدود 25 هزار ورودی در سال رسیده است، گفت: جفاهایی در تعیین رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز صورت گرفت و با یک لجبازی روی گزینه‌ای اصرار کردند و شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن رأی نداد؛ اعضای شورا روی رئیس اسبق دانشگاه فرهنگیان حرف داشتند ولی ایشان در یک برهه‌ای به طور غیرقانونی سرپرست باقی ماند و یک درگیری در شورای عالی رخ داد و حرمت شکنی‌هایی صورت گرفت؛ اینها نشان می‌دهد که دانشگاه فرهنگیان محل بحث است.

وی ادامه داد: خبری غیررسمی رسیده است که آقای خنیفر هم از ریاست دانشگاه فرهنگیان حذف و قرار است فرد دیگری جایگزین شود که هنوز نهایی نیست.

* گردش مالی چندین هزار میلیاردی موسسات کنکوری

نادری با طرح این پرسش از معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش که «آیا تلاش‌ها و اقدامات در حال انجام در حوزه پرورشی متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی کنونی هست یا خیر؟»، گفت: به نسل فعلی، نسل دوره دیجیتال می‌گویند و فضا متفاوت از نسل‌های گذشته شده و ابزارهای آموزش و پرورش نسل‌های گذشته منسوخ شده است.

وی به گردش مالی چندین هزار میلیاردی موسسات کنکوری اشاره کرد و افزود: این گردش بالای مالی مؤسسات کنکوری نشان‌دهنده مافیای آموزشی است. پنج مشکل اصلی را در آموزش و پرورش احصا کرده‌ام؛ نابرابری آموزشی و فاصله طبقاتی، حذف جایگاه اجتماعی معلم و منزلت آن به علت مسائل مالی، نظام نابرابر خرید خدمت، عدم اهتمام به مسأله تربیت و همکاری با کارتل‌های اقتصادی آموزش از این جمله هستند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: مشکل اصلی آموزش و پرورش این است که سندتحول بنیادین که چندین جلسه در شورای عالی انقلاب فرهنگی صرف آن شد و چندهزار ساعت کار کارشناسی روی آن صورت گرفت، مغفول است و باید دوستان آموزش و پرورش توضیح دهند که برای عملیاتی کردن سند چه کرده‌اند؛ در کنار آن سند 2030 در همین دولت شروع به اجرا می‌کند که دوستان مدعی هستند اکنون متوقف شده و امیدواریم که به صورت عملی کنار رفته باشد.

وی با بیان اینکه باید آموزش و پرورش را از سیطره نگاه‌های سیاسی خارج کرد، گفت: مشاهده کرده‌ایم که در دولت‌های مختلف به آموزش و پرورش به دید سازمان رأی و یک حزب سیاسی نگریسته شده است؛ آموزش و پرورش در همه دولت‌های ملی، پایه‌ای‌ترین وسیله اجتماعی کردن است و باید فکر جدی به حال آن کنیم وگرنه در گام دوم انقلاب نمی‌توانیم دستاورد جدی داشته باشیم.

دسته بندی:

آخرین اخبار

بانوی غارنورد ، فردا میهمان برنامه صبحی دیگر شبکه آموزش سیما معلم موفق ، میهمان شبکه آموزش در صبحی دیگر رئیس مرکز تحقیقات زبان فارسی در هندوستان ، فردا در برنامه صبحی دیگر متخصص مغز و اعصاب در برنامه صبحی دیگر متخصص خواب ، فردا در برنامه صبحی دیگر طراح و تولیدکننده اسباب بازی ، فردا میهمان برنامه صبحی دیگر شبکه آموزش سیما وزیر جهاد کشاورزی، در برنامه رویش شبکه آموزش فوق تخصص ریه ، میهمان شبکه آموزش در دکتر سلام وزیر جهاد کشاورزی، فردا میهمان شبکه آموزش فوت کوزه‌گری را از ما بخواهید! برنامه رویش با موضوع برداشت و نگهداری سیب دو خطاط روی سنگ ، فردا میهمان برنامه صبحی دیگر شبکه آموزش سیما مادر و فرزند حامی محیط زیست ، میهمان شبکه آموزش در صبحی دیگر کارشناس گل وگیاه، فردا در برنامه صبحی دیگر متخصص تغذیه ، میهمان شبکه آموزش در صبحی دیگر معلم فداکار ، فردا در برنامه صبحی دیگر وکیل دادگستری میهمان صبحی دیگر شبکه آموزش پیش بینی تاثیر خشکسالی بر عوامل خسارت زای گیاهی و امنیت غذایی کشور در برنامه رویش «بفرمایید روضه» از امشب در شبکه آموزش ویژه برنامه های محرم شبکه آموزش سیما؛ از بفرمایید روضه تا هفت آسمان کارشناس گل وگیاه، فردا در برنامه صبحی دیگر فوق تخصص بیماری های عفونی، فردا میهمان برنامه صبحی دیگر شبکه آموزش سیما خبرنگار موفق ، میهمان شبکه آموزش در صبحی دیگر ادامه نهضت سوادآموزی با « قلم و بیان» شبکه آموزش سیما ؛ متخصص تغذیه ، فردا در برنامه صبحی دیگر دوقلوهای نخبه کنکور ۱۴۰۰ فردا در برنامه صبحی دیگر شبکه آموزش طاها عنبرا فردا میهمان برنامه دکتر سلام شبکه آموزش در برنامه «به وقت ایران» مطرح شد؛دولت سیزدهم تغییر در نظام استخدام ایجاد کند متخصص تغذیه کودکان و نوجوانان فردا چهارشنبه در شبکه آموزش شیما متخصص جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ، فردا در برنامه دکتر سلام کارشناس فضای مجازی ، فردا میهمان برنامه صبحی دیگر شبکه آموزش سیما جانباز ورزشکار موفق ، میهمان شبکه آموزش در صبحی دیگر بازیگر گاندو ، فردا در برنامه صبحی دیگر ویژه برنامه عید سعید غدیر خم پنجشنبه 7 مرداد در برنامه صبحی دیگر شبکه آموزش عرض ارادت سیما به ساحت امیرالمومنین علی(ع)؛ نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه صبحی دیگر کمدین محبوب ، فردا در برنامه صبحی دیگر در برنامه «به وقت ایران» مطرح شد؛ لوبیا فردا زود بیا ، فردا با حضور میهمان ویژه در شبکه آموزش سیما بازیگر پایتخت ، میهمان شبکه آموزش در صبحی دیگر متخصص ریه در دکتر سلام ویژه برنامه های شبکه آموزش سیما برای بزرگداشت عید قربان انتشار نظرسنجی مرکز تحقیقات از کودکان و نوجوانان درباره برنامه‌های سیما در بهار 1400 نشر مطالب خلاف واقع که ذهن دیگران را مشوش کند جرم محسوب می‌شود توجه جدی شبکه آموزش سیما در پسا کرونا به "مهارت محوری" با معرفی مدیر جدید طرح و برنامه متخصص مغز و اعصاب در برنامه صبحی دیگر کارشناس مذهبی ، میهمان شبکه آموزش در صبحی دیگر پزشک نیکوکار ، فردا در برنامه صبحی دیگر متخصص و جراح مغز و اعصاب میهمان دکتر سلام ارزیابی خسارت در بیمه دام ، طیور و آبزیان فردا در شبکه آموزش سیما

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها